۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
مجارستان اروپا را به وتو کردن طرح تحریم نفت روسیه تهدید کرد

مجارستان اروپا را به وتو کردن طرح تحریم نفت روسیه تهدید کرد

مجارستان ارائه بسته تحریمی نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا را به انداختن بمب روی اقتصاد این کشور تشبیه کرده و تهدید کرد آن را وتو خواهد کرد.

به گزارش بازار، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان روز جمعه گفت، کشورش طرح تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، اوربان ارائه این طرح را حمله خواسته یا ناخواسته به اتحاد ارزشمند اروپا توصیف کرده و گفت با آن مخالف است.

نخست‌وزیر مجارستان گفت، برخی کشورهای اروپایی از مزیت داشتن بنادر بهره‌مند هستند و می‌توانند سوخت‌های فسیلی را از طریق کشتی تأمین کنند اما انرژی کشورهایی مانند مجارستان که به دریا راهی ندارد فقط از طریق خطوط لوله تأمین می‌شود که اکثراً از روسیه شروع می‌شوند.

اوربان گفت، در صورتی که طرح تحریمی اتحادیه اروپا این مسائل را در نظر نگرفته باشد، مجارستان به آن رأی منفی خواهد داد زیرا تصویب این تحریم‌ها مشابه «انداختن بمب اتمی روی اقتصاد مجارستان» است.

او ضمن هشدار درباره تأثیر این تحریم‌ها بر بهای بنزین و گازوئیل و تحت فشار قرار گرفتن مردم مجارستان گفت، چنین طرحی حتی ممکن است موجب اتمام سوخت در اروپای مرکزی و متعاقباً توقف تولید دیگر محصولات این کشورها شود.

وی همچنین گفت، این طرح «برای مجارستان مشکل می‌تراشد اما راه‌حلی برای آن ارائه نمی‌کند» و آن را به بروکسل برگشت زده تا طرح جدیدی متناسب با وضعیت اروپای مرکزی تنظیم شود.

اوربان همچنین با اشاره به پنج دور قبلی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت، بوداپست با اعمال همه آن‌ها موافقت کرد اما شاهد این نبوده که این تحریم‌ها ابزار درستی برای حل بحران اوکراین باشند.

نخست‌وزیر مجارستان افزود، کشورش حق وتوی بسته تحریمی ششم اتحادیه اروپا را محفوظ نگه می‌دارد زیرا این طرح مستقیماً بر منافع ملی این کشور تأثیر می‌گذارد و تحریم واردات انرژی روسیه برای او یک خط قرمز است.

او ضمن دعوت روسیه و اوکراین به آتش‌بس و تداوم گفت‌وگوهای صلح در اسرع وقت تأکید کرد مجارستان مصمم است از این درگیری دور بماندو

اوربان همچنین با اشاره به اینکه کشورش برای هیچ کدام از طرفین درگیر تسلیحات نخواهد فرستاد گفت، تأمین سلاح برای اوکراینی‌ها «دردسر را به بالای سر کشورهای درگیر این اقدام خواهد آورد، به‌خصوص کشورهای همسایه کشور درگیر جنگ».

کد خبر: ۱۴۸٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha