۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
سود گرانی ماکارونی به جیب دولت می رود نه تولیدکننده| فروردین و اردیبهشت سهمیه گندم نگرفتیم
فعال صنعت غذا در گفتگو با بازار مطرح کرد

سود گرانی ماکارونی به جیب دولت می رود نه تولیدکننده| فروردین و اردیبهشت سهمیه گندم نگرفتیم

میر احمدی یک فعال صنعت غذا با بیان اینکه سود گرانی ماکارونی به جیب دولت می رود نه تولیدکننده، گفت: دولت هر کیلو گندم را حداقل ۲۵۰۰ تومان گران تر از قیمتی که می خرد، به فعالین صنعت غذا می فروشد .

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت ماکارونی در روزهای گذشته اعتراضات بسیاری را به همراه داشته است.

بر اساس آنچه اعلام شده قیمت هر بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی از ۶۳۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان، ماکارونی ۷۰۰ گرمی از ۸۶۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان و ماکارونی ۱۰۰۰ گرمی از ۱۲۵۰۰ تومان به ۳۴ هزار تومان افزایش خواهد یافت. البته وزیر جهاد کشاورزی مدعی است که یارانه حاصل از آزاد سازی قیمت گندم و آرد صنف و صنعت را به صورت نقدی به مردم پرداخت خواهد شد. اما مردم امیدی به این وعده و وعیدها ندارند و می گویند یارانه پرداختی دولت معمولا درصد کمی از گرانی ها را پاسخ گو خواهد بود. اما این تنها مصرف کنندگان نیستند که از تغییرات قیمتی اخیر ناراضی هستند.

تولیدکنندگان معتقدند که گرانی های اخیر دست کم ۲۰ تا ۳۰ درصد از فروششان کم می کند، نسبت به قیمت گذاری دستوری دولت گله مند هستند.

سید یاسر میر احمدی یکی از فعالین صنعت غذا و تولیدکننده ماکارونی در اینباره به بازار گفت: قیمت های اعلامی برای فروش محصولات حتی جوابگوی هزینه های آنها هم نیست. او معتقد است که اجرای این طرح تنها به نفع دولت بوده و بس. چراکه با آزاد سازی قیمت ها درآمد حاصل از ارزش افزوده آن به ازای تولید و فروش هر کیلو ماکارونی به ۲ هزار تومان افزایش می یابد. ضمن اینکه دولت هر کیلو گندم را دست کم ۲۵۰۰ تومان گران تر از قیمت خرید در اختیار کارخانجات قرار می دهد.

این فعال صنعت غذا همچنین با انتقاد از رشد جهشی قیمت ها، گفت: ما خود موافق آزاد سازی قیمت ها و حذف یارانه در تمامی بخش ها هستیم. اما مشکل اینجاست که طی دو سال گذشته که قیمت ماکارونی در کشور روی ۸۶۰۰ تومان ثابت نگه داشته شده بود. حالا یکباره قیمت آن ۳ برابر شده که شوک بزرگی به بازار و مردم است.

متن کامل گفتگوی بازار با سید یاسر میر احمدی فعال صنعت غذا و تولید کننده ماکارونی را در ادامه می خوانید:

نمی توان ادعای حذف یارانه گندم و آرد را داشته باشیم اما همچنان قیمت محصولات را به صورت دستوری تعیین کنیم. تولید هر کیلو ماکارونی بدون مالیات، برای تولیدکننده ۳۶ هزار تومان تمام می شود اما قیمتی که برای فروش انتخاب شده کمتر از هزینه های واقعی آن است

*افزایش از نظر شما به عنوان یکی از فعالین صنعت غذا این تصمیم دولت در شرایط فعلی و با وضعیت فعلی اقتصاد آیا تصمیم درستی است؟
آزاد سازی قیمت و حذف یارانه آرد خواسته ای است که مدت ها به دنبال آن بودیم. اما متاسفانه طی دو سال گذشته با وجود رشد قیمت ها در تمامی بخش ها از دستمزد گرفته تا مواد اولیه دولت مانع افزایش قیمت ها در این بخش شد. حالا بعد از دو سال دیگر امکان ادامه این روند نبود و به یکباره بازار با شوک بزرگی مواجه شد. این در حالی است که اگر این آزاد سازی به مرور زمان انجام می شد، امروز شرایط بهتری را تجربه می کردیم. جدای از مساله افزایش یکباره قیمت آرد صنف و صنعت و گرانی هایی که در پی آن ایجاد خواهد شد، مشکل دیگری هم وجود دارد و آن دستوری بودن قیمت هاست. نمی توان ادعای آزاد سازی قیمت را داشته باشیم اما بازهم قیمت ها به صورت دستوری و تعزیراتی باشد.

*آیا دولت برای آزاد سازی قیمت گندم و آرد صنف و صنعت مشورتی با فعالین صنعت غذا داشته است؟
دولت خود نیز تا دقیقه ۹۰ هم نمی دانست که قرار است چه تصمیمی در اینباره بگیرد.

*با رشد قیمت ها سود واحدهای تولیدی هم بیشتر شده است؟
سود ما بیشتر که نشده هیچ بلکه زیانمان هم افزایش یافته است. ما گندمی که پیش از این کیلیویی ۲۷۰۰ تومان می خریدیم حالا باید به ۱۲ هزار تومان بفروشیم. این یعنی بیش از ۴ برابر رشد قیمت. ضمن اینکه هزینه های دستمزد حدود ۵۷ درصد افزایش یافته و تعرفه برق و گاز و آب هم همگی دستخوش تغییراتی بوده است. برای درک بهتر این ادعا که سود این گرانی به جیب تولیدکنندگان نمی رود، به صورت دقیق ریز هزینه های تولید یک کیلو گرم ماکارونی را اعلام می کنم.

هر کیلو آرد: ۱۶۹۰۰ تومان

کرایه حمل به ازای یک کیلو آرد: یک هزار تومان

۵ درصد گندم معمولا به ضایعات تبدیل می شود : ۸۹۵ تومان

۳ درصد ماکارانی را گلوتن تشکیل می دهد: ۱۴۷۰ تومان

در هر تن ۳۰۰ گرم بتا کاراتون که قیمت آن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، استفاده میشود : ۱۴۱۰ تومان

استهلاک دستگاه ها، هزینه دستمزد کارگران و هزینه های آب و برق و گاز : ۳ هزار تومان

هزینه سلفون برای بسته بندی : ۹۳۶ تومان

هزینه کارتن برای بسته بندی : ۷۶۵ تومان

هزینه چسب و کارگر بسته بندی: ۵۰۰ تومان

کرایه حمل : ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان

یک درصد کمیسیون فروش

۲۱ درصد سود مغازه دار و سیستم پخش : ۵۷۰۰ تومان

۹ درصد ارزش افزوده : ۲۹۸۰ تومان

در واقع اگر تولید کننده هیچ سودی نکند تولید یک کیلو ماکارونی برای آن دست کم ۳۶ هزار تومان تمام می شود. ضمن اینکه باید به این هزینه ۲۵ درصد مالیات تکلیفی و البته افزایش ۵ برابری نقدینگی مورد نیاز برای خرید گندم را هم اضافه کرد.

دلیل اصلی کاهش عرضه ماکارونی در روزهای گذشته نبود آرد و کاهش تولیدات کارخانجات بود. جالب است که بدانید تولیدکنندگان ماکارونی و دیگر صنایع غذایی هنوز سهمیه گندم فروردین و اردیبهشت خود را دریافت نکرده اند

*فکر می کنید که آزاد سازی قیمت گندم و آرد صنف و صنعت چه تاثیری در فروش شما داشته باشد؟
دولت اعلام کرده که یارانه این آزادسازی را به مردم پرداخت خواهد کرد اما بعید می دانم که رقم یارانه پرداختی دولت بتواند این رشد قیمت ها را جبران کند. بر همین اساس پیش بینی ما این است که در چند ماه ابتدایی اجرای این طرح شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش محصولات خود باشیم.

*بسیاری از فعالین بنکدارای و واحدهای پخش و توزیع مدعی اند که تولیدکنندگان ماکارونی که خود از افزایش قیمت ها مطلع بودند، به صورت قطره چکانی محصولات خود را در بازار عرضه می کنند تا بتواند از رشد قیمت ها سود بیشتری به جیب بزنند؟
دلیل اصلی کاهش عرضه نبود آرد و کاهش تولیدات کارخانجات بود. جالب است که بدانید تولیدکنندگان ماکارونی و دیگر صنایع غذایی هنوز سهمیه گندم فروردین و اردیبهشت خود را دریافت نکرده اند در حالیکه پول آن را از مدت ها قبل واریز کرده اند. به عنوان مثال خودم به عنوان یکی از تولیدکنندگان در اسفند سال گذشته پول سهمیه گندمی که باید دریافت می کردم را بر مبنای قیمت ۲۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو واریز کردم. تا پیش از اینکه دولت تصمیم به آزادسازی قیمت گندم آرد صنف و صنعت بگیرد گفته می شد که محموله گندم هنوز نرسیده است. اما حالا می گویند که اگر خواهان دریافت این سهمیه هستید باید مابه التفاوت قیمت ۲۷۰۰ تا ۱۲ هزار تومان را پرداخت کنید. این در حالی است که من و دیگر تولیدکنندگان در ۱.۵ ماه گذشته محصولات خود را بر مبنای گندم ۲۷۰۰ تومانی در بازار عرضه کرده ایم. همین مساله موجب شده که تولیدکنندگان ماکارونی در زیان باشند.

خرید گندم از دولت به جای کاهش هزینه ها، موجب افزایش آن شده؛ کشاورز هر کیلو گندم را با احتساب هزینه های حمل ۱۱ هزار تومان به کارخانه دار می فروشد اما دولت بدون هزینه حمل گندم را کیلویی ۱۲ هزار تومان به ما می فروشد

*اگر بخش خصوصی خود بخواهد گندم مورد نیاز خود را تامین کند، شرایط بهتر می شود یا بدتر؟
خرید گندم از دولت به جای کاهش هزینه ها، موجب افزایش آن شده است. بسیاری از کشاورزان حاضرند که هر کیلو گندم را با احتساب هزینه های حمل به قیمت ۱۱ هزار تومان در اختیار کارخانجات صنایع غذایی و مصرف کننده گندم قرار دهند. این در حالی است که دولت بدون احتساب هزینه حمل، گندم را کیلویی ۱۲ هزار تومان به ما می فروشد.

*باتوجه به نارضایتی که در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ماکارونی از وضعیت قیمت ها جود دارد، می توان گفت که سود اجرای این طرح بیشتر به نفع خود دولت است؟
بر اساس محاسبات انجام شده به ازای هر کیلو تولید ماکارونی، درآمد دولت تنها از محل ارزش افزوده حاصل از رشد قیمت ها حدود ۲ هزار تومان است. ضمن اینکه از محل تامین و فروش گندم هم سود بالایی را به جیب می زند. ضمن اینکه قیمت خرید تضمینی گندم برای امسال ۹۵۰۰ تومان تعیین شده اما دولت قرار است که گندم را به قیمت ۱۲ هزار تومان در اختیار تولیدکنندگان و فعالین صنعتتی قرار دهد.

کد خبر: ۱۴۸٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سلطان IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 2
      جناب میر احمدی اصلا اصل موافقت ما مردم و همه مستضعفین کشور با اجرای این عظیم طرح اقتصادی و حذف ارز جهانگیری و تحمل فشار گرانی و اوضاع پیش اومده در کشور که پیشکشی از دولت قبل به دولت جدید بوده و بسیار سیاست درست و به جایی هم هست هر چند که دیر هنگام اتفاق افتاده.مارا همین بس موجبات کوتاهی دست امثال شما آقایان و فعالان غذایی کشور که مدتهای طولانی با این اختراع جهانگیری که کاملا به نفع دلال و مفسدین فی الارض و جیره خوارانشون و آقازاده های خارج نشینشان و ضرر کامل و بدون جبران جیب مردم و حق الناس بزرگی که بخشیده نخواهد شد بوده و برگشتن حق و حقوق ملت عزیز به حساب خود ملت و مردم عزیز پس لطفا به ننه من غریبم بازی ها و اشک تمساح هایی که به ظاهر برای سبد مصرفی خانوارها میریزند ولی در واقعیت تمام تلاش و افکارتان کوتاهی دستتان از منابع ملی مفت و مجانی کشور هست پایان دهید.مارا به خیر شما امید نیست لطفا شر مرسانید.
    • حافظ IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      هی ارزش پول ملی را کم می کنند وبا آن قیمت کالاها و خدمات را افزایش می دهند وسود دولت ونهادها حکومتی ودلالان تامین می شود به قیمت فقیر تر شدن ملت ایران.