۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
برای تنظیم بازار بگذارید بخش خصوصی با ارز آزاد روغن نباتی وارد و توزیع کند
ایران؛ پنجمین مصرف کننده بزرگ روغن نباتی در جهان

برای تنظیم بازار بگذارید بخش خصوصی با ارز آزاد روغن نباتی وارد و توزیع کند

در شرایطی که طی یکماه اخیر بازار روغن نباتی با نوسان قیمت و کمبود مواجه است، کارشناسان می گویند: برای تنظیم بازار بایستی اجازه بدهند بخش خصوصی با ارز آزاد روغن وارد و توزیع کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: روغن نباتی یکی از محصولات پرمصرف در جهان است که متناسب با فرهنگ های مختلف سرانه های مصرف متفاوت است. به طوری که بر اساس داده های جهانی منتشر شده در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور هند بیشترین مصرف روغن را به ثبت رسانده است. این در حالی است که این داده های نشان می دهد میزان مصرف روغن در این کشور روندی افزایشی داشته است.

هند، روسیه، چین، ترکیه و ایران؛ ۵ مصرف کننده بزرگ روغن نباتی
از سوی دیگر داده های آماری نشان می دهد: پس از هندوستان نیز کشور روسیه بیشترین مصرف روغن نباتی را در مدت مشابه داشته است و در جایگاه دوم قرار دارد.

داده های آماری همچنین نشان می دهد: چین، ترکیه و ایران نیز در جایگاه سوم تا پنجم جهان قرار دارند. به این ترتیب ایران پنجمین کشور از نظر مصرف جهانی روغن نباتی محسوب می شود. ایران در حالی جزو کشورهای پرمصرف محسوب می شود که وزارت جهاد کشاورزی کشت دانه های روغنی را در دستور کار خود قرار داده است تا به این ترتیب بتواند بخش بیشتری از نیازها کشور را خود تامین کند.

عرضه و تقاضا قیمتها را تنظیم می کند؛ برای تنظیم بازار بگذارید بخش خصوصی با ارز آزاد روغن نباتی وارد کند و قیمتها را متعادل سازد

جنگ روسیه و اوکراین ارسال روغن نباتی به بازارهای جهانی را مختل کرده است| راه تنظیم بازار واردات کالا توسط بخش خصوصی با ارز آزاد است

طی یک ماه اخیر بازار با کمبود نسبی روغن مواجه است و به گفته کارشناسان به طور کلی قیمت جهانی روغن در بازارهای جهانی نیز در حال افزایش است. به طوری که حسنی دبیر بنکداران مواد غذایی در این خصوص به بازار گفت: با توجه به اینکه دو کشور روسیه و اوکراین ۵۵ درصد از تولید جهانی روغن آفتابگردان و ۷۶ درصد از صادرات جهانی را تشکیل می‌ دهند لذا جنگ بین این دو کشور موجب شده ارسال محموله از این مناطق کاهش یابد.

در واقع بازار روغن نباتی در کشور در حالی دچار کمبود و همچنین افزایش قیمتها شده است که مهدی رضایی کارشناسان بخش به خبرنگار بازار می گوید: برای تنظیم بازار انواع محصولات کشاورزی راه های مختلفی وجود دارد که بارها به مسئولان دولتهای مختلف ارائه داده ایم. حال نیز در مورد محصول روغن نباتی معتقدیم بایستی اجازه واردات با ارز آزاد توسط بخش خصوصی را بدهند تا به این ترتیب عرضه در بازار فراوان و قیمتها متعادل شود.

رضایی افزود: یکی از اصلی ترین مسائلی که در بازار کشور با آن مواجه هستیم این است که مسئولان و متولیان امر هنوز نپذیرفته اند که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها است.

در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۲۲ میلیون تن روغن آفتابگردان در سراسر جهان تولید شده است

در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۲۱۳ میلیون تن روغن نباتی در جهان تولید شده است
گزارشات جهانی نشان می دهد: با توجه به افزایش تقاضا برای روغن نباتی، تولید جهانی این محصول نیز رو به افزایش است. به طوری که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در سراسر جهان بیش از ۲۱۳ میلیون تن روغن نباتی تولید شده است.

نکته جالب توجه اینکه اگرچه بیشترین دانه روغنی تولیدی در جهان دانه سویا است اما بیشترین روغن نباتی تولیدی روغن پالم است. به این ترتیب در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۷۵ میلیون تن روغن پالم در سراسر جهان تولید شده است در حالی که حجم تولید روغن سویا در مدت نامبرده حدود ۶۰.۲۷ میلیون تن بوده است.

از سوی دیگر در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۲۲میلیون تن روغن آفتابگردان نیز در سراسر جهان تولید شده است در حالی که در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میزان تولید جهانی روغن آفتابگردان ۱۹.۰۹ میلیون تن بوده است.

در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیشترین دانه روغنی تولید در جهان سویا و پس از آن کلزا و دانه آفتابگردان بوده است

تولید جهانی دانه های روغنی در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲
گزارشات جهانی می گوید: در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ سویا پیشرو ترین نوع دانه های روغنی در جهان بوده است؛ به این معنا که در مدت نامبرده حدود ۳۶۴ میلیون تن سویا در سراسر جهان تولید شده است. همچنین این داده ها حاکی از این است در مدت نامبرده بیش از ۷۰.۶۲ میلیون تن دانه روغنی کلزا در سراسر جهان تولید شده است.

از سوی دیگر در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۵۷ میلیون تن دانه آفتابگردان در سراسر جهان تولید شده است و به این ترتیب دانه آفتابگردان سومین دانه تولیدی در جهان بوده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha