۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
خودروسازان ۴۵ هزار دستگاه خودرو تولید کردند
در نخستین ماه از سال ۱۴۰۱؛

خودروسازان ۴۵ هزار دستگاه خودرو تولید کردند

بررسی آمارهای منتشر شده در سامانه کُدال حاکی از تولید ۴۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان فروردین‌ماه است.

به گزارش بازار، این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۶۴ هزار و ۲۷۹دستگاه خودرو) افت ۲۹.۳ درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، در فروردین‌ماه امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۵ هزار و ۴۱ دستگاه خودرو تولید کرد.

این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۷ هزار و ۳۶۸ دستگاه در گروه پژو، سه‌هزار و ۱۸۸ دستگاه در گروه سمند، یک‌هزار و ۶۹۸ دستگاه دنا، یک‌هزار و ۷۷۲ دستگاه رانا، ۴۷۷ دستگاه تارا، ۵۳۴ دستگاه هایما و چهار دستگاه وانت تولید کند.

برپایه این گزارش، جمع تولیدات آبی‌پوشان جاده مخصوص در ماه نخست امسال در هم‌سنجی با پارسال (۳۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه) افت ۲۵.۹ درصدی داشته است.

برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا موفق به تولید ۱۵ هزار و ۴۴۳ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۱ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو از خانواده ایکس ۲۰۰ (مشتمل بر تیبا، کوئیک و ساینا)، ‌ یک‌هزار و ۶۲۶ دستگاه شاهین و یک‌هزار و ۹۱۵ دستگاه وانت ۱۵۱ بود.

این میزان تولید از سوی نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ (تولید ۲۱ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو) کاهش ۲۷.۸ درصدی نشان می‌دهد.

در این زمینه «محمدعلی تیموری» مدیرعامل سایپا اعلام کرد: شاخص تولید اقتصادی هر بنگاه، «نرخ عبور مستقیم» است.

وی گفت: سال گذشته میانگین نرخ عبور مستقیم این خودروساز تنها ۲۰ دستگاه بود، این در حالی است که بهمن و اسفندماه پارسال ۹۴ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده شد.

تیموری خاطرنشان‌کرد: در فروردین‌ماه امسال به ۹۰ درصد تحویل محصول دست یافتیم و ۱۶ هزار دستگاه خودروی موجود در کف پارکینگ سایپا تکمیل و جمع‌آوری شد.

وی تاکید کرد:‌ سایپا همین مسیر را ادامه خواهد داد، زیرا تولید خودروی ناقص به معنای بدهی به قطعه‌ساز و بدهی به مردم است و هزیه‌های زیادی از جمله هزینه پارکینگ برای خودروساز به دنبال دارد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان فروردین‌ماه همچنین پارس‌خودرویی‌ها موفق به تولید چهار هزار و ۹۱۲ دستگاه خودرو شامل ۲ ‌هزار و ۷۹۴ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۱۹۴ دستگاه کوئیک اس، یک‌هزار و ۴۳۲ دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای، ۳۱۲ دستگاه کوئیک اتومات پلاس و ۱۸۰ دستگاه در گروه ساینا شدند.

این میزان تولید در مقایسه با مدت فروردین ۱۴۰۰ (تولید ۹ هزار و ۶۶ دستگاه خودرو) افت ۴۵.۸ درصدی نشان می‌دهد.

کد خبر: ۱۴۸٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha