۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
 ۱۰ شرکت غول پیکری که از گاراژ شروع کردند
از زیرپله تا قله های اقتصادجهان

۱۰ شرکت غول پیکری که از گاراژ شروع کردند

بسیاری از مردم تصور اشتباهی در مورد شرکت های بزرگ دارند اما حقیقت این است که بسیاری از موفق ترین و با ارزش ترین شرکت های جهان از پارکینگ خانه ویا اتاق خواب صاحبان خود شروع به کار می کنند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: اگر چه در کشورمان ایران به دلیل وجود منابع نفتی معمولا بزرگ به دنیا می آیند اما حقیقت در جهان چیز دیگری است. در واقع شرکت های بزرگ معمولا از یک زیر پله شروع می کنند و با حرکت منطقی و آرام مراحل رشد و توسعه را طی می کنند.

البته به مدد استفاده از تکنولوژی این امکان در سالهای اخیر منجر به رشد سریع برخی از شرکت ها در حوزه ای تی شده است که می تواند دستکم به عنوان الگویی دست یافتی برای صاحبان ایده و کشبو کارهای دانش بنیان باشد.

با نگاهی به تاریخچه شرکت های بزرگ با ارزش میلیاردها دلار می توان به این نتیجه رسید که با منابع و سرمایه بسیار کم می توان به موفقیت دست یافت. ما در ادامه به ۱۰ شرکت بزرگ جهان که از یک پارکینگ شروع کرده اند اشاره می کنیم.

۱- مایکروسافت

 ۱۰ شرکت غول پیکری که از گاراژ شروع کردند

شرکت مایکروسافت توسط بیل گیتس و پل آلن در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد، جایی که آنها یک گاراژ کوچک را به عنوان مکانی برای کار انتخاب کردند و به منابع بسیار کمی متکی بودند. آنها توانستند مجوز اولین سیستم عاملی را که طراحی کرده بودند با قیمت حدودی ۸۰ هزار دلار دریافت کنند و پس از آن این کار با توسعه نرم افزارهای پیشرفته ترانجام شد و سال ها بعد توانستند سیستم "ویندوز" را توسعه دهیم.

امروزه مایکروسافت دائماً در حال توسعه محصولات جدید است و ثروت گیتس اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

۲- شرکت دل

کارآفرین مایکل دل در سال ۱۹۸۴ شروع به طراحی و فروش کامپیوترهای خارج از گاراژ خود کرد، یک سال بعد دانشگاه را رها کرد و برای گسترش تجارت خود به نورث آستین نقل مکان کرد و اکنون دل یکی از بزرگترین شرکت های کامپیوتر لپ تاپ در جهان است.

۳- گوگل

 ۱۰ شرکت غول پیکری که از گاراژ شروع کردند

لری پیج و سرگئی برین، گوگل را در سال ۱۹۹۸ در گاراژی در کالیفرنیا تأسیس کردند و فرآیند ادغام حدود ۵ ماه طول کشید و ارزش شرکت اکنون ۳۵۰ میلیارد دلار است و پیج و برین اکنون در میان ثروتمندترین افراد جهان هستند. هر کدام ثروتی بیش از ۳۰ میلیارد دلار دارند.

۴- آمازون

جف بزوس، آمازون را در سال ۱۹۹۴ از پارکینگ خانه اش که اساساً فقط یک کتابفروشی آنلاین کوچک بود؛ تأسیس کرد. آمازون اکنون بزرگترین شرکت خرده فروشی در جهان است.

بعد از اینکه این سایت در فروش کتاب تخصص پیدا کرد، همه چیز را فروخت و به لطف او، بزوس به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شد و ثروت او اکنون ۱۷۷.۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

۵- اپل

 ۱۰ شرکت غول پیکری که از گاراژ شروع کردند

اپل در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز و استیو وزنیاک تأسیس شد که ۵۰ دستگاه از رایانه اپل ۱ را به یک خرده فروش محلی فروختند. این دو اپل یک را با کمک تیم کوچک خود فقط در ۳۰ روز طراحی کردند. اپل پس از گذشت سالها اکنون به بزرگترین و با ارزش ترین شرکت فناوری در جهان اس که در حوزه نرم افزار و سخت افزار و حتی خودرو سازی ورود موفق دارد.

۶- اچ پی HP

شرکت هیولت پاکارد که در سال ۱۹۳۹ توسط بیل هیولت و دیو پاکارد تأسیس شد، در ابتدا به عنوان یک باشگاه فناوری کوچک به نام دره سیلیکون شروع به کار کرد. در حالی که این شرکت در ابتدا محصولات مختلفی را به فروش می رساند، بعداً در بازار فناوری تخصص پیدا کرد و اکنون یکی از بزرگترین شرکت های کامپیوتری در جهان است.

۷- یانکی کندلز Yankee Candles"

مایکل کیتریج ۱۶ ساله بود که شروع به ساختن شمع در گاراژ خانه اش کرد. در ابتدا آن را به عنوان هدیه برای مادرش در روز مادر درست کرد. شمع های این برند در داخل کشور به قیمت ۲.۴ میلیون تومان فروش می رود. البته هم‌اکنون زیرمجموعه‌ای از شرکت نیوول برندس می‌باشد.

۸- دیزنی

شاید خیلی ها تعجب کنند که والت دیزنی، برادرش روی و عمویشان رابرت در سال ۱۹۲۳ "آلیس در سرزمین عجایب" را در گاراژ رابرت تولید کردند و اکنون دیزنی با ارزش بازار ۲۳۷.۵ میلیارد دلار یکی از بزرگترین شرکت های سرگرمی در جهان است.

۹- هارلی دیویدسون

 ۱۰ شرکت غول پیکری که از گاراژ شروع کردند

در سال ۱۹۰۱، "ویلیام هری" به همراه دوستش "آرتور دیویدسون" روی طراحی دوچرخه هایی با موتور کوچک کار کرد و این دو موتورسیکلت را از داخل یک سوله چوبی کوچک در میلواکی آمریکا ساختند.

هارلی دیویدسون که به طور رسمی در سال ۱۹۰۳ تأسیس شد، اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان است.

۱۰- ماتل

هارولد متسون و الیوت هندلر در سال ۱۹۶۹ شرکت اسباب‌بازی‌های ماتل را از گاراژی در کالیفرنیای جنوبی تأسیس کردند و این پروژه با ساخت خانه‌های عروسکی آغاز شد که به محبوبیت زیادی دست یافت و آنها را بر آن داشت تا توجه خود را به صنعت اسباب‌بازی معطوف کنند.

ماتل اکنون سودآورترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان است.

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE AR-SA

کد خبر: ۱۴۸٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha