۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
کشت و تولید جلبک اسپیرولینا به روش گلخانه ای در آذربایجان‌شرقی
مدیر شیلات آذربایجان شرقی خبرداد؛

کشت و تولید جلبک اسپیرولینا به روش گلخانه ای در آذربایجان‌شرقی

تبریز- مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از کشت و تولید جلبک اسپیرولینا به روش گلخانه‌ای خبر داد.

به گزارش بازار، قاسم جعفروند اظهار کرد: مرور خدمات این مدیریت در سال گذشته نشان می دهد دستاورد ما علاوه بر توسعه آبزی پروری و آبزی مصرفی در چند دهه گذشته، خدمت به مردم در سایه تلاش وکوشش شبانه روزی تولید کنندگان و خادمان عرصه شیلات بوده است.

وی با بیان اینکه روحیه جهادی در این مدیریت سرلوحه پیشبرد اهداف اداری ما است و کم کاری به هر نوع و شیوه ای با روحیه جهادی ما همسو نیست، افزود: امروزه مدیران شیلات باید بیش از هر زمان دیگری در خدمت آبزی پروران و صنعت آبزی پروری باشند، چراکه آبزی پروری قسمت مهمی از تغذیه مردم را تامین می‌کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان گفت: انعکاس به موقع و مناسب موفقیت‌های آبزی پروری در استان علاوه بر اطلاع رسانی عمومی به مردم ایران، هم استانیهای عزیز را نسبت به تلاشها و اهداف متعالی این مدیریت آگاه تر می کند ادامه داد: این مدیریت فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ در استان آذربایجان شرقی شروع کرده است و اکنون با گذشت ۳۳ سال با تلاش و همت بزرگ مردان عرصه تولید جزو استانهای برتر در حوزه شیلات و آبزی پروری است.

وی با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های این مدیریت تا پایان سال۱۴۰۰ باعث افزایش سرمایه گذاریها و سرعت بخشی به تولید آبزیان در استان گردیده است افزود: پروژه کشت و تولید جلبک اسپیرولینا به روش گلخانه ای از جمله پروژه هایی است که توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان استان با مشارکت دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و با مشاوره پژوهشکده بیوتکنولوژی در سال ۱۴۰۰ با ظرفیت اسمی ۱۸ تن در سال ماده خشک جلبک عملیات اجرایی تولید آن آغاز شد.

جعفروند با بیان اینکه این طرح از نظر سیستم تولید و سازه ها در نوع خود در کشور منحصر بفرد بوده و چهارمین واحد کشت گلخانه ای در کشور محسوب می شود، افزود: این شرکت در راستای تکمیل زنجیره عرضه اقدام به اخذ مجوز تولید قرص و مکمل جلبک از سازمان غذا و دارو نموده و در سیاستهای آتی خود تولید انواع مکمل های غذایی در مصارف انسانی، خوراک دام و طیور و آبزیان، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع تصفیه آب و هوا و بیوسوخت را برنامه ریزی کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربیات موفق در سالهای گذشته در زمینه پرورش آزمایشی انواع ماهیان خاویاری در چند مزرعه، مجوز پرورش ۴۰ تن ماهیان خاویاری در مراحل صدور و احداث می باشد افزود: متقاضیان سرمایه گذاری در دو شهرستان خداآفرین و جلفا آمادگی خود را در زمینه سرمایه گذاری در تولید و پرورش ماهیان خاویاری و صنایع فرآوری و بسته بندی تا مرحله صادرات اعلام نموده اند که این مدیریت با برنامه ریزیهای انجام شده امیدوار است هم استانیهای عزیز در سالهای آتی شاهد رشد و توسعه فزانیده در پرورش ماهیان خاویاری در حاشیه رودخانه ارس باشند .

جعفروند گفت: درسال ۱۴۰۰ احداث دو مگاپروژه پرورش ماهیان سردآبی که شامل یک واحد به ظرفیت ۱۵۰۰ تن توسط کشت و صنعت شهید سلمیانی ارس در ساحل رود ارس شهرستان خداآفرین و یک واحد به ظرفیت ۱۴۴۰ تن پروژه پرورش ماهیان سردآبی توسط شرکت آذرآباد جویان ارس واقع در شهرستان جلفا شروع شد، که طرح فاز اول مجتمع به ظرفیت ۶۲ تن در سال به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: مگاپروژه تنی سردآبی توسط شرکت مرزن آباد چای در پایاب سد حاجیلار چای بخش خاروانای شهرستان ورزقان ۲ هزار هم در شرف اخذ مجوزهای مربوطه است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان ضمن ابراز خرسندی از احداث برزگترین واحد سرپوشیده پرورش ماهی قزل آلای شمال‌غرب کشور افزود: طبق پیش بینی های انجام شده عملیات احداث فاز اول این طرح در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده و بهره برداری از مجتمع آغاز خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۸٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha