۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
افزایش ترافیک در راه‌های مواصلاتی و اماکن اقامتی مشهد | خراسان رضوی «عید فطر» بارانی است
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ترافیک در راه‌های مواصلاتی و اماکن اقامتی مشهد | خراسان رضوی «عید فطر» بارانی است

مشهد- هم‌زمان با فرارسیدن تعطیلات عید سعید مبارک فطر راه‌های مواصلاتی منتهی به مشهد مقدس و هم‌چنین مراکز اقامتی و گردشگری این شهر زیر بار ترافیک قرار گرفت.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد مقدس امسال پس از برداشته شدن محدودیت‌های سفر شاهد ازدحام بیش‌ازحد مسافران در طی دو هفته بود که بنا بر آمار منتشره افزون بر هشت و نیم میلیون نفر برای زیارت و سیاحت به این شهر سفر کردند.

هم‌زمان با فرارسیدن عید سعید فطر باری دیگر مشهد مقدس برای پذیرایی از زائران و هم‌چنین مسافران آماده می‌شود و لذا ترافیک درراه‌های ارتباطی و هم‌چنین مراکز اقامتی کاملاً مشهود است.

پیش‌بینی اسکان زائران در تعطیلات عید فطر
معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه در طی دو سال گذشته شیوع بیماری کرونا ضرر غیرقابل جبرانی را به واحدهای اقامتی این استان وارد کرد که حتی با استقبال بسیار مناسب در عید نوروز اما این ضررهای انباشته‌شده برای مراکز اقامتی قابل جبران نبود.

یوسف بید خوری بابیان اینکه تعطیلی طولانی ناشی از کرونا و خسارت وارده به تأسیسات بسیاری از مراکز اقامتی تا حدی بود که حتی برخی از هتلداران در ایام نوروز نیز موفق به جبران و بازگشایی مرکز اقامتی خود نشدند ادامه داد: بااین‌حال حضور میلیونی زائران به خراسان رضوی موجب شد تا قریب به‌اتفاق مراکز اقامتی بازگشایی‌شده و به روال عادی کار خود بازگردند.

وی با اشاره به این موضوع که با توجه به اینکه امسال پس از ۲ سال سفرها با محدودیت‌های کمتری انجام شد و تعداد زیادی زائر و مسافر وارد مشهد شدند افزود: حضور مسافران در این شهر به حدی بود که در نیمه دوم تعطیلات نوروزی نیز ظرفیت بالایی از اقامتگاه‌ها اشغال بود.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: طبق آمارها در سال‌های گذشته و قبل از سال ۹۸ میانگین درصد اشغال واحدهای رسمی حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده است و لذا در حال حاضر موضوع ساماندهی واحدهای اقامتی رسمی و موقت نیز در حال پیگیری و انجام است.

افزایش ترافیک در راه‌های مواصلاتی و اماکن اقامتی مشهد |خراسان رضوی عید فطر بارانی است

وی با اشاره به فضاهای موقت در ایام نوروز ادامه داد: فضاهای موقتی که در ایام نوروز مورداستفاده قرارگرفته، برای خدمت‌رسانی به کسانی بود که مازاد بر ظرفیت واحدهای رسمی در مشهد حضور داشتند. زائرسرای ارزان‌قیمت و زائرشهر رضوی، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه نیز در نوروز به خدمت‌رسانی پرداختند.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه حدود ۱۱۲ هزار و ۹۸۹ تخت در شهر مشهد و ۱۱۹ هزار ۶۱۴ تخت در استان وجود دارد ادامه داد: هم‌زمان با فرارسیدن عید سعید فطر نیز افزون بر ۸۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی رزرو شده است.

بیدخوری با پیش‌بینی اینکه در ایام تعطیلات فطر نیز به‌طور حتم با موج بزرگی از مشتاقان و زائران ثامن الحجج (ع) روبرو خواهیم بود افزود: در همین راستا پیش‌بینی لازم برای اسکان موقت و اضطراری مانند ایام نوروز اندیشیده شده است .

وی تصریح کرد: در همین رابطه به‌غیراز واحدهای اقامتی رسمی از ظرفیت واحدهای اقامتی مدارس، حسینیه و تکایا و شهرداری مشهد نیز استفاده خواهد شد.

افزایش سفرها در تعطیلات پیش رو
معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری استان خراسان رضوی نیز در همین رابطه از پیش‌بینی بیش از ۲۵۰ هزار نفر شب اقامت برای ایام عید فطر در مشهد خبر داد.

حجت گنابادی نژاد در خصوص وضعیت ورود زائران در عید فطر اظهار کرد: ورود زائران به مشهد در عید فطر به لحاظ آماری قابل پیش‌بینی نیست، اما با توجه به افزایش روزهای تعطیلی عید فطر به یک هفته، بهبود شرایط کرونایی، وضعیت مطلوب هوا و عدم سفر مردم در دو سال گذشته و نوروز ۱۴۰۱، پیش‌بینی ما این است که در عید فطر با حجم قابل‌توجهی از زائران مواجه خواهیم شد.

بیش از ۲۵۰ هزار نفر شب اقامت، ظرفیت اقامتی در مشهد برای ایام عید فطر پیش‌بینی‌شده است که ۱۱۸ هزار ظرفیت اقامتی مربوط به واحدهای رسمی است

وی در خصوص وضعیت اسکان زائران در مشهد افزود: مطابق گزارشی که از اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی دریافت کردیم، ظرفیت واحدهای اقامتی مشهد رو به تکمیل است. همکارانمان در اداره کل میراث فرهنگی، فرمانداری و آموزش‌وپرورش درصددند تا ظرفیت‌های مکمل را برای اسکان زائران فراهم کنند.

وی اذعان کرد: بیش از ۲۵۰ هزار نفر شب اقامت، ظرفیت اقامتی در مشهد برای ایام عید فطر پیش‌بینی‌شده است که ۱۱۸ هزار ظرفیت اقامتی مربوط به واحدهای رسمی است.

اسکان اضطراری به دلیل بارش باران
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه با توجه به بارش احتمالی سنگین در روز دوشنبه، تمهیدات لازم اندیشیده شده و تمامی نیروها در حالت آماده‌باش قرار دارند اظهار کرد: برای زائرانی که در کمپ‌ها اقامت دارند، اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است.

افزایش ترافیک در راه‌های مواصلاتی و اماکن اقامتی مشهد |خراسان رضوی عید فطر بارانی است

علی نجفی در خصوص تمهیدات شهرداری مشهد در تعطیلات عید فطر اظهار کرد: برای اسکان اضطراری زائران سالن‌های مدیریت بحران شهرداری مشهد آماده هستند و مشکلی بابت اسکان زائران نداریم، اما از آنجا که شرایط عید فطر با نوروز متفاوت است، اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در بحث اسکان زائران ورود کرده و اسکان زائران از این طرق هدایت می‌شود.

وی افزود: به احتمال فراوان در روز عید فطر یعنی روز دوشنبه بارش سنگینی در مشهد خواهیم داشت و بنا بر پیش‌بینی‎‌ها احتمال بارش ۳۰ میلی‌متر باران در آن روز وجود دارد از همین رو پتانسیل خدمات شهری بر آب‌گرفتگی‌های احتمالی معطوف و متمرکز خواهد بود از سوی دیگر ممکن است زائرانی که در چادر و کمپ‌ها اسکان پیدا می‌کنند با مشکل مواجه شوند که مکان‌های اضطراری شهرداری برای اسکان زائران کاملا آماده شده است.

اعمال تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم مطهر رضوی
افزایش سفرها و هم‌چنین ازدحام مجاوران حرم برای شرکت در نماز عید فطر در حرم مطهر رضوی همه‌ساله خیابان‌های منتهی به این مکان مقدس را با اعمال محدودیت‌های ترافیکی همراه می‌کند.

به احتمال فراوان در روز عید فطر یعنی روز دوشنبه بارش سنگینی در مشهد خواهیم داشت و بنا بر پیش‌بینی‎‌ها احتمال بارش ۳۰ میلی‌متر باران در آن روز وجود دارد از سوی دیگر ممکن است زائرانی که در چادر و کمپ‌ها اسکان پیدا می‌کنند با مشکل مواجه شوند که مکان‌های اضطراری شهرداری برای اسکان زائران کاملا آماده شده است

در همین حال رئیس پلیس راهور مشهد به بازار گفت: با توجه به‌احتمال حلول ماه شوال در روز دوشنبه ۱۴۰۱.۰۲.۱۲ و برگزاری نماز عید فطر و حضور گسترده مؤمنین حزب‌الله جهت برگزاری نماز عید در حرم مطهر رضوی و سایر اماکن (مساجد) در سطح شهر مشهد، پلیس راهور مشهد جهت هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم تمهیدات ویژه ترافیکی را در نظر گرفته است.

سرهنگ عباس عابدینی اظهار کرد: از ساعت ۲۴ روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه محدودیت توقف در خیابان‌های شیرازی، نواب صفوی، میدان طبرسی تا حرم مطهر، خیابان اندرزگو تا میدان بیت‌المقدس ، خیابان امام رضا(ع) از تقاطع دانش تا میدان بیت‌المقدس و زیرگذر حرم مطهر اعمال خواهد شد.

رئیس پلیس راهور مشهد ادامه داد: در صورت ضرورت، از ساعت ۶ صبح روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه نیز نسبت به اعمال محدودیت تردد وسایل نقلیه شخصی و سپس وسایل نقلیه عمومی به سمت حرم مطهر رضوی اقدام خواهد شد.

عابدینی تأکید کرد: در صورت تغییرات احتمالی دررویت حلول ماه شوال تمامی محدودیت‌های ترافیکی ذکرشده در روز عید سعید فطر اعمال خواهد شد.

وضعیت جوی خراسان رضوی نارنجی است
در آستانه تعطیلات عید سعید فطر و آغاز مسافرت‌ها و هم‌چنین ازدحام گردشگران اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای در سطح نارنجی نسبت به آغاز فعالیت سامانه بارشی و وقوع بارش‌های رگباری با احتمال آب‌گرفتگی هشدار داد.

افزایش ترافیک در راه‌های مواصلاتی و اماکن اقامتی مشهد |خراسان رضوی عید فطر بارانی است

به گزارش بازار به نقل از مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، در این اطلاعیه آمده است، در پی فعالیت سامانه مزبور، بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق و بارش تگرگ در بیشتر نقاط استان با احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و همچنین احتمال وقوع صاعقه و وزش باد در برخی نقاط شدید با احتمال بروز خسارت پیش‌بینی‌شده است.

بر این اساس بارش‌های پیش‌بینی‌شده امروز از نواحی غرب استان خراسان رضوی شروع‌شده و با گسترش سامانه حجم بهابازارها تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد یافت که در این مدت دمای روزانه در استان به‌طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد.

بیشترین حجم بارش‌ها از ابتدای وقت روز دوشنبه و همچنین روز سه‌شنبه هفته جاری در بیشتر نقاط استان ازجمله شهرستان‌ها و توابع درگز، قوچان، کلات نادری، نیشابور، سبزوار، جوین، جغتای، ریوش، کاشمر، تربت‌حیدریه، نواحی غربی تربت‌جام ، فریمان، نواحی شرقی بردسکن ، گناباد، کاخک، شمال خواف، رشتخوار، فیروزه، ارتفاعات بینالود و هزار مسجد و شهرستان مشهد رخ خواهد داد.

همچنین برای روز چهارشنبه بیشترین حجم بهابازارها در شهرستان‌ها و توابع سرخس، صالح‌آباد و شمال تربت‌جام خراسان رضوی پیش‌بینی‌شده است.

این اطلاعیه ضمن توصیه بر عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی در خراسان رضوی پیرامون اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از افزایش شدت وزش باد تأکید کرد.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha