۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
پشت پرده گرانی میوه؛ هرج و مرج ملاک تعیین قیمت شد!
بازار از جولان دلالان در بازار میوه گزارش می دهد

پشت پرده گرانی میوه؛ هرج و مرج ملاک تعیین قیمت شد!

افزایش بی رویه قیمت انواع میوه حتی در فصل تولید آن محصولات و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا میوه از سبد خانوار اقشار کم درآمد حذف شود.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا: در ماههای اخیر کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و افزایش بی رویه قیمت انواع میوه و محصولات کشاورزی موجب شده تا این اقلام از سبدخانوار بسیاری از دهک های جامعه حذف شود.

با نگاهی به بازار و مشاهده قیمت هایی که روی میوه ها نصب شده و محاسبه درآمد ماهانه می توان دریافت که آیا امکان خرید از این اقلام را دارید یا خیر؟ البته حذف برخی از اقلام از جمله سیب زمینی و پیاز با اینکه به کیلویی ۱۲ هزار تومان نیز رسیده از سبد معیشت برخی اقشار جامعه ممکن نیست زیرا جزو اقلام مصرفی اصلی برای این قشر محسوب می شود و این روزها جایگزین برنج و گوشت شده است.

گرانی میوه های نوبرانه نیز با این توضیح که توزیع این اقلام در اختیار دلالان است توجیه می شود اما می ماند تعیین تکلیف قیمت آن دسته از میوه ها و محصولات کشاورزی که نه میوه نوبرانه هستند و نه محصول خارجی و وارداتی که با ارز آزاد وارد بازار شده باشند و همین امر موجب شده تا اعتراض مسئولان سازمان تعزیرات نسبت به این گران فروشی بلند شود.

از ماههای پایانی سال گذشته که خبر شیوع ویروس کرونا در کشور به طور رسمی تایید شد و برخی با شایعه پراکنی و توصیه های غیرعلمی مردم را به خوردن زنجبیل و لیموترش و سیر برای مقابله با ویروس کرونا تشویق کردند، قیمت این اقلام رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را به یکباره تجربه کرد اما بالاخره تب خرید این محصولات در میان مردم با افزایش آگاهی فروکش کرد ولی نکته اصلی این است که قیمت برخی از این اقلام از جمله لیموترش همچنان سرسام آور است تا جایی که هفته گذشته قیمت این محصول در میادین به کیلویی ۴۸ هزار تومان رسید و همین امر موجب شد تا بار دیگر سازمان تعزیرات حکومتی وارد میدان شده و برای مقابله با این فساد اقتصادی اعلام آمادگی کند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از عدم همراهی اتحادیه بارفروشان برای شناسایی عوامل احتکار میوه به ویژه لیموترش گلایه مند است و تاکید دارد که از زمستان سال گذشته از این اتحادیه درخواست شده تا محتکران میوه که عامل گرانی هستند را معرفی وبا آنها  برخورد کرد.

سیدیاسر رایگانی می گوید: در نامه‌ای که اتحادیه بارفروشان میوه در تاریخ ۲۱ فروردین به اطلاعات سپاه نوشته نیز اسامی محتکران گفته نشده است و تنها اشاره شده که در ماه‌های آبان و بهمن سال گذشته احتکارهایی صورت گرفته است.

 نامه های مکرر اما بی اثر به ۴ مرجع قانونی برای مقابله با تخلف بارفروشان

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار نیز بر تخلفات آشکار اتحادیه بارفروشان صحه گذاشته و می گوید: اتحادیه بارفروشان منشاء هر نوع گرانفروشی و بروز تخلف صنفی است.

اسداله کارگر در گفتگو با خبرنگار بازار می افزاید: عدم صدور فاکتور یکی از تخلفات آشکاری است که از سوی اتحادیه بارفروشان صورت می گیرد. وی اینچنین ادامه می دهد که بارفروشان اگر صلاح بدانند فاکتور برای خریدار صادر می کنند و این صلاحدید نیز به شرط خرید اقلامی است که آن را به نیت گرانفروشی احتکار نکرده باشند و نخواهند قطره چکانی به بازار تزریق کنند.

وی ادامه می دهد: محصولاتی مانند لیموترش که این روزها به شدت گران شده است، در غرفه های دارای پروانه عرضه نمی شود و چند دلال در کنار حجره ها این محصولات را عرضه می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تصریح می کند: متاسفانه تخلفات صنفی اتحادیه بارفروشان کاملا آشکار است و برای برخورد با آن به فرمانداری، استانداری، اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران نامه های مکرر نوشته و جلساتی برای رفع مشکلاتی که بارفروشان برای واحدهای صنفی عرضه کننده میوه ایجاد می کنند، برگزار شد اما متاسفانه بارفروشان به نتایج و تعهداتی که از جلسات استخراج شد پایبند نبودند.

این مسئول صنفی خاطرنشان می کند: توجیه بارفروشان برای احتکار و گرانفروشی این است که بازار با قاعده عرضه و تقاضا تنظیم می شود و این گرانفروشی ها محصول افزایش تقاضا است نه احتکار.

کارگر اظهار می کند: تا زمانی که بر عملکرد اتحادیه بارفروشان نظارت نشود و دلالان زیر لوای این اتحادیه فعالیت کنند نمی توان انتظار داشت قیمت میوه ها براساس قانون تعیین و عرضه شود.

کد خبر: ۱۴٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha