۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
همه چیز در مورد کود دامی و کود حیوانی

همه چیز در مورد کود دامی و کود حیوانی

کشاورزان برای زمین های زراعی خود از انواع و اقسام کود ها استفاده می کنند. یکی از رایج ترین آن ها کود دامی می باشد.

بازار; گروه کشاورزی: کشاورزان برای زمین های زراعی خود از انواع و اقسام کود ها استفاده می کنند. یکی از رایج ترین آن ها کود دامی می باشد. کود دامی و حیوانی یک نوع کود آلی می باشد که از منبع حیوانی تهیه شده است. در واقع این کود ها از مدفوع حیوانات اهلی و مانند گوسفند ، گاو و .... تهیه شده اند. به هر میزان که کود دامی، فراوری بهتری داشته باشد، کود می تواند تاثیر بهتری روی خاک داشته باشد.

در زمان استفاده از کود های دامی و حیوانی باید بسیار مراقب باشید. زیرا این کود ها اگر به صورت مناسب کمپوست نشده باشند، می توانند در طولانی مدت، مشکلات مختلفی را برای خاک و محصولات آن به وجود آورد.

گلباران سبز یکی از بهترین فروشندگان انواع کود دامی و خاک گلدان با بهترین کیفیت و قیمت می باشد که همواره تلاش کرده در زمینه نهاده های کشاورزی خدمتی را به هموطنان عزیز انجام نماید .

همه چیز در مورد کود دامی و کود حیوانی

کود دامی ۱

آشنایی با انواع کود دامی

کود دامی و حیوانی همانطور که از نامش پیداست از حیوانات تهیه می شود. از مهم ترین این حیوانات می توان به گاو و گوسفند اشاره کرد. در واقع برای تهیه ی انواع کود های حیوانی از فضولات این حیوانات استفاده می شود.

کود گوسفندی

یکی از بهترین کود های دامی و حیوانی، کود گوسفندی می باشد. زیرا این کود میزان پتاسیم بالایی را دارا می باشد. در نتیجه اگر زمین کشاورزی شما و محصولات آن، نیاز به پتاسیم زیاد دارند، باید کود گوسفندی را انتخاب کنید.

این کود های گوسفندی ویژگی های بسیار مثبتی را دارا می باشد. به طور مثال فضولات گوسفندی به دلیل شکل دایره ای که دارند، به صورت بهتری کمپوست شده و کیفیت بالاتری دارند. علاوه بر آن جریان هوا در این فضولات به راحتی انجام می شود و شما می توانید کود های خود را سریع تر خشک کنید. یکی دیگر از ویژگی های مثبت فضولات گوسفندان، جمع آوری و حمل راحت تر آن ها می باشد.

کود گاوی

یکی دیگر از محبوب ترین و کاربردی ترین کود های حیوانی، کود گاوی می باشد. این کود دامی نسبت به کود های دیگر حیوانات، محتوای غذایی کمتری دارد اما با این حال می تواند برای زمین های کشاورزی مناسب باشد.

سیستم گوارشی گاو بسیار خوب عمل می کند به همین سبب اگر در تغذیه ی گاو علف هرزی وجود داشته باشد، او به راحتی آن ها را هضم می کند. در نتیجه شما در فضولات آن ها علف هرز کمتری را مشاهده خواهید کرد.

همه چیز در مورد کود دامی و کود حیوانی

کود دامی ۲

چه عواملی روی کیفیت کود دامی تاثیر دارد؟

بر روی کیفیت کود دامی و کود حیوانی عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوع حیوان

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی کیفیت کود دامی، نوع حیوان می باشد. هر حیوان فیزیولوژی متفاوتی در بدن خود دارد به همین سبب فضولات آن ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در نتیجه کود حاصله از گوسفند با کود حاصله از گاو متفاوت می باشد.

مواد غذایی دام

مواد غذایی که حیوانات استفاده می کنند، روی فضولات آن ها و کود دامی آن ها تاثیر می گذارد. اگر دام های مورد نظر از مواد غذایی غنی و کامل استفاده کنند، فضولات آن ها گزینه ی بهتری برای تهیه ی کود می باشد. زیرا در فضولات آن ها نیز عناصر غذایی بیشتر و بهتری یافت می شود.

میزان کمپوست

برای تهیه ی کود، فضولات حیوانات باید به شکل مناسبی فرآوری شوند. در این صورت می توان کود هایی کمپوست شده و تجزیه شده به دست آورد. هر چقدر میزان کمپوست فضولات بیشتر باشد، کود نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت. در واقع کودی که مشاهده می کنید باید بسیار نرم و سیاه رنگ باشد. همچنین در آن نباید نشانی از آلودگی و علف هرز باشد.

میزان آلودگی و علف هرز

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی کیفیت کود، میزان آلودگی و علف هرز موجود در آن می باشد. هر چقدر میزان این موارد در فضولات و کود بیشتر باشد، کیفیت آن کاهش پیدا می کند.

همه چیز در مورد کود دامی و کود حیوانی

کود دامی ۳

مهم ترین مزایای استفاده از کود حیوانی و دامی

کود دامی گلباران سبز گیلان یکی از محبوب ترین کود ها برای کشاورزان می باشد. این محبوبیت به دلیل مزایای بیشماری است که کود های حیوانی دارا می باشند. از مهم ترین کود های حیوانی و دامی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

v یکی از مهم ترین مزایای کود دامی، وجود مواد غذایی مناسب درون آن ها می باشد. از مهم ترین آن ها می توان به پتاسیم و نیتروژن اشاره کرد.

v یکی دیگر مزایای کود حیوانی، افزایش حاصلخیزی خاک می باشد. این مورد در رشد بیشتر گیاهان و محصولات شما تاثیر زیادی دارد.

v این کود ها میزان فرج و خلل موجود در خاک را افزایش می دهند و باعث می شوند که عمل تهویه در خاک به خوبی انجام شود.

v یکی دیگر از مزایای استفاده از کود دامی و حیوانی، کاهش آبشویی و فرسایش خاک می باشد.

v زمانی که شما از کود های دامی و حیوانی استفاده می کنید، مواد غذایی موجود در خاک و ظرفیت نگهداری آب در آن بیشتر می شود.

v کود های حیوانی برای تمام زمین های سبک و سنگین کاربرد دارند. در زمین های سبک کود حیوانی باعث می شود که ذرات موجود در خاک به شکل بهتری به یکدیگر متصل شوند. در زمین های سنگین نیز باعث پودر شدن خاک می شود.

مهم ترین نکات در زمینه ی کود های حیوانی

ü کود های دامی به جثه ی حیوان وابسته می باشد. یعنی هر چقدر حیوان مورد نظر جثه ی کوچک تری داشته باشد، کود حیوانی حاصل از آن قوی تر می باشد.

ü برای مقایسه ی انواع کود های حیوانی می توان بیان کرد که کود گاوی نسبت به کود های دیگر ازت بیشتر دارد. اما کود های مرغی، پتاسیم و فسفر بیشتری نسبت به کود های دیگر حیوانات دارا می باشند.

ü کود های دامی علاوه بر تامین مواد غذایی محصولات کشاورزی، خصوصیات فیزیکی خاک را نیز به مرور زمان اصلاح می کند. اما کود های شیمیایی تنها اثرات یک جانبه دارند.

ü کود دامی بیشتر در زمین های کشاورزی چغندر قند، سیب زمینی، پنبه، سبزیجات و .... استفاده می شود. برای استفاده از مزایای این کود ها، یک ماه قبل از کاشت محصول، از این کود های حیوانی و دامی استفاده می شود.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha