۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کارگران امنیت شغلی ندارند| شرکت های پیمانکاری معادله دو سر باخت برای کارگران
بازار از زنجان گزارش می‌دهد؛

کارگران امنیت شغلی ندارند| شرکت های پیمانکاری معادله دو سر باخت برای کارگران

زنجان- جامعه کارگری همواره به عنوان جامعه ای تاثیرگذار در زمینه توسعه پایدار دارای چالش ها و مطالباتی هستند و امنیت شغلی هم ندارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: جایگاه کارگر در دین مقدس اسلام بسیار ارزشمند است و پیامبر اسلام فردی را که به کار مشغول باشد، مجاهد در راه خدا دانسته اند،بنابراین مقام کارگری بسیار والا است. کارگر و کارفرما دارای وظایفی مهمی هستند که در هنگام انعقاد قرارداد باید برای جلوگیری از مشکلات نکاتی رعایت شود و این موارد در روابط کاری باید رعایت شود.

اجرای درست قوانین بین کارگر و کارفرما باعث می شود تا جلوی فقر و تبعیض و فاصله طبقاتی گرفته شود. انجمن صنفی کارگران ساختمان برای اولین بار در کشور از سال ۸۵ آغاز به کار کرد و در استان زنجان هم فعالیت خود را از اواسط همان سال کار خود را آغاز کرد و آیا این انجمن مشکلی از درد این قشر حل کرده است.

حق و حقوق کارگر و کارفرما در قانون یکسان تعریف شده است و در این میان کارگران ساختمانی نسبت به سایر کارگران بیشترین کارآیی را دارند و باید مشکلات آنان پیگیری و مرتفع شود و بیش از یک سال که کرونا آمده کارگران ساختمانی بسته های کمک معیشتی دریافت نکردند.

سهمیه بیمه تامین اجتماعی باید به تناسب هر استان در نظر گرفته شود و باید مشکل کارگران ساختمانی حل شود و باید به امنیت شغلی و رفاه حال کارگران ساختمانی بیشتر توجه شود و باید همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند ولی کارگران از جمله افرادی هستند که حق شان همیشه ضایع می شود ولی متاسفانه تامین اجتماعی در خصوص تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی بسیار کوتاهی می کند و در حال حاضر همه سهمیه ای را نداده است.

کارگران نبض تحرک اقتصاد جامعه هستند
نماینده ولی فقیه در استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کارگران از اقشار زحمتکش جامعه هستند، می گوید: باید قدر و جایگاه این کار گران را بدانیم و باید مطالبات و مشکلات کارگران به خوبی مطرح و رفع شود.

حمایت از کارگران موجب به گردش در آوردن صنعت و اقتصاد کشور می‌شود و می‌طلبد مسئولین استانی هم به معیشت و سلامت کارگران توجه ویژه ای بکنند

آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه کارگران ارزشمندترین و سودتمند ترین قشر جامعه هستند، می افزاید: حمایت از کارگران موجب به گردش در آوردن صنعت و اقتصاد کشور می‌شود و می‌طلبد مسئولین استانی هم به معیشت و سلامت کارگران توجه ویژه ای بکنند چرا که اینها هستند که نیاز کشور را از خیلی کشورها مبرا می کنند.

وی با بیان اینکه کارگران در بخش‌های مختلف جامعه بسیار تأثیر گذار هستند و باید دولت حمایت لازم از کارگران را داشته باشد، ادامه می دهد: کارگران نبض تحرک اقتصاد جامعه هستند و کارگر ستون فقرات اقتصاد جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان می گوید: گارگران در میدان کار و تلاش جهاد گونه برای توسعه اقتصادی جامعه کار می‌کنند و نمی‌خواهند کشورشان نیازی به کشورهای دیگر داشته باشند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار به اهمیت ارتباطات فعالان حوزه صادرات استان با تشکل خانه کارگر استان زنجان اشاره کرده و می گوید: افزایش بیش از ۵۰ درصدی دستمزدها برای جامعه کارگری و کارفرمایی در این شرایط، مشکلاتی را به وجود آورده و در این میان شرایط اقتصادی جامعه نباید تاثیری بر شرایط زندگی و اقتصاد جامعه کارگری داشته باشد و شرایط زندگی را طاقت فرسا کند.

مهدی رنگ رونا ادامه می دهد: تشکل خانه کارگری می تواند خیلی قوی تر از گذشته در راستای احقاق حق و حقوق این قشر از جامعه عمل کند و ضروری است این تشکل ها بیشتر از پیش تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد و ضروری است که در حوزه توسعه تولید و اشتغال مدیریت مطلوب مد نظر قرار گیرد و در این میان رفع مشکلات جامعه کارگری نیازمند تعامل بیش از پیش است.

کارگران امنیت شغلی ندارند| شرکت های پیمانکاری معادله دو سر باخت برای کارگران

تعامل و مشارکت مطلوب بین جامعه کارگری و کارفرما توسعه اقتصادی را به دنبال دارد

وی به نبود کارگران متخصص در حوزه های تولیدی در استان زنجان اشاره کرده و می گوید: دلایل زیادی در این خصوص دخیل هستند که این موضوع امروز یکی از دغدغه های اساسی کارفرمایان در واحدهای تولیدی است و ایجاد کارگاهها و مراکز آموزشی برای متقاضیان حتی فارغ التحصیل دانشگاهها و افراد فعال در واحد های تولیدی مهم است و جامعه کارفرمایی و کارگری موثر باید دست در دست هم این دغدغه را از بین ببرند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان با بیان اینکه با هم افزایی مجموعه های جامعه و تشکل های کارگری برای تعلیم و تربیت نیروی مولد در استان اقدامات اساسی از طریق متولیان این حوزه انجام بگیرد، می افزاید: تعامل و مشارکت مطلوب بین جامعه کارگری و کارفرما توسعه اقتصادی را به دنبال دارد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در کفتگو با خبرنگار بازار،کارگران را از ارکان اصلی تولید و اقتصاد کشور اعلام کرده و می گوید: سرمایه و کارگر مکمل هم بوده و نبود هر کدام ناقص طرف دیگر است و این دو رکن اصلی یعنی سرمایه‌گذار و کارگر باید در کنار هم دیده شده و همه جوانب در موضوع کار و اشتغال مورد تاکید قرار گیرد.

علی یگانه فرد تاکید می کند: هدف اصلی همه سرمایه گذاران؛ایجاد اشتغال و رونق تولید است و هر چه بتوان گره از موضوع کار و تولید باز کرد به همان اندازه رشد اقتصادی کشور نیز پیشرفت خواهد داشت.

وی به برخی از اشتراکات موجود بین اتاق بازرگانی و خانه کارگر از همکاری این دو بخش خبرداده و می گوید: می‌توان در بخش‌هایی چون آموزش که نیاز مهمی برای جامعه کارگری و تولید است همکاری داشت و این زمینه در اتاق بازرگانی برای همکاری فراهم بوده تا به صورت رایگان و بر اساس نیاز واحدهای تولیدی دوره‌های آموزشی در سطح بالا و با کیفیت تدریس مطلوب برگزار شود.

حل مشکلات جامعه کارگران با همفکری اتاق بازرگانی زنجان و خانه کارگر استان میتواند نتایج و آثار مثبتی در پی داشته باشد

استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار به اهمیت موضوع ایمنی در کار اشاره کرده و می افزاید: در استان طی چند ماه اخیر چند حادثه منجر به فوت در واحدهای تولیدی در استان زنجان داشتیم که دیگر نباید تکرار شود.

محسن افشاری بر لزوم افزایش حقوق کارگران تاکید کرده و می گوید: در حوزه کارگری دولت این جدیت را داشت که میزان حقوق کارگران را بالا ببرد و کارگران و کارفرمایان در کنار هم یک ترکیب حرکتی ایجاد می‌کنند و باید سود عادلانه ای نصیب کارفرمایان شود، باید حواسمان به کارگران هم باشد.

قراردادهای موقت کارگری، از بین برنده و کُشنده است و باید به این موضوع رسیدگی شود

وی با بیان اینکه نقش اصلی در تولید بر عهده کارگران است، می افزاید:قراردادهای موقت کارگری، از بین برنده و کُشنده است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

استاندار زنجان به فعالیت شرکت‌های پیمانکاری خدماتی در کشور اشاره کرده و تاکید می کند: فعالیت این شرکت یکی از معضلات بزرگ کشور است، این نوع شرکت‌ها پول را می‌گیرند ولی حواسشان به کارگران نیست و فقط به فکر خودشان هستند.

افشارچی با بیان اینکه ستون فقرات تولید کارگران و کارفرمایان هستند، می گوید: گوهر و جوهره کار در هر کسی وجود داشته باشد، ارزش دارد و به کارگران و کارفرمایان باید ارزش گذاشت و در این میان ارزش‌گذاری به کارگر و کارفرما هرچه دقیق‌تر و جدی‌تر باشد ارزش کار نیز بالاتر می‌رود.

وی کارگر و کارفرما را ستون فقرات تولید دانسته و تصریح می کند: رسیدگی جدی به امور کارگران در شعار سال، مستتر است و ارتباط بین کارگر و کارفرما طوری باید تعریف شود که در عین حال که سود عادلانه‌ای به کارفرما تعلق می‌گیرد به فکر کارگر هم باشیم.

استاندار زنجان به مشکل امنیت شغلی کارگران اشاره کره و می گوید: اصل کار ما این است که بستر کار و تولید را در استان به‌گونه‌ای فراهم کنیم که دغدغه کارفرما کاهش یافته و امنیت شغلی از این طریق ایجاد شود.

توجه به سرمایه انسانی به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه توسط کارفرمایان لازم‌الاجرا است
نایب رئیس اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم حل مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی به صورت همزمان تاکید کرده و می افزاید: از دید کارفرما، کارگران سرمایه یک واحد تولیدی بوده و رفاه و آسودگی خاطر آنها به تولید با کیفیت و مطلوب کمک می کند.

محمود ضرابی می گوید: در کنار توجه به این قشر زحمتکش جامعه، اما باید دغدغه‌ها و مشکلات کارفرمایان نیز در نظر گرفته شود تا با تعامل مطلوب در این بخش رشد تولید و اقتصاد کشور باشیم و کارفرمایان به دنبال ایفای تعهدات خود در قبال پرسنل خود می باشند.

دبیر خانه کارگر استان زنجان نیز ادامه می دهد: حل مشکلات جامعه کارگران با همفکری اتاق بازرگانی زنجان و خانه کارگر استان می تواند نتایج و آثار مثبتی در پی داشته باشد.

اصغر نجاری با بیان اینکه اصل ۸ قانون کار باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، می افزاید: اصل ۴ قانون کار که مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار و کارگر است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کارگران امنیت شغلی ندارند| شرکت های پیمانکاری معادله دو سر باخت برای کارگران

کارگران خواهان بهبود وضعیت معیشتی و قدرت خرید خود هستند و سفره کارگران روز به روز کوچک می شود

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه حمایت از سرمایه‌گذار و همچنین برطرف کردن موانع قانونی، تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد زنجان دارد، تصریح می کند: توجه به سرمایه انسانی به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه توسط کارفرمایان لازم‌الاجرا است ،چرا که هر زمان این موضوع مورد توجه قرار گرفته است به همان نسبت، تاثیرش در افزایش راندمان تولید و افزایش بهره‌وری شاهد بودیم.

نجاری ادامه می دهد: استقرار تجهیزات و امکانات ایمنی کافی در شهرک‌های صنعتی، حمایت از سرمایه‌گذاران در زنجان با رفع موانع و ایجاد انگیزه در آن‌ها و توجه به سرمایه انسانی توسط کارفرمایان بخشی از انتظارات و خواسته‌های جامعه کارگری است.

کارگر نمونه استانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان مشکلات و دغدغه‌های کارگران زیاد است، تاکید می کند: توجه مسئولان به دغدغه‌های جامعه کار موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

بابک محمدی با بیان اینکه کارگران خواهان بهبود وضعیت معیشتی و قدرت خرید خود هستند،بیان می کند: سفره کارگران روز به روز کوچک می شود.

قراردادهای موقت کارگری باعث خدشه‌دار شدن عزت کارگر می‌شود
وی می گوید: قراردادهای موقت کارگری باعث خدشه‌دار شدن عزت کارگر می‌شود و کاهش کیفیت محصولات تولیدی و بهره‌وری تولید، در عدم توجه کافی به قشر کارگری بوده است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه محور نام‌گذاری های شعار سال مقام معظم رهبری بر پایه اقتصادی است، می افزاید: باید دقیق و کارشناسی شده این شعار مورد توجه قرار گیرد و در این میان کارگران در تحقق شعار بسیار دخیل هستند و باید به رفع مشکلات کارگران توجه شود.

حسن امانلو ابراز می کند: به نمایندگی از تشکل‌های صنفی کارگری مجمع نمایندگان کارگران و شورای کار استان، اعتقاد داریم دولت انقلابی در این مدتی که سر کار آمده است، می‌تواند مطالبات کارگران را رفع کند.

وی می گوید: کارگری که چند ماهه استخدام می‌شود، دغدغه کیفیت کار را ندارد و نگران این است که ماه بعد نیز ادامه کار را دارد و اینکه تامین امنیت این قشر زحمت‌کش بسیار مهم است.

رئیس هیئت مدیره شوراهای کارگری استان زنجان ادامه می دهد: تورم افسار گسیخته کمر کارگران را شکسته از این‌رو شورای عالی کار اسفندماه افزایش ۵۷ درصدی حقوق را تصویت کرد، اما برخی از کارفرماها حقوق فروردین را پرداخت نکرده‌اند و اظهار داشتند این درصد پایین‌تر می‌رود.

شرکت های پیمانکاری باید محو شود
امانلو می افزاید: پیمانکاران بخش کمی از وجوه دریافتی از کارفرما را صرف حقوق کارگران می‌کنند و خواهان حذف پیمانکاران و پیگیری جدی این مسئله هستیم و دولت انقلابی و مردمی می‌تواند مطالبات کارگران را مرتفع سازد.

وی تصریح می کند: امنیت شغلی، یکی از مشکلات کارگران است و کارگران با قراردادهای ۳ و ۶ ماهه امنیت شغلی ندارند و همچنین انگیزه‌ای برای بهره‌وری و افزایش کیفیت هم ندارند و دائمی شدن قراردادهای کارگری تقویت شود.

تورم افسارگسیخته طی ۴ سال گذشته، کمر کارگران را شکسته و با وجود افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق کارگران، بعضی از کارفرمایان هنوز هنوز حقوق فروردین کارگران را پرداخت نکرده‌اند

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان زنجان با بیان اینکه معیشت مشکل بعدی کارگران است،می گوید: تورم افسارگسیخته طی ۴ سال گذشته، کمر کارگران را شکسته و با وجود افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق کارگران، بعضی از کارفرمایان هنوز (تا به امروز) حقوق فروردین کارگران را پرداخت نکرده‌اند و سبد معیشتی کارگران از اسفند تاکنون افزایش یافته و سبد معیشتی بالاتر از میزان افزایش حقوق است.

کارگران امنیت شغلی ندارند| شرکت های پیمانکاری معادله دو سر باخت برای کارگران

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان زنجان خواستار برچیده شدن مقوله شرکت‌های پیمانکاری و تامین نیرو شده و می گوید: وجود این شرکت‌ها باعث شده که سوابق بیمه‌ای کارگران گُم شده و یا کمتر از مدتی که کار کرده‌اند برای آن‌ها حق بیمه واریز شده و عناوین شغلی کارگران و یا سختی کار و زیان‌آور بودن شغل آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

خان‌احمدی، دبیر انجمن کانون‌های صنفی کارفرمایی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، خواستار استفاده از ظرفیت انجمن‌های صنفی شده و می گوید: این درخواست را در سال‌های گذشته هم داشتیم اما مورد موافقت استاندار وقت قرار نگرفت.

وی می افزاید: ایمنی و بهداشت محیط کاری نیز از اولویت‌های کانون است و طبقه‌بندی مشاغل که به نوعی طبقه‌بندی حقوق است متاسفانه در کارگاه‌ها رعایت نمی‌شود و مشکل در پرداخت آورده نقدی کارگران متقاضی مسکن ملی و مغایر بودن عناوین شغلی کارگران جهت عدم پرداخت حق بیمه سختی کار و زیان‌آور نیز بخش دیگری از مشکلات است.

کارگران با اینکه در تولید و اقتصاد کشور نقش بسیار مهمی دارند ولی آن طور که باید به رفاه و مغیشت آنها توجهی نشده است و می طلبد طی سالجاری برای تحقق شعار سال کارگران حمایت شوند.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      سلام تو رو خدا به این مسئله رسیدگی کنیدکارگر با حقوق ۴ میلیون تومن واسه پیمانکار کار میکنه و امنیت شغلی نداره اخه حقوق ۴میلیون این انصافه .با چهار میلیون مگه میشه زندگی‌کرد اونم هر چهار ماه یه حقوق میندازن سر کارگر .کا گر هم از ترس که یه وقت شغلشو از دست نده داره تحمل میکنه دیگه چاره ای نداره. سپردمتون به آقام اباالفضل اون جوابتون وبده .آه مظلوم رو زمین نمیمونه.