۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۴
لزوم توجه به خواسته‌های عشایر ایلام| امکان صادرات دام از مرزها فراهم شود
بازار گزارش می‌دهد؛

لزوم توجه به خواسته‌های عشایر ایلام| امکان صادرات دام از مرزها فراهم شود

ایلام- مهمترین خواسته عشایر استان ایلام در حال حاضر به دلیل وضعیت خشکسالی، فراهم کردن شرایط صادرات دام از مرزهای استان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته، این شرایط اقلیمی باعث شده که علاوه بر جمعیت عشایری استان، این منطقه در دوره‌های قشلاقی و ییلاقی میزبان عشایر کوچرو کشور به ویژه از استان‌های همجوار باشد.

عشایر استان ایلام بیش از یک میلیون و ۳۶۷ هزار راس دام سبک و بیش از ۱۴ هزار راس دام سنگین در اختیار دارند، همچنین ایلام رتبه ششم کشور به لحاظ جمعیت عشایری است.

نزدیک به ۱۰ هزار خانوار عشایری در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه در این استان زندگی می‌کنند، مهمترین تولیدات عشایر استان شامل محصولات لبنی، روغن حیوانی، گوشت قرمز و پشم است. علاوه بر این انواع صنایع دستی و پرورش گیاهان دارویی از دیگر تولیدات عشایر استان است.

خشکسالی بزرگترین مشکل عشایر
یکی از عشایر ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه به دلیل خشکسالی هیچ علوفه‌ای برای دام‌ها نداریم، گوسفندان عشایر از تشنگی و گرسنگی در حال تلف شدن هستند، حتی خود عشایر برای تامین آب شرب مشکل دارند.

محمد فرهادی افزود: از مسئولان تقاضا داریم به داد قشر عشایر برسند که همین تعداد گوسفند که برای ما مانده از گرسنگی و تشنگی تلف نشوند.

۳۵ درصد صنایع دستی و ۳۱ درصد مواد لبنی و پروتئینی استان توسط قشر عشایر تامین می‌شود، ۲۵ درصد اشتغال پایدار استان نیز به عشایر تعلق گرفته است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین خواسته عشایر فراهم کردم شرایط صادرات دام از مرزهای استان از جمله مرز مهران است، افزود: به دلیل عدم فروش دام، مجبور هستیم دام‌ها را با قیمت‌های ارزان به دلالان بفروشیم.

تولید سالانه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محصول توسط عشایر ایلام
مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عشایر استان ایلام سالانه بالغ بر ۹۰ هزار تن تولیدات محصولات مختلف دارند که ارزش اقتصادی این میزان محصول بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

لزوم توجه به خواسته‌های عشایر ایلام| صادرات دام از مرزها فراهم شود

فرشاد یاسمی افزود: تولیدات عشایر در زمینه‌های گوشت قرمز، شیر و فرآورده‌های لبنی، روغن حیوانی، کشک، پشم است که در استان نقش اساسی در زنجیره غذایی مردم دارند و از نظر اقتصادی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: ۷۰ درصد دام استان در اختیار عشایر قرار دارند که ۲.۵ برابر نیاز استان گوشت قرمز تولید می‌کنند.

یاسمی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی و ۳۱ درصد مواد لبنی و پروتئینی استان توسط قشر عشایر تولید می‌شود، بیان کرد: ۲۵ درصد اشتغال پایدار استان نیز به عشایر تعلق گرفته است.

آخرین وضعیت صادرات دام عشایر استان ایلام
وی ادامه داد: قشر عشایر مشکلات و نیازمندی‌های زیادی دارند، تنها متولی پیگیری مشکلات عشایر، سازمان امور عشایری است که این سازمان به تنهایی قادر به رفع مشکلات این قشر نیست.

کاهش مراتع در استان باعث کاهش ۳۵ درصدی تولیدات عشایری استان ایلام در سال جاری شده است. در کل خشکسالی موجب کاهش درآمد عشایر شده و از آن بدتر کاهش تعداد دام عشایر را شاهد هستیم و زنگ خطری برای سال‌های آتی است

یاسمی تصریح کرد: برای این موضوع در هیئت وزیران تصمیم گرفته شده که همه دستگاه‌های اجرایی هر کدام بر اساس وظایف خود باید به رفع مشکلات عشایری کمک کنند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بحث صادرات دام عشایر ایلام، افزود: یکی از برنامه‌های امور عشایری برای بحث کاهش اثرات خشکسالی در استان بحث صادرات دام است.

مدیرکل امور عشایری ایلام ادامه داد: صادرات دام به کشورهای همسایه و خارجی فرآیند و پروسه خاص خود را دارد، سال گذشته مجوز صادرات ۲ هزار راس دام عشایر ایلام گرفته شد که متاسفانه با توجه به وضعیت بازار متوقف شد.

لزوم توجه به خواسته‌های عشایر ایلام| صادرات دام از مرزها فراهم شود

یاسمی گفت: امسال نیز با توجه به پیگیری‌هایی که در حال انجام است، در تلاش هستیم مجوز صادرات دام عشایر صادر شود چراکه پایین بودن قیمت دام باعث مشکلات معیشتی زیادی برای عشایر شده است.

خشکسالی موجب کاهش درآمد عشایر شده است
مدیرکل امور عشایری ایلام بیان داشت: خشکسالی امسال شرایط زندگی عشایر را سخت و غیراقتصادی کرده است، امسال خشکسالی باعث کاهش ۸۰ درصدی مراتع استان شده است.

وی گفت: کاهش مراتع در استان باعث کاهش ۳۵ درصدی تولیدات عشایری استان ایلام در سال جاری شده است. در کل خشکسالی موجب کاهش درآمد عشایر شده و از آن بدتر کاهش تعداد دام عشایر را شاهد هستیم و زنگ خطری برای سال‌های آتی است.

مدیرکل امور عشایری ایلام افزود: همچنین کمبود آب شرب، علوفه و نهاده‌های دامی، امکانات و ماشین آلات آبرسانی و راهسازی از دیگر مشکلات عشایر استان است.

با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی عشایر استان ایلام و وجود مرز مهران باید از این ظرفیت برای صادرات دام عشایر استان ایلام استفاده کرد. قطعاً حل مشکلات معیشتی عشایر نیازمند فراهم کردن شرایط صادرات دام و دیگر محصولات عشایر است.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha