۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
صف خرید سیم کارت برای دریافت وام یک میلیون تومانی
تسهیلات کرونایی کرونا زا در اردبیل؛

صف خرید سیم کارت برای دریافت وام یک میلیون تومانی

اردبیل - اعطای وام یک میلیون تومانی دولت به سرپرستان خانوار که با هدف کمک به مردم در روزهای کرونایی بود، حالا خود به عاملی برای شیوع این بیماری خطرناک در اردبیل تبدیل شده است.

فرید میرزاپور؛ خبرگزاری بازار- در روزهای گذشته خبر اعطای وام یک میلیون تومانی در راستای کمک به مردم در روزهای کرونایی، پرحاشیه بود.

صرف نظر از داستان اعطای وام به یارانه بگیران با سود بازپس گیری ۱۲ درصدی که البته در نهایت تصمیم بر اعطای وام به صورت قرض الحسنه شد؛ این روزها نحوه اقدام به دریافت این وام نیز خود حکایت دیگری دارد.

براساس اطلاعیه وزارت کار، تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی ماهانه دریافت می کنند وعلاقمند هستند از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا برخوردار شوند، بایستی کدملی سرپرست خانوار را از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.

در این اطلاعیه شروط ۴ بندی دریافت وام از جمله اینکه تسهیلات برای هرخانوار یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه وتعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود، اقساط ماهانه برای هرخانوار مبلغ  ۳۵ هزار تومان است که از یارانه تیرماه سال جاری به بعد کسرخواهد شد، گیرندگان تسهیلات نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند و در نهایت درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک به  سازمان هدفمند سازی یارانه ها، وکالت بلاعزل می دهد که بازپرداخت تسهیلات فوق را ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت نماید. این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض وابطال در محاکم قضایی نیست.

اما مشکل اصلی در این میان این است که بسیاری از سرپرستان خانوار، مخصوصا افرادی که به لحاظ سنی سالخورده محسوب می شوند یا سیم کارتی ندارند یا اینکه اگر هم داشته باشند سیم کارتی که مورد استفاده قرار می دهند به نام خودشان نیست؛ هر چند این مشکل را می توان به دیگر افراد نیز تعمیم داد.

در این خصوص حسین میرزایی سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا نیز اظهار کرد: برخی سرپرستان خانوار سیمکارت به نام‌شان نیست؛ اگر در این چند روز توانستند سیمکارت تهیه و پیام ارسال کنند تا آخر هفته مبلغ وام به حسابشان واریز می شود. اما اگر به هر دلیلی نتوانستند سیمکارت تهیه کنند تا ۱۸ اردیبهشت مهلت دارند.

همین موضوع باعث شده در روزهایی که همه از فاصله گذاری اجتماعی حرف می زنند و بر رعایت نکات بهداشتی تاکید دارند مردم برای تهیه و خرید سیم کارت، صف های طولانی در مقابل دفاتر پیشخوان عرضه کننده سیم کارت تشکیل دهند.

یکی از شهروندان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص تشکیل صف در شرایط کرونایی گفت: دیگر چاره ای نداریم. شرط گرفتن وام قرض الحسنه، داشتن سیم کارت به نام سرپرست خانوار و ارسال پیامک به شماره مشخص شده است.

شهروند اردبیلی در باره خطرات ایجاد چنین صف هایی می گوید: سعی می کنیم موارد بهداشتی را رعایت کنیم؛ هر چند با وضعیت فعلی کار سختی است.

در همین خصوص قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه شهروندان برای تهیه سیم‌کارت، عجله‌ای نداشته باشند گفت: درصورتی‌که سرپرست خانواری تا موعد مقرر نتواند سیم‌کارت تهیه کند، مهلت ثبت‌نام برای این افراد، مجدد تمدید خواهد شد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: از مردم تقاضا داریم از تجمع در مقابل دفاتر عرضه‌کننده سیم‌کارت، خودداری کنند.

رحیمی در خصوص زمان پرداخت وام یک‌میلیون تومانی نیز اظهار کرد: برای افرادی که در اولین فرصت اعلامی و با رعایت شروط ۴ بندی نسبت به ارسال پیامک اقدام کرده‌اند، تا روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت‌ماه تسهیلات یک‌میلیونی به‌حساب یارانه‌شان واریز خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای افرادی که در مهلت تمدیدشده تا ۷ اردیبهشت ماه، اقدام به ثبت‌نام برای دریافت وام کنند، یک هفته بعدازآن تاریخ، تسهیلات به حسابشان واریز خواهد شد.

باید در نظر داشت، صفهای طولانی برای خرید سیمکارت عمدتا بدون رعایت فاصله اجتماعی و گاه بدون استفاده از لوازم بهداشتی تشکیل می شود و حداقل مساله این است که از این صفها احتمالا افراد ناقل خاموش، بیماری را به دیگران سرایت می دهد.

حالا تسهیلاتی که برای کمک به مردم در روزهای کرونایی اعطا خواهد شد؛ قبل از آمدنش خود عامل شیوع این بیماری خطرناک شده است.

کد خبر: ۱۴٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha