۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۴
مصرف بیش از ۵ برابری برق کولرهای گازی نسبت به آبی| دمای آسایش چگونه مصرف برق را کاهش می‌دهد؟
گزارشی از تاثیر «دمای آسایش» در کاهش مصرف برق؛

مصرف بیش از ۵ برابری برق کولرهای گازی نسبت به آبی| دمای آسایش چگونه مصرف برق را کاهش می‌دهد؟

مصرف برق کولرهای گازی اعم از اسپلیت و داکت اسپلیت بیش از ۵ برابر انواع کولر آبی است، این در حالی است که توجه به تنظیم دمای آسایش مکانیزمی قابل توجه برای صرفه‌جویی در مصرف برق این سیستم هاست.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، امروزه استفاده از کولرهای گازی در بسیاری از مناطق کشور رواج یافته و تعداد قابل توجهی از شهروندان با تجهیز محیط‌های اداری و مسکونی خود به اسپلیت یا داکت اسپلیت از این دستگاه‌ها برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند؛ رویه و عادت رو به گسترشی که البته بایدها و نبایدهای فراوانی پیرامون آن مطرح می‌شود. از جمله مسائل کلیدی و غیرقابل انکاری که در مورد سیستم‌های سرمایشی اسپلیت و داکت اسپلیت و به صورت کلی کولرهای گازی باید مورد توجه قرار داد، این است که این دستگاه‌ها نسبت به کولرهای آبی میزان مصرف به مراتب بالاتری دارند و به همین دلیل می‌توانند هزینه برق مصرفی محیط‌های اداری و مسکونی را به شدت افزایش دهند.

به عنوان مثال اگر در یک خانه ۱۲۰ متری داکت اسپلیتی با ظرفیت سرمایشی ۴۸ هزار و توان مصرفی برق رده انرژی A و یا A پلاس و مجهز به اینورتور در حدود ۵ کیلووات فعال باشد و اگر در ماه‌های گرم سال در طول روز ۱۰ ساعت داکت اسپلیت تنها با ۵۰ درصد توان در مدار باشد، مصرف ماهانه آن برابر ۷۵۰ کیلووات ساعت خواهد بود.

این در حالی است که اگر در همین ساختمان که مثال زدیم یک کولر آبی به ظرفیت ۷۵۰۰، میزان توان مصرفی برق در حالت کند ۰.۴ کیلووات و در حالت تند ۰.۹ کیلووات فعال باشد، محاسبه برق مورد نیاز برای این کولر آبی برای یک ماه تنها ۱۲۰ کیلووات ساعت خواهد بود.

با اینکه مصرف برق کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی به مراتب بیشتر است و به ویژه برای مناطق عادی منطقی و مقرون به صرفه این است که از کولرآبی استفاده شود، همچنین نکات ساده و در عین حال مهمی پیرامون نحوه استفاده از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها وجود دارد که شهروندان می‌توانند در صورت رعایت این نکات مصرف برق خود را به مراتب کاهش دهند.

از جمله نکات مهم در این رابطه آن است که شهروندان به ویژه در مناطق عادی دمای کولر گازی خود را در فصل گرم سال روی دمای آسایش ۲۴یا ۲۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنند.

نکته مهمی که اغلب شهروندان آن را رعایت نمی‌کنند و با تصور اینکه هرچقدر دمای کولر را پایین قرار دهند، دمای هوا سردتر می‌شود، درجه کولر خود خود را روی دماهایی چون ۲۱ درجه و حتی پایین تر قرار می‌دهند.

اشکالی که در این شرایط ایجاد می‌شود و مشترکان کمتر به آن دقت می‌کنند آن است که کولر گازی به دلیل اینکه توان رساندن دما به درجه ۲۱ درجه یا کمتر را ندارد، مداوم کار می‌کند و به بیان دیگر هیچ فرصتی برای خاموش شدن و استراحت دستگاه در طول مدت استفاده فراهم نمی‌شود که این موضوع علاوه بر افزایش میزان مصرف برق خانوار، به کاهش طول عمر مفید کولرهای گازی منجر می‌شود.

محمد علی‌اکبری، کارشناس صنعت برق در همین باره به خبرنگار ما گفت: کولرهای گازی را باید در تابستان روی دمای ۲۵ یا ۲۴ و در زمستان نیز باید بین دمای ۱۸ درجه تا ۲۱ درجه تنظیم کرد.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه تنظیم درجه کولرگازی روی دماهای مورد اشاره می‌تواند تا ۳۰ درصد از مصرف برق دستگاه را کاهش دهد، ادامه داد: در مناطق عادی مثل اصفهان و تهران به دلیل اینکه کولر گازی نمی‌تواند دما را تا ۲۱ درجه و کمتر کاهش دهد، این باعث می‌شود که تنها بخاطر یکی دو درجه تفاوت، دستگاه مرتب فعال باشد و مصرف برق شهروندان به ویژه در ایام پرباری افزایش یابد.

این کارشناس صنعت برق همچنین با اشاره به دمای هوای تابستان در استان‌هایی چون خوزستان افزود: البته نکته‌ای که به آن اشاره شد و به یک الگوی بد مصرفی تبدیل شده است، مربوط به مناطق عادی است و در شهرهایی چون آبادان و اهواز که دمای هوا بعضاً بیش از ۴۰ درجه افزایش پیدا می‌کند اساساً کولر گازی قادر نیست دما را از ۲۸ درجه کمتر کند.

وی تأکید کرد: نکته مهمی که در همین باره در مورد شهروندان در استان‌هایی چون خوزستان می‌توان مورد اشاره قرار داد این است که بسیاری از مشترکان در این استان‌ها همزمان از چند اسپلیت در یک خانه و محیط اداری استفاده می‌کنند که توصیه ما به ایشان آن است که در ایام پرباری به ویژه ساعات ۱۲ تا ۱۸ حتی‌المقدور از تعداد کمتری دستگاه کولر گازی استفاده کنند.

علی‌اکبری در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که لازم است شهروندانی که از دستگاه کولر گازی استفاده می‌کنند، دستگاه خود را به اینورتر مجهز کنند، افزود: از آنجایی که هنگام روشن شدن کولرهای گازی جریان لحظه‌ای برق به شدت افزایش پیدا می‌کند، نصب دستگاه اینورتر باعث می‌شود که این شدت مصرف در هنگام روشن شدن مجدد دستگاه کاهش یابد و در مجموع مصرف برق کولر کمتر شود.

این کارشناس صنعت برق همچنین به دارندگان کولر گازی توصیه کرد که به جای اینکه تلاش کنند با کاهش دما به خنک کردن محیط زندگی و یا کار خود اقدام کنند، نسبت به طولانی‌تر کردن زمان استفاده از کولر گازی اقدام کنند و در همین راستا توضیح داد: به طور مثال اگر ساعت ۱۴ در یک سالن جلسه‌ای برگزار می‌شود، توصیه ما این است که به جای اینکه چند دقیقه قبل از شروع جلسه کولرهای گازی با دمای پایین فعال شوند، از یک ساعت قبل کولرها با رعایت دمای آسایش ۲۴ یا ۲۵ درجه روشن شوند تا هم مصرف برق کاهش یابد و هم محیط خنک شود.

علی‌اکبری در ادامه ضمن انتقاد از برخی رفتارهای غلط شهروندان هنگام استفاده از کولرهای گازی اضافه کرد: بعضاً مشاهده می‌شود که برخی شهروندان در محیط زندگی و یا کار خود هم از کولر آبی استفاده می‌کنند و هم کولر گازی که با توجه به فرایند کاری این دو دستگاه، به افزایش مصرف برق و کاهش کارایی دستگاه‌ها در خنک کردن محیط منجر می‌شود، چرا که کولر آبی باعث مرطوب شدن هوای محیط و کولر گازی هم با کاهش رطوبت هوا باعث خنک کردن محیط می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به دارندگان کولر گازی توصیه کرد برای بالا بردن کارایی این سیستم‌های سرمایشی علاوه بر رعایت دمای آسایش، همچنین از بسته بودن محیط هنگام استفاده از کولر اطمینان حاصل کنند و نیز از سرویس سالانه سیستم‌های خود غافل نشوند.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ماهوش IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      ادارات. و بانکها بی رحمانه و با درب باز و استفاده همزمان کولر گازی و ابی فاجعه در مصرف ایجاد میکنند چرا پول کم مصرفی و رعایت اصولی را به جیب کارمندان نمیریزید تا رعایت کنند کولر ابی از لحاظ بهداشتی بخاطر جریان هوا بهتر است دوم قیمت خانه های که بخاطر چند کولر گازی در خانه مصرف فوقالعاده دارند باید طبق کشورهای مجاور باشد و کیش و امثال که جای خانه غیر مستضعفان است باید طبق تمام شهرها قیمت برق باشد