۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
سیاستهای چین در بازار محصولات پتروشیمی
تحلیل بازار پتروشیمی؛

سیاستهای چین در بازار محصولات پتروشیمی

چین بازیگر مهمی در بازار کالای دنیا است و سیاستهای وضع شده توسط این کشور بازار محصولات کشاورزی را متاثر کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تا کنون بارها در مورد تاثیر درگیری های روسیه و اوکراین روی افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا صحبت شده است ولی به نظر می رسد در این دنیای پرتنش عوامل دیگری هم هستند که زمینه را برای نوسانات بیشتر در بازار فراهم می کنند. عواملی از قبیل جهت گیر کشورها در میانه درگیری روسیه و اوکراین و سیاستهای وضع شده توسط غرب برای نشان دادن مخالفت در مقابل جنگ.

چین یکی از بازیگران بزرگ در این عرصه است. کشوری که به دلیل سهم بالا در تولید محصولات مختلف می تواند روی قیمت آنها در بازار تاثیر بگذارد و این تاثیرگذاری ازمحل سیاست گذاریهای تولید یا سیاستهای تجاری است.

وب سایت «مارکت پلیس» در گزارش اخیر خود به بررسی سیاستهایی که کشور چین در سالهای اخیر وضع کرده است پرداخت و نوشت: «چین یکی از بزرگترین بازیگران در بازارهای کالایی است. این کشور بالغ بر ۵۰ درصد از فولاد دنیا را تولید می کند و سهم زیادی در تامین فراورده های پتروشیمی به بازار جهانی دارد. سال گذشته دولت چین اعلام کرد برای مقابله با اثرات منفی ناشی از انتشار کربن صنعت فولادسازی، حجم تولید خود را کاهش می دهد. مقامات دولتی تاکید کردند از آنجا که تامین نیاز داخلی در اولویت قرار دارد، این کشور مجبور به کاهش صادرات است. انتشار این خبر حتی پیش از اجرای این طرح سبب شد تا قیمت فولاد در بازارهای جهانی رشد کند و از اواسط سال قبل سرعت افزایش قیمت فولاد در بازار بیشتر شد. با شروع درگیری های روسیه و اوکراین سرعت افزایش قیمت در بازار کالاهای اساسی بیشتر شد و امروز ما شاهد اوج گیری قیمتها در بازارهای کالایی هستیم.»

در ادامه این گزارش به سیاست اخیر چین در مورد محدودیت صادرات کود شیمیایی هم اشاره شده است. سیاستی که بعد از افزایش قیمت گاز طبیعی در دنیا مطرح شد و سبب شد تا عرضه کود که یکی از نهاده های مهم صنعت کشاورزی است کاهش پیدا کند. این خبر در شرایطی مطرح شد که تمامی سازمانهای بین المللی در مورد افزایش قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ابراز نگرانی کرده اند و به دنبال این مساله هستند که راهی برای کنترل اوضاع پیدا کنند.

از سوی دیگر دیدگاه هایی هم مطرح می شود که نشان از تلاش چین برای همسویی با روسیه دارد. روسیه بزرگترین تولید کننده و صادر کننده کود شیمیایی در دنیا است و بعد از تحریم های وضع شده علیه این کشور رسما خبر از کاهش صادرات این محصول داد. کاهش صادرات کود شیمیایی از روسیه به خودی خود بازار محصولات کشاورزی را متشنج کرده است و حال به نظر می رسد سیاست تازه چین بر دامنه مشکل خواهد افزود.

فارین پالیسی این سیاست را جبهه گیری شرق در مقابل غرب می داند و در گزارش خود می نویسد:« استفاده از ابزارهای اقتصادی برای اهداف سیاسی همیشه مطرح بوده است و به نظر می رسد استفاده از این ابزارها هم ادامه دارد و روسیه و چین برای تحمیل فشار بیشتر به کشورهای غربی از این ابزار استفاده کردند.»

به هر حال با توجه به اوضاع ایجاد شده در دنیا، به نظر می رسد روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا ادامه خواهد داشت. پیش بینی می شود تا انتهای امسال به دلیل درگیری های روسیه و اوکراین و تنش در بازار کود شیمیایی شاهد افزایش بالغ بر ۴۰ درصدی قیمت غلات باشیم.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha