۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
تبدیل ارزهای خانگی به طلا حباب سکه را ۴۰۰ تومان افزایش داد| بی اعتنایی بازار به کاهش ۴۰ دلاری انس
گزارش «بازار» از علل آشفتگی بازار طلا؛

تبدیل ارزهای خانگی به طلا حباب سکه را ۴۰۰ تومان افزایش داد| بی اعتنایی بازار به کاهش ۴۰ دلاری انس

کاهش ۴۰ دلاری انس جهانی طلا در کنار خبرهای خوش ارزآوری کشور موجب شده است تا دلارهای خانگی از ترس کاهش قیمت برای خرید طلاو سکه روانه بازار شوند، عرضه ارزی که با افزایش تقاضا سکه را حبابی گران کرده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بدنبال تلاش آمریکا برای تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، تقاضای جهانی برای خرید طلا افزایش یافته و این موضوع باعث شده است تا انس جهانی طلا سیر نزولی را در پیش گیرد، آنطور که طی چند روز اخیر نرخ انس جهانی طلا بیش از ۴۰ درصد افت را نشان می دهد. افت قیمتی که تاثیر آن بصورت آنی در بازار داخلی طلا و سکه نمایان شده آنگونه که قیمت سکه و طلا به نسبت هفته گذشته این روزها با کاهش نسبی قیمت و البته افزایش میزان تقاضا همراه شده است.

این که اکنون بازار دادو ستد طلا تا حدودی گرم است بیانگر آن بوده خیلی ها که ارزهای خانگی زیادی را برای سرمایه گذاری نگه داشته اند اما با توجه به ممنوعیت نگهداری بیش از ۱۰ هزار دلار در خانه، اکنون بخش عمده ای از ارزهای خانگی روانه بازار شده و این مسئله موجب شده است تا فروشندگان ارز اضافی خانگی با تبدیل ارز به سکه و طلا بازار طلا و سکه را فعال کنند.

هرچند طبق روال هرساله معامله گران طلا و سکه به دلیل ماه مبارک رمضان سعی می کنند تا داد و ستد این کالا را به پایان این ماه موکول کنند اما اکنون با توجه به کاهش قیمت انس جهانی طلا خیلی ها از فرصت بوجود آمده استفاده کرده و برای خرید طلا و سکه روانه این بازار شده اند

کاهش قیمت انس جهانی خریداران را به بازار کشاند!
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل رشد میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه در چند روز اخیر گفت: هرچند طبق روال هر ساله معامله گران طلا و سکه به دلیل ماه مبارک رمضان سعی می کنند تا داد و ستد این کالا را به پایان این ماه موکول کنند اما اکنون با توجه به کاهش قیمت انس جهانی طلا خیلی ها از فرصت بوجود آمده استفاده کرده و برای خرید طلا و سکه روانه این بازار شده اند.

وی با بیان اینکه انتظار این است با پایان ماه مبارک رمضان بازار خرید و فروش طلا و سکه گرمتر شود، علل کاهش انس جهانی طلا را بازگو کرد و اظهار داشت: تغییر سیاست های پولی آمریکا با هدف حفظ ارزش دلار و تقویت آن در مقابل سایر ارزهای خارجی، این روزها به تثبیت قیمت دلار در بالاترین سطح طی چند سال اخیر منجر شده است که معمولا همیشه با ارزشمند شدن دلار بهای انس جهانی طلا بر مدار نزول قرار می گیرد، این مسئله هم اکنون تاثیر خود را بر روی قیمت ها در بازار داخلی این کالا به جای گذاشته است.

علاوه بر کاهش میزان قیمت انس جهانی طلا، اخبار ناشی از فروش قابل توجه نفت و افزایش میزان ارزآوری بر بازار تاثیر گذار شده و این موضوع نیز باعث شده تا قیمت ارز در بازار افزایشی نشود، در چنین شرایطی کاهش نرخ انس جهانی طلا در کنارعدم افزایش قیمت ارز در داخل دست به دست هم داده اند تا خریداران طلا برای خرید این کالای ارزشی و سرمایه ای روانه بازار شوند

اخبار مثبت از میزان ارزآوری کشور، مانعی برای افزایش قیمت ارز و کاهش قیمت طلا و سکه
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: علاوه بر کاهش میزان قیمت انس جهانی طلا، گزارش ها و اخبار ناشی از فروش قابل توجه نفت و افزایش میزان ارزآوری کشور تاثیر روانی بر بازار به جای گذاشته است و این موضوع نیز باعث شده تا قیمت ارز در بازار افزایشی نشود، در چنین شرایطی کاهش نرخ انس جهانی طلا در کنار عدم افزایش قیمت ارز در داخل دست به دست هم داده اند تا خریداران طلا برای خرید این کالای ارزشی و سرمایه ای روانه بازار شوند.

محمد ولی در ادامه افزود: انتظار این است که در روزهای آینده با سپری شدن ماه مبارک رمضان بازار دادو ستد طلا افزایش یابد چرا که با توجه به روند کاهش نرخ انس جهانی در کنار عدم میزان رشد قیمت ارزهای داخلی این احتمال وجود دارد که مردم برای تهیه طلا و سکه به بازار بیایند.

بازار طلا این روزها تحت تاثیر قیمت انس جهانی و نوسان نرخ ارز در داخل قرار گرفته است. انس جهانی که بیش از ۴۰ دلار به دلیل سیاست های پولی آمریکا در کنار فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین افت کرده و ارز نیز که مسیر کاهشی را به دلیل رشد منابع و ذخائر ارزی کشور با حرکتی کند آغاز کرده است، این دو موضوع باعث شده تا قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز دچار تغییر شوند

فرسایشی شدن جنگ روسیه و اکراین همراه با تقویت ارزش دلار انس جهانی را کاهشی کرد
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بازار طلا این روزها تحت تاثیر قیمت انس جهانی و نوسان نرخ ارز در داخل قرار گرفته است. انس جهانی که بیش از ۴۰ دلار به دلیل سیاست های پولی آمریکا در کنار فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین افت کرده و ارز نیز که مسیر کاهشی را به دلیل رشد منابع و ذخائر ارزی کشور با حرکتی کند آغاز کرده است، این دو موضوع باعث شده تا قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز دچار تغییر شوند.

وی با بیان اینکه قیمت انس جهانی در هفته های گذشته برای رسیدن به ۲ هزار دلار خیز برداشته بود گفت: بهای این کالای جهانی هم اکنون به حدود ۱۸۰ دلار در نوسان است. از طرفی اخبار و گزارش هایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی درخصوص دستیابی به ارزهای صادراتی همچنین تقویت بنیه ارزی کشور تاثیر خود را بر بازار ارز به جای گذاشته و این مسله موجب شده است تا نرخ ارز حداقل در بازار افزایشی نشود، چنین اتفاقاتی موجب شده تا نرخ ها در بازار طلا و سکه دچار تغییر قیمت شوند.

دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه «نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار دلار ممنوع می باشد»؛ تاثیر بسزایی بر میزان افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار به جایی گذاشته است چرا که بخش عمده ای از ارزهای خانگی روانه بازار شده و فروشندگان آن برای آنکه ارزش دارایی هایشان حفظ شود ترجیح می دهند تا با فروش ارزهای اضافی آن را تبدیل به طلا یا سکه کنند

تبدیل ارزهای خانگی به سکه
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: هر چند عامل اصلی کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه سیر نزولی بهای انس جهانی است اما موضوع مهمی دیگر چون دستور اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه «نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار دلار ممنوع می باشد»؛ تاثیر بسزایی بر میزان افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار به جایی گذاشته است چرا که بخش عمده ای از ارزهای خانگی روانه بازار شده و فروشندگان آن برای آنکه ارزش دارایی هایشان حفظ شود ترجیح می دهند تا با فروش ارزهای اضافی آن را تبدیل به طلا یا سکه کنند این موضوع باعث شده تا با افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه حباب قیمت سکه نیز در بازار شکل گیرد.

بنا به این گزارش، با آنکه قیمت سکه در هفته گذشته در حال ورود به کانال ۱۲ میلیون تومان بود اما اکنون با توجه به افزایش میزان تقاضا برای خرید این کالا قیمت انواع سکه در بازار حبابی افزایش یافته است. افزایش قیمتی که هم اکنون بهای انس جهانی در مسیر نزول قرار دارد و قاعدتا قیمت سکه نیز باید کاهشی شود.

این در حالی است که حباب سکه هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار تومان است بدون اینکه بازار به کاهش انس جهانی واکنشی نشان دهد حال معلوم نیست با پایان ماه مبارک رمضان قیمت ها در بازار طلا و سکه با توجه به افزایش میزان تقاضا چه رقمی شود.

اما امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک‌ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha