۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
تجاهل العارفین یا اشتباه سهوی؟ |عذرخواهی دیر هنگام برای کشنده ایران خودرو دیزل
وزیر صمت به عملکرد آبی پوشان کم توجه است

تجاهل العارفین یا اشتباه سهوی؟ |عذرخواهی دیر هنگام برای کشنده ایران خودرو دیزل

هفته گذشته ایران خودرو دیزل از محصول جدید خود یعنی فوتون اچ ۵ رونمایی کرد، این کاروتجاری ساز مدعی تولید نخستین کشنده اتوماتیک کشور شده بودو به تازگی این گاف را طی اعلامیه‌ای خطای سهوی قلمداد کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: هفته گذشته ایران خودرو دیزل از محصول جدید خود یعنی فوتون اچ ۵ رونمایی کرد. کامیونی که متعلق به سه نسل گذشته فوتون بوده و در قیاس با محصول جدید فوتون در بهمن دیزل به نام امپاور، چندان حرفی برای گفتن ندارد. در حاشیه این مراسم، مدیرعامل ایران خودرو دیزل زمان رونمایی عنوان می کند که فوتون اچ ۵ اولین کشنده با گیربکس اتوماتیک است. این درحالی است که جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل، نسبت به محصولات پیشین این خودروساز که در دهه ۸۰ طی همکاری با شرکت مرسدس بنز تولید می شد، ظاهرا بی اطلاع است.

از سوی محصول امپاور گروه بهمن، محصولات برند ولوو سایپا دیزل(درسال های گذشته) و سایر کشنده ها در بازار کشور، مجهز به گیربکس اتوماتیک بوده و هیچ یک از مونتاژ کنندگان ادعایی در خصوص نخستین کشنده اتوماتیک نداشتند

از سوی محصول امپاور گروه بهمن، محصولات برند ولوو سایپا دیزل(درسال های گذشته) و سایر کشنده ها در بازار کشور، مجهز به گیربکس اتوماتیک بوده و هیچ یک از مونتاژ کنندگان ادعایی در خصوص نخستین کشنده اتوماتیک نداشتند.

ظاهرا مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نه تنها در برنامه ریزی برای تولید ضعف دارد، بلکه نسبت به عملکرد و البته رونمایی محصولات جدید گروه خود کم نیز توجه است. از هفته گذشته تاکنون که این مساله در جامعه صنعتی و رسانه ای کشور باز خورد فراوانی داشته و ظاهرا علاوه بر مدیران آبی پوش، مدیران وزارت صمت نیز برای ختم به خیر شدن این گاف بزرگ، دست به کار شدند.

جواد توسلی مهر مدیرعامل بزرگترین کار و تجاری ساز کشور، پس از رونمایی محصول به سوال یکی از حاضران در خصوص چرایی نصب جمله نخستین کشنده اتوماتیک و عنوان این مبحث با وجود محصول امپاور گروه بهمن، گفته بود: «این مساله به ما ارتباطی ندارد و از بهمن دیزل سوال کنید.» اغلب مدیران خودرویی نه تنها نسبت به شناخت این صنعت بی اطلاع هستند، گاهی با سابقه چندساله کم ترین اطلاعات و دانش را دارند. هرچند بحث مونتاژ محصولات یک برند در کاروتجاری سازی ها کشور همچنان سوال دارد، اما عنوان مثالی از قبیل مورد مذکور، جای تامل دارد.

ایران خودرو دیزل روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای معرفی فوتون اچ ۵ به عنوان اولین کشنده اتوماتیک کشور را خطای سهوی قلمداد کرد. واحد ارتباطات این شرکت در اطلاعیه خود عنوان کردند که مدیرعامل این شرکت هیچ گاه از واژه نخستین برای کشنده خود استفاده نکرده است

ایران خودرو دیزل روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای معرفی فوتون اچ ۵ به عنوان اولین کشنده اتوماتیک کشور را خطای سهوی قلمداد کرد. واحد ارتباطات این شرکت در اطلاعیه خود عنوان کردند که مدیرعامل این شرکت هیچ گاه از واژه نخستین برای کشنده خود استفاده نکرده است. بنابراین از اصحاب رسانه و سایر تولیدکنندگان کشندهد در کشور عذرخواهی کرد.

عذرخواهی دیرهنگام یا چشم پوشی از خطا حتی سهوی در صنعت خودرو دنیا، مرسوم نیست. خودروسازان پیشتاز و صاحب فناوری در جهان هیچگاه ادعای مانند خودروسازان داخلی نداشتند. شرکت ولوو نخستین خودروسازی بود که از سیستم دینامیکی برای کامیون های خود استفاده کرد، در هیچ یک از تبلیغات یا رونمایی محصولات به عنوان نخستین سازنده اشاره نکرده است. زیرا فناوری خاصیت پاندومی در صنعت دارد، حال باید دید چرا آبی پوشان که نام بزرگترین خودروساز خاورمیانه را با خود به یدک می کشند، از چنین واژه های استفاده می کنند؟
پیشتر یکی از مدیران عامل خودروسازان بزرگ عنوان کرده بود که طی ۱۳ ماه صفر تا صد پلت فرم یک محصول را تولید و راهی بازار کرده است. این مساله نیز مانند خطای سهوی ایران خودرودیزل جای سوال دارد که چگونه طی ۱۳ ماه یک پلت فرم طراحی و تولید و راهی بازار می شود؟ خودروسازان بزرگ دنیا مانند فولکس واگن حداقل ۲۴ ماهه یک پلت فرم یا محصول را طراحی می کنند.

در روزهای پایانی سال گذشته یکی از قطعه سازان کشور در یک گردهمایی، جمله ای را بیان کرد که شاید سه فرد مذکور باید کمی در خصوص آن تامل کنند، محمدرضا نجفی منش، بیان کرده بود: «اگر برادران خیامی در ایران خودرو حضور داشتند، وضعیت این خودروساز اینگونه بود؟»

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و جوادتوسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل باید نسبت به میراث شش دهه ای آبی پوشان در جاده مخصوص بیشترین توجه را داشته باشند. در روزهای پایانی سال گذشته یکی از قطعه سازان کشور در یک گردهمایی، جمله ای را بیان کرد که شاید سه فرد مذکور باید کمی در خصوص آن تامل کنند، محمدرضا نجفی منش، بیان کرده بود: «اگر برادران خیامی در ایران خودرو حضور داشتند، وضعیت این خودروساز اینگونه بود؟» سوالی که اگر به جمله نخستین کشنده اتوماتیک کشور تعمیم یابد، کارنامه وزیر صمت و مدیران ایران خودرو را نمایان خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha