۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
وام ۶۰۰ میلیونی ساخت مسکن؛ اکثر انبوه سازان به فناوری نوین دسترسی ندارند! | شرایط پرداخت تسهیل شود
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با «بازار»:

وام ۶۰۰ میلیونی ساخت مسکن؛ اکثر انبوه سازان به فناوری نوین دسترسی ندارند! | شرایط پرداخت تسهیل شود

محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با تاکید بر اینکه افزایش وام ساخت مسکن را باید به فال نیک گرفت، گفت: پرداخت وام ۶۰۰ میلیونی ساخت مسکن شامل حال تمام انبوه سازان نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بانک مسکن برای سال جدید در چارچوب سیاست‌های اعتباری سال جاری در بخش مسکن و ساختمان، سازندگان، انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی یک بسته اعتباری جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن در ۱۲ سقف متفاوت با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، استفاده از فناوری‌های نوین و شرایط فنی سازنده تدوین کرده است.
سقف این تسهیلات برحسب طبقه‌بندی جمعیتی شهرها به سه گروه تقسیم می‌شود که در هر گروه، بسته به اینکه سازنده متقاضی تسهیلات ساخت، از فناوری نوین ساختمانی در ساخت‌ و ساز استفاده کند یا خیر و همچنین برحسب اینکه سازنده حرفه‌ای باشد یا معمولی (غیرحرفه‌ای)، سقف تسهیلات نیز متفاوت تعیین‌ شده است.

به ۱۲ شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد پرداخت خواهد شد

هر چند در بسته اعتباری سال جاری تنها به ۱۲ شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد پرداخت خواهد شد اما نکته مهم آن نرخ سود این تسهیلات است که بنا به گفته اکثر سازندگان مسکن اگر نرخ سود این تسهیلات همان ۱۸ درصد باشد چندان کمکی به تولید مسکن نخواهد کرد. ضمن اینکه تمام سازندگان مسکن نیز توانایی اینکه از فناوری نوین بهره مند شوند ندارند.

در ۱۲ شهر یاد شده به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود

همچنین به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود. در ۱۲ شهر یاد شده به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود.

در خصوص افزایش سقف وام مسکن اذعان کنم که این رشد ۳۰ درصدی را باید به فال نیک گرفت. اما در خصوص اینکه سقف ۶۰۰ میلیونی شامل حال سازندگانی که از فناوری نوین استفاده کرده باشند می شود باید گفت که اکثر سازندگان به فناوری نوین دسترسی ندارند

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که بانک مسکن وام ساخت مسکن را با ۳۰ درصد افزایش به ۶۰۰ میلیون تومان برای سازندگانی که از فناوریهای نوین استفاده کنند افزایش داده است؟ آیا این وام می تواند موجب رونق تولید مسکن شود؟ گفت: ابتدا باید در خصوص افزایش سقف وام مسکن اذعان کنم که این رشد ۳۰ درصدی را باید به فال نیک گرفت. اما در خصوص اینکه سقف ۶۰۰ میلیونی شامل حال سازندگانی که از فناوری نوین استفاده کرده باشند می شود باید گفت که اکثر سازندگان به فناوری نوین دسترسی ندارند.

تعریفی که بانک مسکن از اعطای تسهیلات ساخت مسکن دارد شامل یک تعداد محدودی از سازندگان و انبوه سازان خواهد شد

وی با اشاره به اینکه این تعریفی که بانک مسکن از اعطای تسهیلات ساخت مسکن دارد شامل یک تعداد محدودی از سازندگان و انبوه سازان خواهد شد گفت: شاید در ساخت واحدهای مسکونی لاکچری از فناوریهای نوین استفاده شود اما این اعداد و این ۶۰۰ میلیون تومان برای ساخت واحدهایی که هر متر آن تا ۳۰ میلیون تومان هم برآورد می شود نمی تواند چاره ساز و کمک کننده باشد.

محتشم در پاسخ به این پرسش که حتما شامل حال آپارتمان های متوسط قیمت که خواهد شد؟ تاکید کرد: اتفاقا شامل حال این آپارتمان ها و این انبوه سازان نیز نخواهد شد چرا که ساخت مسکن های نیمه صنعتی تعداد بسیار کم تری نسبت به واحدهای مسکونی سنتی ساز دارند. واحدهای مسکونی نیمه صنعتی که از پنجره های دو جداره استفاده کرده و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند از سقف ۶۰۰ میبیون تومانی طبق تعریف بانک مسکن نمی توانند استفاده کنند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه این بسته ها و این دستورالعمل ها با این هدف است که به جامعه اعلام و القا شود که به ساخت و ساز و تولید مسکن کمک می شود ادامه داد: به هر حال به هر میزان و به هر مبلغی که به ساخت و ساز توجه و کمک شود انبوه سازان از آن استقبال می کنند و باید آنرا به فال نیک گرفت.

محتشم افزود: به هر حال افزایش وام ساخت مسکن مورد استقبال سازندگان و انبوه سازان قرار دارد اما باید شرایط اعطا و نرخ سود آن تسهیل شود تا دسترسی به آن پیچیده نباشد.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha