۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
ضرورت تنظیم بازار گوشت قرمز؛ سیاست روسیه را پیش بگیرید| سهمی برای مصرف کننده، از عوارض صادرات
بازار گزارش می دهد؛

ضرورت تنظیم بازار گوشت قرمز؛ سیاست روسیه را پیش بگیرید| سهمی برای مصرف کننده، از عوارض صادرات

اگرچه ایران جزو ۵کشور اول از نظر جمعیت گوسفند است با ممنوعیت صادرات دام و نابسامانی بازارگوشت مواجه است. کارشناسان معتقدند صادرات دام را باید آزاد کردو از عوارض صادراتی برای مصرف گوشت قرمز سوبسید داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده در سطح جهان جمعیت گوسفند به بیش از ۱.۱۷۶ میلیارد راس رسیده است و پنج کشور «چین، هند، استرالیا، عربستان و ایران» مجموعا حدود ۴۰ درصد از جمعیت گوسفند جهان را در اختیار دارند، صنعت دامداری کشور با چالش های مختلفی همچون مازاد دام درگیر است. به طوری که به گفته «منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام» به خبرنگار بازار می گوید: سالانه ۲ میلیون راس دام باید صادر شود به دلیل اینکه جمعیت دامی را با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی پیش رو کنترل کنیم و به کاهش تلفات دامی کمک کنیم.

میزان تولید سالانه دام سبک حدود ۱۶ میلیون راس است که از این ۱۶ میلیون دام باید سالانه ۲ میلیون را صادر کنیم تا دامدارها بتوانند در داخل کشور شرایط را مدیریت کنند

از ۱۶ میلیون راس دام سبک تولیدی در سال باید ۲ میلیون راس صادر شود
پوریان با بیان اینکه کلا جمعیت دامی کشور در بخش دام سبک بین ۷۱ تا ۷۲ میلیون راس است، افزود: میزان تولید سالانه نیز حدود ۱۶ میلیون راس است که از این ۱۶ میلیون دامی که در سال ایجاد می شود باید سالانه ۲ میلیون را صادر کنیم تا دامدارها بتوانند در داخل کشور شرایط را مدیریت کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم واردات را برای بازار داخل عملا انجام بدهیم اما صادرات را بر دامدار و تولید کننده خود ببندیم. در واقع الان در جهت حمایت از مصرف به تولید ضربه می زنیم!

پوریان افزود: همانطور که می دانید سال گذشته صادرات بر دام را بستند و واردات بر گوشت را به میزان ۱۰ هزار تن باز کردند و عملا ضربه را به تولید زده اند. در حالی که شرایط بازار مصرف هم خوب نیست.

گفتنی است بر اساس این گزارش در حالی که دامداران از پایین بودن قیمت دام زنده نیز ناراضی هستند مصرف کننده نهایی نیز در خصوص بالا برودن قیمت گوشت قرمز رضایت چندانی ندارد به طوری که به گفته فعالان بخش به دلیل پایین آمدن توان خرید مردم به زودی گوشت قرمز از سبد کالایی خانوارها حذف می شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام در این خصوص نیز اظهار می دارد: قمیت گوشت از هفته دوم فروردین به این طرف کاهش شدیدی داشته و بین ۱۴۵ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان متغیر است.

وی می افزاید: البته این روند کاهشی قیمت به دلیل این است که در نیمه اول سال هیشه کاهش مصف گوشت و به تبع کاهش تقاضا را داریم در حالی که با توجه به زایش های فصلی با اوج عرضه دام نیز مواجه هستیم.

به دلیل مدیریت ناصحیح حاکم بر بازار، گوشت اقلام دامی مثل بز، بزغاله و میش پیر به نام گوشت بره در بازار فروخته می شود

قیمت دام زنده در پایین ترین میزان قرار دارد؛ قیمت بره پرواری و گوشتی به ۶۵ هزار تومان رسیده است
پوریان در خصوص آخرین قیمت دام زنده نیز گفت: در ابتدا باید بدانید که قیمت دام زنده را تقاضای بازار تعیین می کند و لذا در حال حاضر که اردیبهشت ماه است قیمت بره پرواری و گوشتی ۶۵ هزار تومان است و برای سایر بره ها مثل نیم گوشت و یا ضعیف شده قیمت حدود ۶۰ هزار تومان است.

وی افزود: از سوی دیگر الان قیمت سایر اقلام دامی مثل بز، بزغاله، میش پیر و غیره که تعدادشان هم کم نیست و جزوی از تامین و چرخه گوشت هستند همه زیر ۶۰ هزار تومان عرضه می شود.

پوریان اظهار داشت: اما مساله مهم اینجا است که گوشت این اقلام دامی نیز به نام گوشت بره در بازار فروخته می شود چون مدیریت صحیحی در بازار وجود ندارد و همیشه به دلیل وجود این مدیریت ناصحیحی در بازار می بینیم که قیمت گوشتی که در بازار عرضه می شود با قیمت دام بسیار متفاوت است.

در اغلب کشورها روند مدیریت بازار به این صورت است که صادرات همیشه برای دام های موجود تولیدی و تولید کننده آزاد بوده است

راهکار کشورهای دیگر برای تنظیم بازار آزاد بودن همیشگی صادرات دام های تولیدی است
رئیس شورای تامین کنندگان دام در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر برای تنظیم بازار گوشت چه باید کرد، گفت: مهم این است که با توجه به شرایط فعلی بازار به نحوی مدیریت شود که همزمان از بازار مصرف و تولید حمایت شود. لذا ما نیز باید از راهکاری که دیگر کشورها استفاده می کنند بهره بگیریم.

وی افزود: در حال حاضر در اغلب کشورها روند مدیریت بازار به این صورت است که صادرات همیشه برای دام های موجود تولیدی و تولید کننده آزاد بوده است.

پوریان ادامه داد: منتها برای اینکه بتوانند بازار را تنظیم کنند و از ماحصل صادرات درآمدی داشته باشند که این درآمد به حوزه تولید و بازار مصرف وارد شود عوارض تعیین می کنند. به این معنا که برای هر راس دام زنده ای که خارج می شود عوارضی گذاشته می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت در بودجه ۱۴۰۱ این موضوع را در بودجه آورده است و عملا اعلام کرده است برای صادرات دام غیر مولد عوارض گذاشته شود.

پوریان اظهار داشت: نکته مهمی که دیگر کشورها در نظر می گیرند این است که ماحصل عوارض را دولتهای مختلف می آورند و به بازار مصرف ورود می کنند؛ یعنی محصول به دست آمده از عوارض را می گذارند روی گوشتی که در اختیار مردم قرار می دهند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر این سیاست نیز در کشور ما اتخاذ شود خواهیم توانست همینطور که صادرات در جهت حمایت از تولید مسیر خود را پیش می رود، واردات با قیمت مناسب و گوشت با کیفیت بالا نیز وارد شود و آنجا این عوارض صادراتی تزریق شود تا گوشت با قیمت بسیار پایین تر در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

روسیه بزرگترین وارد کننده گوشت برزیلی است و عملا دام و گوشت تولیدی خود را صادر می کند و سود حاصل از عوارض خود را به چرخه گوشتی که باید به دست مردم برسد تزریق می کند

دولت گوشت تولیدی از طریق تولید فرا سرزمینی را با عوارض صادراتی وارد کشور کند
این مقام مسئول با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در راستای انجام تولید فرا سرزمینی در بخش دام در یکسری کشورها گفت: دولت می تواند گوشت تولیدی از طریق فرا سرزمینی را داخل کشور با استفاده از عوارض نامبرده وارد و توزیع کند تا از این طریق بازار تنظیم شود.

وی ادامه داد: در واقع با این اقدام از یکطرف گوشت با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و از سوی دیگر در شرایط خشکسالی که دامداری های کشور تهدید می شود بخشی از دام خارج می شود.

پوریان در پایان خاطر نشان کرد: جالب است بدانید اکثر کشورها چنین مدیریتی را در تنظیم بازار خود اعمال می کنند و بسیار هم موفق هستند؛ به طوری که به عنوان مثال کشور روسیه بزرگترین وارد کننده گوشت برزیلی است و عملا دام و گوشت تولیدی خود را صادر می کند و سود حاصل از عوارض خود را به چرخه گوشتی که باید به دست مردم برسد تزریق می کند و به عبارتی به این بخش سوبسید می دهد. اینجا است که بازار با ثبات می شود و قیمتها کنترل شده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha