۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
وقتی رئیس کل، درآمد ارزی را مناسب می داند| کارشناسان: اثر درآمد، باید در معیشت دیده شود، نه در صحبت!
گزارشی از مدیریت بازار با شرایط جدید درآمدی؛

وقتی رئیس کل، درآمد ارزی را مناسب می داند| کارشناسان: اثر درآمد، باید در معیشت دیده شود، نه در صحبت!

رئیس کل بانک مرکزی درحالی وضعیت درآمد زایی ارزی کشور را مناسب عنوان می کند که به گفته کارشناسان در چنین شرایطی اقدامات لازم برای ثبات بخشی قیمت دلار در بازار به قیمت مناسب باید بکار گرفته شود.

بازار؛ گروه بانک و ببمه:‌ طبق گفته علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، مدتی است درآمدهای ارزی کشور از محل فروش نفت با ارقام بسیار خوب در حال انجام است و تمامی این درآمدها وصول می شود از طرفی نیز مذاکره برای دریافت‌ ارزهای مسدودی ادامه دارد.

او می گوید حتی اگر برجام هم نباشد، تامین ارز در کشور به نحو مناسبی انجام خواهد شد.
اظهارت اخیر صالح آبادی در خصوص اوضاع مناسب درآمدهای ارزی کشور درحالی مطرح است که این روزها قیمت هر دلار در بازار حدود ۲۸ هزار تومان بوده و نوسان نرخ ها در این بازار همچنان ادامه دارد بدون اینکه ثبات قیمتی در آن وجود داشته باشد.

سئوال خیلی ها این است که هم اکنون در زمینه تامین منابع ارزی هیچ مشکلی نداریم و از طرفی درآمد زایی خوبی از طریق فروش نفت با قیمت بالا و رونق صادرات حاصل می شود، چرا مدیریتی در بازار ارز به چشم نمی خورد و نرخ دلار در نقطه ای مناسب و منطقی تثبیت نمی شود تا هم مردم و هم فعالان اقتصادی با خاطری آسوده بتوانند اقدام به سرمایه گذاری و یا توسعه فضای کسب و کار کنند.

از طرفی چرا نرخ ارز در بازار درپی کسب مناسب درآمدهای ارزی روندی کاهشی به خود نگرفته و قیمت دلار به حدود ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان نمی رسد تا قیمت کالا و خدمات نیز به تبع آن در بازار کاهشی شود. دلاری که قیمت بالای آن سر منشاء گرانیهاست و مردم را با مشکل جدی اقتصادی برای تامین هزینه ها و تهیه نیازهای اساسی رو به رو کرده است و مدیریت دقیق و کارشناسی در این بازار بکار گرفته نمی شود تا قیمت ها در بازار نه فقط بالا نرود بلکه ثابت باقی بماند.

ذخائر ارزی کشور باید اکنون قابل توجه باشد و اگر چنین رویه ای ادامه دار شود حتی با کسب درآمدارزی سالانه ۱۰ میلیارد دلاری به خوبی می توان کشور را اداره و بازار ارز را با قیمت دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزارتومانی مدیریت کرد اما معلوم نیست که این روند چگونه و تا کی ادامه دارد، بنابراین سیاست گذاران ارزی کشور در چنین شرایطی باید معیشت مردم را در نظر گیرند

ضرورت مدیریت ذخائر ارزی در پی درآمدهای قابل توجه نفتی
علی اکبر نیکو اقبال، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران درگفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی مدیریت بازار ارز با توجه به وضعیت مناسب و مساعد درآمدهای ارزی کشور گفت:‌ مطابق گزارش های موجود و اظهارات مسئولان از چگونگی در آمدهای ارزی در پی فروش قابل توجه نفت با قیمت بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه، ذخائر ارزی کشور باید اکنون قابل توجه باشد و اگر چنین رویه ای ادامه دار شود حتی با کسب درآمدارزی سالانه ۱۰ میلیارد دلاری به خوبی می توان کشور را اداره و بازار ارز را با قیمت دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزارتومانی مدیریت کرد اما معلوم نیست که این روند چگونه و تا کی ادامه دارد، بنابراین سیاست گذاران ارزی کشور در چنین شرایطی باید معیشت مردم را در نظر گرفته و اقدامات خود را در راستای ثبات بخشی نرخ ارز در بازار به کار گیرند.

وی با بیان اینکه با تثبیت نرخ ارز مسیر سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی هموار می شود، اظهارداشت: زمانی که مثلا قیمت دلار در بازار در کانال ۲۵ هزار تومان ثابت بماند واردات کالاها با قیمت مناسب و متناسب با نرخ ارز انجام شده و دسترسی مردم به کالاهای ضروری تقریبا ارزان قیمت همچنین صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی به مواد اولیه کارخانه ها و ... آسان خواهد شد. البته در مقابل این اقدام شاید صدمه ای به صادرکنندگان و مراکز تولید که کالاهای تولیدی آنها صادر می شود وارد کند اما با ثبات بخشی نرخ ارز در بازار آنها نیز خود را با بازار منطبق می کنند و چون مواد اولیه را با قیمت کمتر از گذشته تهیه خواهند کرد، بنابراین دچار مشکل نمی شوند.

جهش قیمت دلاربه یکباره از ۲۴ هزار تا ۲۸ هزار تومان طی چند روز و یا سقوط نرخ آن از ۲۸ هزار به ۲۵ هزار تومان عامل آشفتگی بازار است چرا که قیمت کالاها همزمان و متناسب با افزایش نرخ ارز در بازار صعودی می شوند اما زمان کاهش نرخ ارز در بازار به دلیل چسبندگی قیمتها کاهش نمی یابد در چنین شرایطی نظم بازار از هم می پاشد ونرخ ها در بازار متفاوت و نابسمان می شوند

عامل اصلی به هم ریختگی قیمت ها در بازار بی ثباتی نرخ ارز است
این اقتصاددان عامل اصلی بهم ریختگی بازار و آشفتگی قیمت ها را نوسان تند نرخ ارز در بازار عنوان کرد و افزود: جهش قیمت دلاربه یکباره از ۲۴ هزار تا ۲۸ هزار تومان طی چند روز و یا سقوط نرخ آن از ۲۸ هزار به ۲۵ هزار تومان عامل گرانی ها و آشفتگی بازار است چرا که قیمت کالاها همزمان و متناسب با افزایش نرخ ارز در بازار صعودی می شوند اما زمان کاهش نرخ ارز در بازار به دلیل پدیده چسبندگی قیمتها سیر نزولی به خود نمی گیرند در چنین شرایطی نظم بازار از هم می پاشد ونرخ ها در بازار متفاوت و نابسمان می شوند.

نیکو اقبال ادامه داد: در صورت انجام توافقات برجام و رفع تحریم ها که منجر به بازگشت دلارهای مسدود شده می شود و از طرفی با ارتباط با دنیا همچنین رونق صادرات منابع و ذخائر ارزی کشور افزایش خواهد یافت با این وجود چنانچه این ارزها به خوبی مدیریت نشوند باید از بروز شکل گیری بیماری هلندی ترسید. در چنین شرایطی است که کسب منابع ارزی باید با برنامه ریزی و تصمیمات درست کارشناسی بخش عمده ای از آن به صندودق ذخیره ارزی واریز شود تا در مواقع حساس از این منبع استفاده کرد چرا که حتی با انجام توافقات برجام نباید به یقین اطمینان داشت که چالشی اقتصاد کشور را تهدید نمی کند.

این استاد دانشگاه افزود: توجه به تکنولوژی روز تولید و مدرنیزه کردن ماشین آلات همچنین ساماندهی بازار ارز و اشتغالزایی از طریق مراکز دانش بنیان مهمترین فاکتوری است که با دستیابی به منابع ارزی بالا باید مد نظر قرار گیرد نه اینکه منابع ارزی تبدیل به ریال و صرف هزینه های جاری شود که این رویکرد به زیان اقتصاد کشور و خانوارها تمام می شود.

چنانچه منابع ارزی در بخش تامین کسری بودجه صرف گردد آثار منفی آن بیش از مثبت خواهد بود. از طرفی اگر چنین منابعی برای طراحی و توسعه بنگاههای اقتصادی، بخش تولید و اشتغالزایی به کار گرفته شود هر چند شاید پروسه ای زمان بر باشد و چند سالی به طول بینجامد اما این شیوه، شیوه درست مصرف منابع ارزی است

منابع ارزی مدیریت نشود گرانی ها ادامه دار خواهد بود
جمشید عدالتیان، عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» مسئله چگونگی درآمدهای ارزی و مصرف آن را بسیار مهم و پیچیده عنوان کرد و اظهارداشت: چنانچه ارز قابل توجه ای از طریق برداشته شدن تحریم ها و یا آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده نصیب کشور شود، نباید در مصرف آن دست پاچه شد چرا که استفاده درست و اصولی از این منابع طوری باید باشد که نتیجه آن در اقتصاد کشور و خانوارها نمایان شود حال چنانچه این منابع در بخش تامین کسری بودجه صرف گردد آثار منفی آن بیش از مثبت خواهد بود. از طرفی اگر چنین منابعی برای طراحی و توسعه بنگاههای اقتصادی، بخش تولید و اشتغالزایی به کار گرفته شود هر چند شاید پروسه ای زمان بر باشد و چند سالی به طول بیانجامد اما این شیوه، شیوه درست مصرف منابع ارزی است.

وی با بیان اینکه با دستیابی به منابع ارزی مسدود شده و کسب درآمد ارزی از طریق فروش قابل توجه نفت نباید خیلی امیدوار بود و از طرفی به مذاکرات و توافقات برجام تکیه کرد افزود: البته هنوز مذاکرات در وین مشخص نیست و حتی در صورت انجام توافقات به دلیل نا اطمینانی از طرف مذاکره کننده بایستی از منابع ارزی موجود به درستی استفاده و بخش قابل توجهی از آن در صندوق ذخیره ارزی نگه داشته شود چرا که معلوم نیست سرنوشت برجام چه خواهد شد.

برخی کشورهای خریدار نفت کشور ما به دلیل بسته بودن سوئیفت معاملاتی به جای پول نفت به ایران کالا می دهند حال چنانچه دستیابی به دلارهای فیزیکی امکان پذیر شده است بنابراین باید حداکثر استفاده لازم را از این منابع برد و طوری این منابع با مدیریت خرج شود که بازار نابسامان ارز را سامان بخشید و ثبات قیمت در این بازار ایجاد شود

بازار نابسامان ارز نیازمند ساماندهی
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: اینکه اعلام می کنند دسترسی به درآمد های ارزی بدون هیچ مشکلی در حال انجام است اما گویا برخی کشورهای خریدار نفت کشور ما به دلیل بسته بودن سوئیفت معاملاتی به جای پول نفت به ایران کالا می دهند حال چنانچه دستیابی به دلارهای فیزیکی امکان پذیر شده است بنابراین باید حداکثر استفاده لازم را از این منابع برد و طوری این منابع با مدیریت خرج شود که بازار نابسامان ارز را سامان بخشید و ثبات قیمت در این بازار ایجاد شود.

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز طی ۲ هفته اخیر با نوسان اندک همراه است آنگونه که نرخ دلار بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان بالا و پایین می شود. در این میان اما رئیس کل بانک مرکزی از کسب درآمدهای ارزی قابل توجه سخن می گوید و اعلام کرده است که برای بازگشت منابع ارزی بلوکه شده نیز در حال مذاکره هستیم. حال در شرایطی که سکاندار بانک مرکزی از موقعیت مناسب درآمدهای ارزی که بخش عمده آن ناشی از فروش نفت با قیمت بالاست خبر می دهد، کارشناسان می گویند؛ از این فرصت بدست آمده باید به خوبی استفاده کرد و ضمن صیانت از دلارهای نفتی ارز را در بازار مدیریت کرد علاوه بر این قیمت دلار را در یک محدوده منطقی تثبیت کرد تا بازار به آرامش برسد و اقتصاد کشور نیز بر ریل رشد قرار گیرد.

کد خبر: ۱۴۷٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کمال IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      اینا یه مشت دروغ گو هستن خواهشا با همین فرمون پیش برید و یارانه هارو درست سرو سامان بدید و با ارز پاشی بیخود اقتصاد رو انگولک نکنید شما اگر درست نظارت کنید کافیه نیاز به دخالت نیست
    • احسان IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      کسی که اینطوری حرف میزنه گویا خارج از ایران زندگی میکنه ...مملکلت افسار گسیخته خود نمایانگر مدیریت کلان است مردم شماها رو شناختن ......