۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۴
اعتبارسنجی منجر به اصلاح رفتار اقتصادی می‌شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اعتبارسنجی منجر به اصلاح رفتار اقتصادی می‌شود

سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اجرای اعتبارسنجی می‌تواند یک اصلاح رفتاری اقتصادی را در جامعه کلید بزند و آن را به سرانجام برساند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قزوین و در مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی‌های مثبت ارائه تسهیلات براساس اعتبارسنجی گفت: اعتبارسنجی در دنیا مرسوم است و حرکت بسیار خوب و ارزشمندی به حساب می‌آید زیرا با استفاده از شیوه مورد بحث جای اخذ وثیقه و به میان آمدن پای ضامن، شخصیت و اعتباری که در طول سال‌ها به دست آمده، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان براساس اعتبار فرد امتیازات بانکی ارائه می‌کنند. اعضای چنین جوامعی طبق فعالیت‌های مثبت و منفی اجتماعی و اقتصادی امتیاز می‌گیرند و این امتیاز برای آنان پشتوانه‌ای جهت چنین روزی به حساب می‌آید. زیرا مردم این کشورها مراقب امتیازات خود هستند، بنابراین رویه فوق در شیوه زندگی اجتماعی از جهت کنترل ناملایمات هم تاثیرگذار خواهد بود.

این عضو کمسیون صنایع و معادن درباره تاثیر اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپا و کوچک و افزایش اشتغال تاکید کرد: یک مدل ارائه تسهیلات طبق اعتبارسنجی آن است که براساس کسب و کار متقاضی اعتبار او سنجیده می‌شود که گرچه اشاره ابتدایی جایگاه بالاتری دارد، اما این هم قابل توجه است زیرا در بهره‌مندی افراد در مسائلی که برای خود رقم زده‌اند، تاثیر دارد و دیگر نیازمند آن نخواهند بود که فردی برای ضمانت به بانک معرفی کنند. اساس شرط معرفی ضامن و ارائه چک و ... بر شخصیت افراد تاثیر منفی دارد زیرا تلویحا عنوان می‌شود متقاضی فاقد پشتوانه است و نیازمند یک کارمند دولت همراه با چک و ... است.

سیاهکلی در این خصوص یادآور شد: دنیا از این موارد عبور پیدا کرده و ماهم باید آن را الگو قرار دهیم. تمام این مطالب بدین معناست که چنین کارهایی نه تنها برای فرد بلکه برای جامعه هم مفید خواهد بود و اثرات مثبتی به همراه دارد. مجلس از این حرکت بانک مرکزی حتما حمایت و دفاع خواهد کرد.

وی درباره روش‌های اعتبارسنجی اضافه کرد: شاخص‌های این شیوه در ابتدا باید احصا شود و پس از آن به مردم توسط رسانه‌ها اطلاعات صحیح و درست انتقال یابد تا بدانند فعالیت‌های اقتصادی آنها از فلان تاریخ در دریافت تسهیلات تاثیر دارد تا براساس همین امتیازات تقاضای تسهیلات کنند، در این شرایط افراد دیگر طلبکار کسی نخواهند بود.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: اجرای اعتبارسنجی می‌تواند یک اصلاح رفتاری اقتصادی را در جامعه کلید بزند و آن را به سرانجام برساند. کشورهایی که این روش را مورد توجه قرار دادند به این شکل بوده که افراد در بانک‌ها دارای یک بانک اعتباری هستند که فرد متقاضی برای این نهاد مالی کاملا شناخته شده است و براساس امتیازی که به دست آورده از تسهیلات و امکانات بانکی بهره می‌برد.

کد خبر: ۱۴۷٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha