۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
اما و اگرهای ورود به طرح مزد منطقه ای| دغدغه های تولید و صادرات پاشنه آشیل کشور است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اما و اگرهای ورود به طرح مزد منطقه ای| دغدغه های تولید و صادرات پاشنه آشیل کشور است

شیراز- رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی فارس با تشریح اما و اگرهای ورود به طرح مزد منطقه ای گفت: ظرفیت مزد منطقه ای در قانون وجود دارد و اجرای این قانون می تواند به مراتب مفید و مناسب باشد.

جمال رازقی در گفتگو با بازار در رابطه با اجرا شدن مزد منطقه ای کارگران توضیح داد: این امر نیازمند تصمیم گیری شورای عالی کار است در حالیکه مجوز اجرا شدن مزد منطقه ای توسط کانونشورای عالی کار صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس رابطه خوبی بین سه ضلع کار یعنی کارگر، کارفرما و دولت برقرار است عنوان کرد: در این حوزه دغدغه هایی در حوزه تولید و صادرات وجود دارد که پاشنه آشیل کشور است.

وی با بیان این که جامعه کارفرمایی انتظار اجرای طرح مزد منطقه ای را دارد، افزود: نگرانی فعالان کارگری از اجرا شدن مزد منطقه ای امری اشتباه است، ظرفیت مزد منطقه ای در قانون وجود دارد و بی شک اجرا شدن این قانون می تواند به مراتب مفید و مناسب باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس معتقد است وزارت کار زیر فشار جامعه کارگری نرود و مزد منطقه ای که هم به نفع کارفرما و هم به نفع کارگر است را اجرا کند.

رازقی با بیان این که مزد در رسته های شغلی بار متفاوتی را بر دوش کارفرمایان تحمیل می کند تصریح کرد: نرخ تورم در شهر های بزرگ و کوچک و روستاها با یکدیگر تفاوت دارد و قطعا هزینه حمل و نقل فردی که در شهر کوچک زندگی می کند با اهالی تهران و... متفاوت است.

آمادگی فارس برای اجرای طرح مزد منطقه ای
رئیس اتاق بازرگانی فارس با اعلام آن که آمادگی داریم طرح مزد منطقه ای را از فارس آغاز شود، گفت: نمی توان به صرف برابری مزد عده ای را در فقر مطلق نگه داشت.

وی خاطر نشان کرد: هیچ کارفرمایی نمی تواند ببیند که کارگرش گرسنه است. کارگر شریک کاری کارفرماست و بحث پرداخت مزدبیش از آن که از قانون تبعیت کند از منطق تبعیت می نماید.

رازقی همچنین بر تغییر در بازرسی کار تاکید کرد و ادامه داد: بازرسی کار نباید شامل واحدهای بزرگ شود در واحدهای کوچک که دویا سه کارگر دارند شاید اجحاف در حق کارگر صورت گیرد اما مگر می شود در کارگاه ها و کارخانه های بزرگ با ده ها و صدهاکارگر، ظلمی به کارگران کرد و صدای کسی در نیاید.

وی همچنین معتقد است همان گونه که کارفرما در صورت عدم انجام تعهداتش در برابر کارگر مورد اعمال قانون قرار می گیرد به همان صورت نیز شرایطی فراهم شود که کارگری که پس از گذراندن دوره آزمایشی در یک واحد تولیدی و گذراندن دوره های آموزشی در داخلو خارج از کشور با هزینه کارفرما، تبدیل به یک نیروی کار ماهر می شود نتواند در اواسط قرارداد، کار را رها کرده و برود این افراد هم باید مورد اعمال قانون قرار گیرند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس همچنین بر مشکل تأمین نیروی انسانی تأکید و بیان کرد: بر خلاف آن که همه معتقدند شغل نیست وبیکاری بالاست اما در رسته شغلی کارگری و نه کارشناسی، با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha