۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
نبود صنایع تبدیلی در قطب سیب زمینی کشور| ضعفی که بازارهای جهانی را از دست خارج می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

نبود صنایع تبدیلی در قطب سیب زمینی کشور| ضعفی که بازارهای جهانی را از دست خارج می‌کند

همدان- در حالی سیب‌زمینی پر سر و صداترین محصول کشاورزی استان همدان است که هنوز ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول دغدغه اصلی سرمایه گذاران بخش کشاورزی است و کار چندانی از پیش نرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران جایگاه سیزدهم تولید سیب زمینی در جهان و همدان جایگاه نخست را در ایران دارد و بیشترین مقدار محصول نیز در شهرستان بهار برداشت می‌شود به طوری که بیش از ۹۰۰ هزار تن سیب زمینی در همدان تولید می‌شود.

آمار دیگری عنوان می کند سیب زمینی یک محصول مهم است و سرانه مصرف آن در برخی از کشورهای اروپایی برای هر فرد بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم است اما در کشور ما میانگین سرانه مصرف سیب زمینی برای هر فرد سالانه بین ۴۰ تا ۴۵ کیلو گرم است.

به هر حال این دو آمار گویای آن است که سیب زمینی در سبد غذایی مردم جای خود را دارد بنابراین ضمن اینکه باید از توسعه کشت محصولات پر آب بر جلوگیری شود باید از سرمایه گذاران این حوزه که در مسیر درست و تلاش برای استفاده بهینه از آب قدم برمی دارند حمایت کرد.

گفتگو با یک سرمایه گذار حوزه کشاورزی در استان همدان پیرامون چالش هایی که با آن روبروست گویای آن است که باید بیش از این به سرمایه گذاران بها داد.

افزایش قیمت نهاده های کشاورزی معضلی است که باعث شده کشاورزی مقرون به صرفه نباشد

احمد مرادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کمبود آب یکی دیگر از مشکلات کشاورزان در سال های اخیر بوده است، بیان کرد: افزایش قیمت نهاده های کشاورزی معضلی است که باعث شده کشاورزی مقرون به صرفه نباشد.

وی که در زمینه کشت سیب زمینی فعال است با بیان اینکه هزینه اجاره زمین کشاورزی در منطقه سرسام آور است، اظهار کرد: در سال های اخیر هزینه های کارگر و بسته بندی به کشاورزان فشار زیادی را وارد کرده و متاسفانه مدیریت درستی در رابطه با تولید سیب زمینی و فعالان این حوزه در استان وجود ندارد.

نبود صنایع تبدیلی در قطب سیب زمینی کشور| ضعفی که بازارهای جهانی را از دست خارج می‌کند

مرادی با اشاره به اینکه اقتصاد همدان متکی به کشاورزی و به خصوص سیب زمینی است، افزود: فعالیت شمار زیادی از مردم استان همدان در بخش کشاورزی است و اگر این اشتغال نباشد استان حرفی برای گفتن ندارد بنابراین اگر دولت بتواند برنامه مدونی برای کشت محصولات کشاورزی داشته باشد کمک بزرگی به کشاورزان کرده است.

این سرمایه گذار حوزه کشاورزی اضافه کرد: به عنوان مثال خرید تضمینی کمک بزرگی به این حوزه است و اگر نرخ تضمینی برای سیب زمینی در نظر گرفته شود کشاورز ضرر زیادی متحمل نمی شود.

سرمایه ام از بین رفته است
وی با بیان اینکه متاسفانه سرمایه ای که من طی چندین سال برای بخش کشاورزی گذاشته ام به دلیل تورم و پایین آمدن ارزش پول از بین رفته است، عنوان کرد: حتی پارسال که نسبت به سال های قبل بازار سیب زمینی بهتر بود نتوانستیم نیمی از تورم را پر کنیم چراکه هزینه هایمان نسبت به سال های قبل چند برابر شده است.

مرادی با اشاره به خشکسالی سال های اخیر و تهدید کشاورزی منطقه گفت: کمبود آب یک معضل برای بخش کشاورزی است و ما چندین سال است تلاش می کنیم با کمترین آب بهترین محصول را برداشت کنیم به عنوان نمونه به سمت محصولات کم آب بر مثل سیر رفته ایم و به دنبال استفاده بهینه از آب هستیم.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل گرم بودن هوا، خشکسالی، باد شدید و رطوبت کم مجبور به آبیاری زودتر از موعد شده ایم، مطرح کرد: متاسفانه شرایط فعلی باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی شده است.

جهاد کشاورزی زمانی خدمتگزار کشاورز بود اما الان دیگر این رویه را ندارد و با کشاورز آن طور که باید همکاری نمی کند

به گفته این تولید کننده سیب زمینی، جهاد کشاورزی زمانی خدمتگزار کشاورز بود اما الان دیگر این رویه را ندارد و با کشاورز آن طور که باید همکاری نمی کند.

مرادی با اشاره به اینکه سوخت تراکتور مشکل بیشتر کشاورزان منطقه است، عنوان کرد: از طرفی این سوخت در پروسه طولانی و طاقت فرسای اداری به دست کشاورز می رسد و از طرف دیگر بسیار هزینه بر است و کفاف مصرف کشاورز را نمی دهد علاوه بر این همدان کمترین سهمیه را به کشاورز اختصاص می دهد و کشاورز مجبور است در بیشتر مواقع سوخت آزاد خریداری کند.

نبود صنایع تبدیلی در قطب سیب زمینی کشور| ضعفی که بازارهای جهانی را از دست خارج می‌کند

وی با بیان اینکه باید حمایت هدفمند از تولید کننده صورت بگیرد، اظهار کرد: سال ۹۹ همه سرمایه ما از بین رفت و محصولمان خریداری نشد بنابراین مجبور شدیم سیب زمینی را به گاوداری ها بدهیم اما در آن زمان حساس هیچ حمایتی از کشاورزان نشد.

این تولید کننده حوزه کشاورزی کمبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی سیب زمینی را یکی از مهمترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: همدان و به ویژه شهرستان بهار قطب کشاورزی و تولید سیب زمینی در کشور است با این حال صنایع تبدیلی این محصول در منطقه وجود ندارد.

مرادی در ادامه کشاورزی را ضعیف ترین بخش تولید در کشور دانست و افزود: کشاورزی یکی از محوری ترین صنایع کشور است و به حمایت نیاز دارد چراکه این صنعت با زندگی مردم ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد و اگر نباشد معیشت قشر زیادی از جامعه به خطر می افتد.

صادرات به کشور عراق به ریال است اما دولت در برگه صادرات آن را به دلار حساب می کند که این مشکل بزرگ باعث شده بسیاری از صادرکننده ها در این بخش فعالیت نکنند

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به حوزه صادرات نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه صادرات به کشور عراق به ریال است اما دولت در برگه صادرات آن را به دلار حساب می کند که این مشکل بزرگ باعث شده بسیاری از صادرکننده ها در این بخش فعالیت نکنند، به عنوان مثال ما در سال های گذشته به کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان صادرات داشتیم اما در حال حاضر فعالیتی در این زمینه نداریم.

صحبت های این سرمایه گذار حوزه کشاورزی درخواست همکاری مسئولان با کشاورزان را عنوان می کند ضمن اینکه در صحبت ها به نبود صنایع تبدیلی به عنوان مشکلی جدی اشاره دارد که در این خصوص مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در بحث صنایع تبدیلی طرح‌های مهم و شاخصی در استان همدان در حال احداث هستند، اظهارکرد: یکی از بزرگترین طرح‌های در حال احداث واحد فرآوری سیب زمینی شهرستان بهار با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که بخش ساختمانی آن دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و برای تکمیل طرح به سه میلیون دلار تسهیلات ارزی نیاز دارد.

حسن محمدی با اشاره به پیش بینی افتتاح و بهره برداری طرح فوق در سال آینده افزود: این طرح به صورت مستقیم برای ۲۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم برای دو هزار نفر اشتغال به همراه خواهد داشت.

نبود صنایع تبدیلی در قطب سیب زمینی کشور| ضعفی که بازارهای جهانی را از دست خارج می‌کند

محمدی همچنین با اشاره به دیگر واحد فرآوری سیب زمینی در حال احداث در استان همدان عنوان کرد: این واحد نیز با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان دارای ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در صورتی که تسهیلات بانکی مورد نیاز به آن تزریق شود در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اما گذشته از دو طرح عنوان شده از سوی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان پیرامون در دست اجرا بودن صنایع تبدیلی سیب زمینی سرپرست فرمانداری اسدآباد نیز از راه اندازی کارخانه تولید چیپس سیب زمینی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهرستان خبر داد.

حسین علی شرکائی اظهار کرد: این کارخانه صنعتی با مشارکت سه سرمایه گذار بخش خصوصی در شهرستان اسدآباد و با اشتغال زایی ۸۰ نفر راه اندازی خواهد شد.

تبدیل کارخانه لبنیاتی پاکنام اسدآباد به کارخانه تولید چیپس سیب زمینی
وی با اشاره به جانمایی این طرح صنعتی افزود: طی جلسه‌ای با سه سرمایه گذار طرح فوق، این سرمایه گذاران قصد خریداری کارخانه لبنیاتی پاکنام شهرستان را دارند که با تغییر کاربری این واحد نسبت به راه اندازی کارخانه تولید چیپس در این مکان اقدام خواهند کرد.

شرکائی با بیان اینکه از چند سال پیش کارخانه لبنیاتی پاکنام شهرستان غیر فعال و تعطیل است، اضافه کرد: در مرحله اول این سرمایه گذاران برای خریداری این واحد تعطیل شده اعتباری افزون بر ۱۳ میلیارد تومان هزینه خواهند کرد که این میزان اعتبار از محل آورده سرمایه گذاران بوده و هیچ تسهیلات بانکی در این رابطه دریافت نکرده‌اند.

همدان قطب تولید سیب زمینی کشور به شمار می رود و بر همین اساس زیبنده نیست که هنوز مشکلات فعالان این بخش پابرجا باشد ضمن اینکه از دو دهه قبل تا کنون بارها و به دفعات متعدد صحبت از ایجاد صنایع تبدیلی سیب زمینی بوده اما هنوز محقق نشده است.

پیشرفت ۸۰ درصدی یکی از پروژه های در دست اجرا در این زمینه تا حدودی امیدها را برای راه اندازی آن بیشتر می کند ضمن اینکه امیدواریم با تزریق به موقع اعتبارات این خواسته محقق شود.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha