۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
تعطیلی ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در همدان| وعده احیا تا پایان امسال
بازار گزارش می‌دهد؛

تعطیلی ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در همدان| وعده احیا تا پایان امسال

همدان- درحالی همدان به واسطه تولید قابل توجه محصولات کشاورزی نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و غذایی است که ۱۶ واحد فراوری محصولات در این استان طی سال‌های گذشته تعطیل شده و احیای آنها وعده شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود و نبود واحدهای صنایع تبدیلی مناسب در استان همدان ازجمله مشکلات اساسی فعالان بخش کشاورزی است تا آنجا که به نظر می‌رسد برای ترغیب و جذب سرمایه‌گذاران به‌منظور احداث واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و دامی در استان همدان باید بیشتر تلاش شود.

همدان ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در بخش کشاورزی و دامداری دارد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها ازجمله صنایع تبدیلی هنوز دچار مشکلات فراوانی است که رفع این مشکل حمایت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

گفتگو با مسئولان دست‌اندرکار در این زمینه گویای برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در این بخش است به‌طوری‌که مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه امسال اجرای برنامه‌ها و فرایندهای صنایع غذایی و تبدیلی به‌طورجدی مدنظر است، گفت: یکی از برنامه‌ها که از اسفندماه ۱۴۰۰ تغییریافته بحث سامانه صدور مجوزهای صنایع غذایی و تبدیلی است.

حسن محمدی بابیان اینکه ما از سال ۹۵ صدور مجوزها را کاملاً به‌صورت الکترونیکی انجام می‌دادیم اما دولت از ۱۸ اسفندماه به‌منظور تمرکز در صدور مجوزها سامانه جدیدی را تعریف کرد، گفت: سامانه g۴b اسفندماه تعریف شد و تمام متقاضیان سرمایه‌گذاری باید در آن ثبت‌نام کنند و بعدازاینکه هویت گذاری شدند به سامانه سماک جهاد کشاورزی لینک می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند مجوزهای خود را دریافت کنند.

یک شائبه بین متقاضیان به وجود آمده که اگر کسی در این سامانه ثبت‌نام کند دیگر نیاز به تغییر کاربری وجود ندارد درحالی‌که این‌گونه نیست

وی بابیان اینکه یک شائبه بین متقاضیان به وجود آمده که اگر کسی در این سامانه ثبت‌نام کند دیگر نیاز به تغییر کاربری وجود ندارد درحالی‌که این‌گونه نیست، گفت: دریافت موافقت اولیه مشکل ندارد و کسی که در این سامانه ثبت‌نام کند در کمتر از دو ساعت موافقت اولیه را دریافت می‌کند ولی بحث صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری فرایند طولانی‌تری دارد.

تعطیلی ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در همدان| وعده احیا تا پایان امسال

محمدی توضیح داد: کسی که جواز تأسیس دریافت می‌کند یا باید بعد از دریافت جواز تأسیس از زمین‌های شهرک صنعتی استفاده کند و یا خودش زمین معرفی کند و بعد از اخذ استعلام‌های لازم تغییر کاربری گرفته و بعد از احداث ساختمان و نصب ماشین‌آلات پروانه بهره‌برداری را دریافت کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با اشاره به نام‌گذاری امسال و انتخاب عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» برای سال جاری عنوان کرد: صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در راستای تحقق شعار سال چهار برنامه محوری را تعریف کرده است.

طی سال جاری ۲۰ تا ۲۵ واحد جدید صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در استان همدان به بهره‌برداری خواهد رسید

محمدی بابیان اینکه احداث واحدهای جدید صنایع تبدیلی و غذایی نخستین برنامه محوری تعریف‌شده برای اجرا در سال جاری است، افزود: طبق پیش‌بینی‌ها طی سال جاری ۲۰ تا ۲۵ واحد جدید صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در استان همدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام از محوری‌ترین برنامه‌های مجموعه صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای ایجاد اشتغال و افزایش تولید است، گفت: فعال‌سازی واحدهای تعطیل از دیگر برنامه‌های محوری تعریف‌شده در سال جاری است.

محمدی عنوان کرد: ۱۵ یا ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در استان همدان به دلایل مختلف طی سال‌های گذشته تعطیل‌شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری هفت یا هشت واحد صنایع تبدیلی تعطیل و راکد استان دوباره فعال و بهره‌برداری شده و با فعال‌سازی این واحدها ۱۰۰ نفر اشتغال جدید و ۵۰ هزار تن فرآوری جدید به وضع موجود اضافه شود.

فعال‌سازی واحدهای نیمه فعال
وی همچنین بابیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری فعال‌سازی واحدهای نیمه فعال خواهد بود، یادآور شد: برخی از واحدهای صنایع‌تبدیلی در استان همدان با ظرفیت ۲۰، ۳۰ و یا ۵۰ درصدی فعال هستند که این اتفاق به دلیل مشکلات مختلفی همچون مشکلات فروش، سرمایه در گردش و یا مشکلات آنان با دیگر دستگاه‌هایی چون تأمین اجتماعی و اداره مالیات است که به‌ناچار با کمتر از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

تعطیلی ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در همدان| وعده احیا تا پایان امسال

محمدی گفت: امسال تسهیلات بانکی افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به‌ استان همدان تزریق می‌شود که بخش عمده از این تسهیلات به سازمان جهاد کشاورزی پرداخت خواهد شد و سعی بر آن است که بخشی عمده این تسهیلات را مدیریت صنایع تبدیلی سازمان دریافت و واحدهای نیمه فعال را با این تسهیلات بانکی فعال کند.

وی صدور مجوز طرح توسعه به واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی استان را دیگر برنامه محوری تعریف‌شده امسال دانست و اظهار کرد: در این رابطه برخی از واحدها ظرفیت آن رادارند که طرح توسعه فعال کرده و اشتغال و ظرفیت تولید خود را اضافه کنند که امیدواریم در همین رابطه در سال جدید حداقل هفت یا هشت طرح توسعه جدید به بهره‌برداری برسد.

وجود ۴۴۲ واحد صنایع تبدیلی و غذایی دارای پروانه بهره‌برداری با اشتغال حدود هشت هزار و ۸۰۰ نفر با توان جذب ۴.۵ میلیون تُن محصول خام کشاورزی در استان همدان

محمدی از وجود ۴۴۲ واحد صنایع تبدیلی و غذایی دارای پروانه بهره‌برداری با اشتغال حدود هشت هزار و ۸۰۰ نفر با توان جذب ۴.۵ میلیون تُن محصول خام کشاورزی در استان همدان خبر داد و افزود: بیشتر این واحدها در شهرستان‌های ملایر و بهار مستقر هستند که امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران در سایر شهرستان‌ها ازجمله تویسرکان، اسدآباد، فامنین و درگزین تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی این شهرستان‌ها هم افزایش یابد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به موضوع ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر در استان همدان ۸۸ واحد سردخانه با ظرفیت ۲۴۰ هزار تن پروانه بهره‌برداری دارند و ۶۳ واحد سردخانه نیز با ظرفیت ۲۳۵ هزار تن و پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰ درصد در حال احداث است.

حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی کشاورزی استان همدان به‌خصوص سیب‌زمینی به دلیل نبود سردخانه از بین می‌رفت

محمدی بابیان اینکه درگذشته حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی کشاورزی استان همدان به‌خصوص سیب‌زمینی به دلیل نبود سردخانه از بین می‌رفت، ادامه داد: در حال حاضر طرح‌های شاخصی درزمینهٔ صنایع تبدیلی در استان همدان در دست اجراست.

تعطیلی ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در همدان| وعده احیا تا پایان امسال

وی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های در حال احداث واحد فرآوری سیب‌زمینی شهرستان بهار با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که بخش ساختمانی آن دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و برای تکمیل طرح به سه میلیون دلار تسهیلات ارزی نیاز دارد.

حسن محمدی با اشاره به‌پیش‌بینی افتتاح و بهره‌برداری طرح فوق در سال آینده افزود: این طرح به‌صورت مستقیم برای ۲۰۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم برای دو هزار نفر اشتغال به همراه خواهد داشت.

محمدی همچنین با اشاره به دیگر واحد فرآوری سیب‌زمینی در حال احداث در استان همدان عنوان کرد: این واحد نیز با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان دارای ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و درصورتی‌که تسهیلات بانکی موردنیاز به آن تزریق شود در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

صدور مجوز شش واحد درجه‌بندی و بسته‌بندی گشنیز در نهاوند
وی در رابطه با گشنیز نیز گفت: درزمینهٔ فرآوری گشنیز در شهرستان نهاوند شش واحد درجه‌بندی و بسته‌بندی فعال است که طی دو یا سه سال گذشته به این واحدها مجوز داده‌شده است.

محمدی بابیان اینکه تاکنون دو واحد از این واحدها به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود دو واحد دیگر نیز امسال به بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: در رابطه با واحد فرآوری گشنیز با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در بحث عصاره و اسانس گشنیز پیش‌بینی می‌شود در شش‌ماهه سال جاری این واحد افتتاح شود.

پرواضح است که نبود صنایع تبدیلی کافی کشاورزان را به کارهایی وا می‌دارد که خود نیز راضی به انجام آن نیستند، کشاورزان برای فرآوری تولیدات و حذف هزینه‌های حمل به‌ناچار محصولات خود را باقیمت‌های بسیار اندک به‌واسطه ها می‌فروشند و سود کشاورزان عاید دلالان می‌شود بنابراین برای رفع این مشکل باید تلاش کرد تا زحمت کشاورزان به هدر نرود.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha