۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
هیچ بانکی مجاز به گرفتن سود و بهره مرکب نیست

هیچ بانکی مجاز به گرفتن سود و بهره مرکب نیست

دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: هیچ بانکی مجاز به گرفتن سود و بهره مرکب نیست و آن چیزی که در جامعه به عنوان سود مرکب جای گرفته، بحث امهال تسهیلات است.

به گزارش بازار، علی نظافتیان افزود: بعضی وقت‌ها تسهیلاتی که می‌خواهد تبدیل شود به یک تسهیلات جدید، مثلاً (فرض کنید تسهیلات مشارکت مدنی یک بانک)، در انتهای مشارکت مدنی تسهیلات گیرنده می‌تواند سهم الشرکه بانک را بخرد و نقداً تسویه حساب کند.

وی گفت: این‌ها همه مبتنی بر مقررات و قوانین است. این تسهیلات مشارکت مدنی یک سود دوران مشارکت دارد حالا تسهیلات گیرنده می‌خواهد تقسیط کند در نتیجه در این مرحله سود دوران مشارکت و اصل تسهیلات تبدیل به قرارداد جدید می‌شود به عنوان فروش اقساطی. این فروش اقساطی مدت دارد و سود مدت هم محاسبه می‌شود.

نظافتیان افزود: ما در کشورمان دو نوع بانکداری دولتی و خصوصی نداریم، همه بانک‌ها تحت نظامات خاصی و نظارت بانک مرکزی هستند، چه خصوصی و چه دولتی.

وی درباره تخلف احتمالی عملکرد یک یا دو و یا چند شعبه یا یک بانک گفت: این که یک بانک تخلف کرده یا این که ایراد ایشان به این است که این سیستمی که در بانک‌ها وجود دارد منتهی به گرفتن سود مرکب یا وجه التزام اضافی می‌شود، این‌ها را باید از هم تفکیک کنیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha