۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۵
سامانه «سمین»؛ از حذف کاغذبازی و اتلاف وقت تا ساماندهی صدور مجوزهای نهادهای مالی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

سامانه «سمین»؛ از حذف کاغذبازی و اتلاف وقت تا ساماندهی صدور مجوزهای نهادهای مالی

سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی به عنوان «صدور مجوزهای نهادهای مالی» کرده است. در این سامانه فرایندهای صدور مجوزها به صورت کامل در دسترس قرار می‌گیرند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار اظهار کرد: یکی از مراحل اولیه در این درگاه، احصای تمامی مجوزهایی که دستگاه‌های مختلف است. همچنین، نهاد ارائه‌دهنده مجوز، باید مدارک و مستنداتی که برای هر کدام از مجوزها لازم است را احصا کند و در درگاه قرار دهد تا از طریق این درگاه دسترسی مناسبی برای افرادی که در آن حوزه فعالیت می‌کنند یا متقاضی دریافت مجوز فعالیت در آن حوزه هستند، وجود داشته باشد.

امیرعلی مقدم با بیان اینکه فرایند احصای مدارک و صدور مجوزها باید به صورت کاملا مشخص، روشن و غیرقابل تفسیر باشد، گفت: این فرایند باید به گونه‌ای باشد تا فعالان هر حوزه دریابند برای هر کدام از مجوزها چه الزاماتی وجود دارد و آنها از چه شرایطی اگر برخوردار باشند، مجاز به دریافت مجوز مربوطه می‌شوند.

او با اشاره به اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در این راستا تصریح کرد: سازمان بورس از جمله نهادهایی است که تمامی شرایط و الزامات مجوزهایی که صادر می‌کند را در درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار قرار داده تا در دسترس فعالان بازار سرمایه قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه، ایجاد پیوند میان درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار به سامانه الکترونیکی دیگری به نام صدور مجوزهای نهادهای مالی یا «سمین» را گام دیگری در این خصوص برشمرد و عنوان کرد: متناسب با هر کدام از مجوزها، شرایط مربوطه ذکر شده و در گام دیگر با دسترسی از طریق لینک یاد شده، متقاضیان وارد مجوزهای مرتبط با سازمان بورس و اوراق بهادار می‌شوند و می‌توانند نسبت به مجوزهای حوزه نهاهای مالی اقدام لازم را داشته باشند.

او با بیان اینکه سامانه سمین، سامانه‌ای است که به تازگی راه‌اندازی شده، اذعان کرد: هدف از پیاده‌سازی این سامانه، یکپارچه و الکترونیکی کردن تمامی مراحل مربوطه به ارائه تقاضای تاسیس نهادهای مالی است و این سامانه به سامانه سجام متصل است.

مقدم ادامه داد: در بررسی‌هایی که در دست اقدام است، اقداماتی برای تسهیل فرایند و ثبت درخواست متقاضیان در دستورکار قرار گرفته تا رفته‌رفته، این سامانه تکمیل، اصلاح و بهبود یابد. به بیانی دیگر، کاربردی‌تر شدن این سامانه، همزمان با ارسال درخواست متقاضیان صورت می‌گیرد و با انعکاس مشکلات این سامانه از سوی متقاضیان، موضوعات بررسی شده تا سامانه کاراتر شود.

او با بیان اینکه برای آگاهی از بهبود مدت زمان انجام درخواست‌ها در سامانه، نیازمند مدت زمان حداقلی هستیم، خاطرنشان کرد: بی‌تردید پس از استقرار قطعی سیستم، فرایندهای صدور مجوزها به صورت کامل در دسترس قرار می‌گیرند و از صفر تا صد قابل بررسی و مشاهده خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه از میان رفتن کاغذبازی را از جمله نکات مهم در این سامانه خواند و افزود: سامانه به گونه‌ای طراحی شده تا استعلام‌هایی که برای بررسی هر کدام از مجوزها لازم است، همزمان با ارسال درخواست و تکمیل آن، این استعلام‌ها به صورت خودکار به بخش‌های مربوطه ارسال ‌شود. بنابراین، از نامه‌نگاری و کاغذبازی‌های متعدد کاسته خواهد شد.

او آگاهی از مدت زمانی که برای هر درخواست صرف می‌شود را از دیگر مزایای این سامانه برشمرد و ابراز کرد: آگاهی از زمان فرایند صدور مجوزها و ایجاد بانک اطلاعاتی از متقاضیان و درخواست‌ها، امکان تجزیه و تحلیل را به مسئولان می‌دهد تا از این طریق نقاطی که گلوگاه به شمار می‌روند و نیاز به اصلاح دارند، شناسایی و بهبود یابند.

مقدم افزود: دریافت مستمر نظرات فعالان و متقاضیان منجر به پیاده‌سازی یک سامانه تمام الکترونیک می‌شود تا نهادها و متولیان به آمار به‌روزتری بدون اینکه مشمول استعلام‌های کاغذی شوند، دسترسی داشته باشند. در نگاهی جامع‌تر، گردآوری اطلاعات و صدور مجوزها و مدت زمانی که برای هر مجوز صرف می‌شود، در اختیار مقام تصمیم‌گیر بالادستی قرار می‌گیرد تا این افراد بتوانند در سیاست‌گذاری‌های خود از آنها بهره ببرند.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha