۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
 ایران باید نقش گیت ترانزیتی غلات را در منطقه ایفا کند
فعال اقتصادی در گفتگو با بازار:

ایران باید نقش گیت ترانزیتی غلات را در منطقه ایفا کند

تبریز- نوید، فعال اقتصادی گفت: ایران باید نقش گیت ترانزیتی غلات را در منطقه ایفا کرده و از فرصت افزایش قیمت جهانی گندم درپی جنگ روسیه و اوکراین استفاده کند.

علی نوید در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت جهانی گندم طی شش ماه گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته و از ۲۸۰ دلار در هر تن به ۴۱۴ دلار رسیده است. تغییرات ذرت هم کمابیش همین است از ۵.۷۵ دلار به ازای هر بوشل (۲۷ کیلو) به ۸ دلار رسیده است که کاملاً متاثر از جنگ روسیه و اوکراین بوده چرا که حدود ۶۰ درصد تولید غلات دنیا در این دو کشور اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در کنار تهدیداتی که این امر در صورت مدیریت ناصحیح بر روی امنیت غذایی و قیمت‌های داخلی گوشت و لبنیات و نان می‌تواند بگذارد، می‌تواند فرصت بی نظیری را در عرصه تجارت خارجی با همسایگان و دوردست‌ها برای ایران فراهم آورد.

نوید ابراز داشت: ایران می‌تواند نقش گیت ترانزیتی غلات را برای منطقه ایفا کرده و از این طریق تجارت با همسایگان را وارد فاز ضرورت از دید همسایگان کند. البته تحقق این موضوع نیاز به پیش فرض‌هایی دارد که قطعاً عزم و سیاست گذاری به موقع از ملزومات آن است.

این فعال اقتصادی افزود: نظام یارانه‌ای توزیع غلات در کشور و همچنین عدم وجود مدیریت یکپارچه ترانزیت در کشور از موانع بزرگ تحقق این موضوع است.

وی گفت: نظام یارانه‌ای غلات علاوه بر اینکه بدلیل عدم وجود نظارت کامل ته خطی کاملاً به سرانجام نمی‌رسد بلکه در برخی موارد به ضد خود تبدیل شده و این یارانه را به سمت ایجاد مزیت صادراتی برای برخی تولید کنندگان بزرگ تبدیل کرده و عملاً کارکرد کامل خود را از دست می‌دهد.

نوید سپس ادامه داد: هر چند دولت در تعیین نرخ تضمینی گندم جسارت به خرج داد و آن‌را به قیمت جهانی بسیار نزدیک کرد اما تغییر رویه تخصیص یارانه از سر خطی به ته خطی خواهد توانست فضا را برای ترانزیت غلات از مسیر ایران هموارتر کند.

وی گفت: دنیا منتظر ما نمی‌ماند تا موانعمان را رفع کنیم و این کریدور را راه بیاندازیم بلکه از کانال‌هایی همچون گرجستان و سپس ترکیه این کریدور ایجاد خواهد شد و ما همانند گذشته نظاره گری بیش نخواهیم بود.

کد خبر: ۱۴۷٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha