۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
ارزش روز راه های کشور ۸۰۰ هزار میلیارد تومان؛ رقم نگهداری تنها نیم درصد| روند نزولی کیفیت جاده ها
رئیس انجمن شرکت‌های راه‌سازی مطرح کرد

ارزش روز راه های کشور ۸۰۰ هزار میلیارد تومان؛ رقم نگهداری تنها نیم درصد| روند نزولی کیفیت جاده ها

آزاد، رئیس انجمن شرکت‌های راه‌سازی با تاکید بر اینکه ارزش روز راه های کشور ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه نگهداری آنها در دنیا ۴ درصد است گفت: رقم نگهداری در ایران فقط نیم درصد است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی آزاد، رئیس انجمن شرکت‌های راه‌سازی و عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر ارزش راه‌های کشور به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و در دنیا ۴ درصد ارزش راه‌ها بابت نگهداری آن استفاده می‌شود اما در ایران این عدد کمتر از نیم درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی در مسئله تصادفات، رانندگان حادثه ساز هستند نه نقاط حادثه ساز ادامه داد: بسیاری از تصادفات جاده ای به دلیل عدم رعایت سرعت مطمئنه در این بخش است و سه هزار نقطه حادثه خیز در کشور داریم که تاکنون تنها ۲۵۰ نقطه اصلاح شده که این اصلاح هم نیاز به منابع مالی و بودجه دارد.

آزاد با اشاره به کشته شدن سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها اظهار داشت: ۵ هزار نفر از این ۱۷ هزار نفر موتورسوار هستند و این به این معنا است که باید فرهنگ ایمنی حمل و نقل در خانواده‌ها ارتقا یابد. در جلسات هم مشخص است که وزیر راه و شهرسازی هم همانند ما از وضعیت راه‌ها و جاده‌های کشور نگرانی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کیفیت خودروها افزایش یابد می توان به کاهش تلفات امیدوار شد تاکید کرد: درست است که عامل انسانی نقش ۷۰ درصدی در وقوع تصادفات را دارد اما اگر کیفیت تولیدات خودروهای داخلی افزایش یابد این میزان کشته شدگان تصادفات جاده‌ای بسیار کاهش پیدا می‌کنند.

عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در ادامه با بیان اینکه امروز در طراحی و اجرا در پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی هیچ کمبودی در کشور نیست، گفت: در حال حاضر از ایران به کشورهای همسایه و همچنین هند، آمریکای جنوبی و اوکراین خدمات فنی مهندسی صادر می‌شود اما به دلیل شرایط خاص کشور نتوانستیم مانند سایر کشورها در این حوزه موفق باشیم.

اگر آمارها را مرور کنیم در ۱۰ سال گذشته برای روکش جاده‌های کشور ۲۸ میلیون تُن آسفالت ریزی می‌شد اما امروز با توجه به اینکه طول راه‌های کشور افزایش یافته اما از ۹ میلیون تُن آسفالت استفاده می‌شود و این خود عامل کاهش کیفیت جاده‌های کشور است

آزاد در پاسخ به این پرسش که آیا ایمنی راه ها در چند سال اخیر افزایش یافته است خاطر نشان کرد: اگر آمارها را مرور کنیم در ۱۰ سال گذشته برای روکش جاده‌های کشور ۲۸ میلیون تُن آسفالت ریزی می‌شد اما امروز با توجه به اینکه طول راه‌های کشور افزایش یافته اما از ۹ میلیون تُن آسفالت استفاده می‌شود و این خود عامل کاهش کیفیت جاده‌های کشور است.

دبیر انجمن شرکت های راه‌سازی توضیح داد: به اعتقاد بنده نیاز به مسکن مهر و مسکن ملی نیست و برای این موضوع هم دلایل محکمی دارم. هجوم مردم روستایی به شهرها معضل اسکان مردم را در مراکز شهرها باعث شده علاوه بر نابودی کشاورزی و تولید مواد غذایی در روستاها، با مشکلات دیگر هم مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه اگر در روستاها و حاشیه خلیج فارس شغل ایجاد شود قطعا می تواند به نفع اقتصاد کشور و مانع از مهاجرت به شهرها شود ادامه داد: در سال‌های گذشته هر سال حدود ۱۸ هزار کشته، ۱۸ هزار قطع نخاعی و ۳۰۰ هزار مجروح تصادفات داریم و این بسیار دردآور است که معلوم شده از ۱۸ هزار نفر کشته ۵ هزار نفر آن مربوط به موتورسواران هستند که اکثرا در مراکز استان‌های شمالی و تهران متمرکز و به کارهای خدماتی مشغول بوده‌اند.

به گفته وی، در تهران هم ۵۰ درصد آمار کشته شدگان مربوط به موتورسواران بوده است.

کد خبر: ۱۴۷٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha