۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
بیکاری؛ مشخصه اصلی در تعیین میزان سلامت اقتصاد| مهارت ها با نیاز بازار کار تطبیق ندارد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بیکاری؛ مشخصه اصلی در تعیین میزان سلامت اقتصاد| مهارت ها با نیاز بازار کار تطبیق ندارد

کرمان- بیکاری در کرمان بیش از دیگر استان ها مشاهده می شود و این مساله نشان دهنده نابسامانی نظام اقتصادی و سیاسی است.

بازار؛ گروه استان ها: فقر و بیکاری مسائلی اجتماعی هستند که علاوه بر اینکه نوعی گرفتاری خصوصی برای افراد قلمداد می شوند می توانند در جامعه مشکل ساز باشند.

این روزها فقر و بیکاری در کشور به ویژه در استان کرمان شیوع پیدا کرده و پررنگ بودن این مساله نشان می دهد ضرورت دارد هر چه زودتر مسئولان امر چاره ای بیندیشند. البته مسئولان در جلسات و نشست های خود همیشه حول این محور بحث می کنند اما باید دید این نشست ها چقدر بازدهی داشته است؟

برخی از کارشناسان معتقدند که این مسائل ناشی از نابسامانی نظام سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور است.

بیکاری ناخواسته بر بسیاری از مسائل جامعه تاثیر می گذارد، تنش های قومیتی، نژادی، جنسیتی و... از جمله این مسائل است. ادامه دار شدن روند بیکاری تصویرهای نگران کننده ای را ترسیم می کند. استمرار چنین وضعیتی باعث تخریب اعتبار و ارکان جامعه می شود. امروز شاهد هستیم که عواقب و اثرات بیکاری پا را از حوزه های اقتصادی فراتر گذاشته و حوزه های اجتماعی را نیز به چالش جدی دعوت می کنند.

توجه نکردن به این مساله عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و بهتر است تا دولت به جای پیش کشیدن مسائل کم اهمیت، مساله بیکاری را به شکل تخصصی مورد توجه قرار دهد البته از مسئولان استان نیز این انتظار می رود با توجه به اینکه کرمان یک استان غنی و ثروتمند است در جهت حل معضل بیکاری و کنترل آن قدم بردارد و از برگزاری نشست های بی ثمر دست بردارند.

نابسامانی نظام اقتصادی
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: مشکلات اجتماعی حاصل وضعیت ساختاری موجود هستند، زیرا دید ساختاری که باید وجود داشته باشد، نیست.

اسما حسین خانی افزود: بیکاری مشخصه اصلی در تعیین میزان سلامت اقتصاد است. اگر بهره وری در اقتصاد به حداکثر برسد همه افراد با دستمزد مشخصی به کار مشغول می شوند. در کل از دیدگاه اقتصادی یک فرد بیکار قادر نخواهد بود از منابع جامعه به نحوی که باید استفاده کند.

چرخ اقتصاد در اوج بهره وری نمی چرخد
وی تاکید کرد: نرخ بیکاری یک آمار قدرتمند است که نباید نادیده گرفته شود این آمار سیاست دولت و تصمیمات شخصی را شکل می دهد. دولت نرخ بیکاری را از نزدیک می بیند و این آمار نشان می دهد که اقتصاد در اوج بهره وری چرخش نمی چرخد و سیاستمداران قطعا می دانند که تصمیماتشان درست نبوده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: بیکاری علاوه بر اثرات اقتصادی تبعات اجتماعی نیز در پی دارد. اشتغال انتخاب می کند که یک جامعه چه شمایلی داشته باشد و چطور رشد کند. علاوه بر اینها بر نوع تعریفی که افراد از خود دارند اثر گذار است.

مدل های بیکاری و تاثیر آنها بر جامعه
وی تاکید کرد: بیکاری علت های زیاد و مختلفی دارد یک مدل از بیکاری به دوره بین انتقال شغل مربوط می شود و افراد زمانی که به دنبال یافتن شغل جدیدی هستند بیکار به حساب می آیند. البته این مدل از بیکاری که به بیکاری اصطکاکی مشهور است تاثیر زیادی بر جامعه ندارد.

وی اظهار کرد: شکل دیگری از بیکاری نیز به بیکاری دوره ای معروف است که در دوره چرخه رکود اقتصادی اتفاق می افتد و طبیعی است که در دوران رکود اقتصادی تقاضای افراد برای کالا و خدمات کاهش پیدا کند. در عین حال اگر همین نوع از بیکاری نیز از بین برود حال اقتصاد بهتر می شود.

بیکاری امری غیرارادی است
حسین خانی یادآور شد: از دیدگاه اقتصاددانان مردم به مشارکت در نیروی کار تمایل دارند و بیکاری امری غیرارادی محسوب می شود. با همه این تفاسیر سناریوهایی وجود دارد که افراد کار نکردن را ترجیح می دهند که به این شکل از بیکاری داوطلبانه می گویند.

این کارشناس اقتصادی افزود: نمونه ای دیگر از بیکاری ساختاری نام دارد و زمانی رخ می دهد که تجارت، مهارت ها و تحصیلات کارگران با فرصت های شغلی تطابق نداشته باشد. این نوع نیز به بیکاری اصطکاکی شباهت دارد و اغلب مدت طولانی تری افراد را درگیر خود می کند. البته اثراتی که بیکاری ساختاری بر جامعه می گذارد بیشتر از دیگر انواع آن است. کلا بیکاری تاثیرات زیادی بر جامعه می گذارد.

وی افزود: بانک ها در دوره بحران مالی برای تهیه ترازنامه و اعتبار سهمیه تحت فشار زیادتری قرار گرفته اند و برای شرکت های خرد و متوسط شرایط دسترسی به سرمایه گذاری را صفر کرده اند.

تطبیق نداشتن مهارت ها یکی از بزرگترین چالش های جوانان در بازار کار است و این مساله حاصل یک استراتژی غلط یا به نوعی کمبود فرصت برای کسب مهارت های جدید است

عدم تطبیق مهارت ها با نیاز بازار کار
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: تطبیق نداشتن مهارت ها یکی از بزرگترین چالش های جوانان در بازار کار است و این مساله حاصل یک استراتژی غلط یا به نوعی کمبود فرصت برای کسب مهارت های جدید است.

وی ادامه داد: عواقب بیکاری جوانان متفاوت است و بیکاری در جامعه، در لایه های مختلفی ظاهر می شود. متاسفانه جوانان بیکار از فرصت فراگیری مهارت های جدید و افزایش اشتغال خود محروم هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: دوره های طولانی بیکاری می تواند شهروندان را از درخواست کار منصرف کند و در بعضی موارد می تواند میزان جرم و رفتار ضد اجتماعی را در جامعه افزایش دهد.

وی در ادامه گفت: امروز جوانان می گویند تحصیلات و آموزش درب ورود به بازار کار نیست و این در حالی است که کارفرمایان زیادی هم سطح تحصیلات و آموزش و توانایی افراد را در محیط کار ضعیف عنوان می کنند. این مساله نشان دهنده این است که موسسات آموزشی و بازار کار با هم تعامل ندارند و نیازهای بازار کار در محتوای سیستم آموزشی ما در نظر گرفته نمی شود.

مسئولان می گویند افراد باید کارآفرین باشند و به سمت خوداشتغالی بروند؛ اکثر جوانان ما در خانواده های فقیر زندگی می کنند و حمایت مالی و سرمایه ای ندارند که بتوانند کارآفرینی کنند یا به سوی خوداشتغالی بروند وضعیت تسهیلات بانکی هم که دیگر نیاز به گفتن ندارد

خوداشتغالی بدون حمایت مالی
این کارشناس می گوید: شاهد هستیم که مسئولان می گویند افراد باید کارآفرین باشند و به سمت خوداشتغالی بروند؛ اکثر جوانان ما در خانواده های فقیر زندگی می کنند و حمایت مالی و سرمایه ای ندارند که بتوانند کارآفرینی کنند یا به سوی خوداشتغالی بروند وضعیت تسهیلات بانکی هم که دیگر نیاز به گفتن ندارد. البته استرس از دست دادن شغل و بیکاری می‌تواند عوارض جدی در سلامت فیزیکی و روحی افراد داشته باشد .

وی با بیان اینکه اگر بگوییم ۵۰ درصد از میزان رضایت از زندگی به دلیل انتخاب و داشتن شغل مناسب است اغراق نکرده‌ایم تاکید کرد: طبق نظر محققان افرادی که شغل مناسب و تحصیلات خوب دارند، از زندگی رضایت بیشتری دارند و شادتر هستند. به گفته روانشناسان در سال‌های اخیر به دلیل رشد نرخ بیکاری شاهد رواج تفکرات منفی، افسردگی و... در میان افراد جامعه به خصوص جوانان بودیم و این معضلات به خوبی در جامعه قابل لمس بود به طوری که مردم نه تنها چهره شادی نداشتند بلکه به دلیل نداشتن رضایت از شغل خود و بیکاری، فشار روانی زیادی را متحمل شده اند.

وی در ادامه گفت: باعث تاسف است که در سال های اخیر شاهد بالا رفتن آمار جرم و افزایش دست فروشی، زورگیری های خیابانی، شغل های کاذب و سایر آسیب های اجتماعی و ...در جامعه هستیم. ریشه اکثر این مشکلات در بیکاری و نداشتن امنیت شغلی افراد است که افزایش بار روانی روی افراد داشته و همین مساله باعث می شود تا مشکلاتی را به خانواده، اطرافیان و حتی جامعه انتقال دهد.

وی تاکید کرد: داشتن شغل نقش بسیار زیادی در پاک ماندن افراد و نرفتن آنها به سمت اعتیاد و حتی عدم بازگشت آنها به چرخه اعتیاد می شود.

وی تصریح کرد: این ناراحت کننده است که می بینیم تعداد زیادی از افراد با اینکه تحصیلات دانشگاهی دارند نمی توانند از شغل مناسبی بهره مند شوند.

در همین استان کرمان شاهد تعداد زیادی از افراد تحصیل کرده ای هستیم که استعدادهای بالایی دارند اما بیکار هستند

بیکاری عامل بزهکاری
این کارشناس اقتصادی گفت: هم اکنون در همین استان کرمان شاهد تعداد زیادی از افراد تحصیل کرده ای هستیم که استعدادهای بالایی دارند اما بیکار هستند.

حسین خانی بیان کرد: افراد زیادی به دلیل بیکاری طولانی مدت و نداشتن درآمد مناسب به بزهکاری روی می آورند.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha