۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
 کمبود شکر زنبورداران را نیش می‌زند| تولید هزار و ۵۰۰ تن ژل رویال در خراسان جنوبی
رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی؛

کمبود شکر زنبورداران را نیش می‌زند| تولید هزار و ۵۰۰ تن ژل رویال در خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی با اشاره به کمبود نهاده شکر مخصوص زنبورداران گفت: سال گذشته هزار و ۵۰۰ تن ژل رویال در خراسان جنوبی تولید شد.

علیرضا یوسفی فر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی هزار و ۸۵۰ نفر در حوزه زنبورداری فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بیشتر زنبورداران خراسان‌جنوبی در شهرستان بیرجند فعالیت دارند، بیان‌کرد: وضعیت برداشت و تولید عسل طی بهار جاری در دو ماه آینده مشخص می شود چرا که تولید عسل عناب و زرشک در خراسان جنوبی مربوط به ماه‌های آتی است.

یوسفی فر گفت: یکی از مشکلات زنبورداران در خراسان‌جنوبی کمبود نهاده شکر است که در این راستا سهمیه خاص و قابل قبولی به ما داده نمی‌شود.

هر کندو نیاز به ۱۰ کیلو شکر در سال دارد
وی با اشاره به اینکه بارها به متولیان امر گفته‌ام که هر کندوی زنبور عسل ۱۰ کیلو شکر در سال نیاز دارد، بیان‌کرد: با توجه به اینکه در سال خشکسالی هستیم، زنبوردار برای حفظ زنبور عسل خود نیاز به شکر بعد از فصل عناب و زرشک دارد.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی اظهار کرد: متأسفانه نگاه برخی بر این است که وقتی ما درخواست شکر می کنیم برای تولید عسل تقلبی است در حالی که هدف ما فقط و فقط حفظ زنبور برای تولید عسل در سال های آتی است.

یوسفی‌فر بیان‌کرد: اکثر زنبورداران ما در خراسان‌جنوبی در فصل تولید عناب و زرشک زنبورهای خود را به این باغات می برند و عسل زرشک و عناب و یا همان سوغات استان تولید و تهیه می‌شود.

وی گفت: اما بعد از فصل تولید عسل زرشک و عناب و با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر زنبورداران برای حفظ زنبور خود برای تولید عسل در سال‌های آتی نیاز به شکر دارند و از این جهت بسیاری از زنبورداران متعهد تنها عسل بهاره خود را می فروشند.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو شکر آزاد از هفت هزار تومان به نزدیک سی هزار تومان در طی یک سال رسیده است، بیان‌کرد: طبیعی است که این افزایش قیمت شکر بر قیمت عسل(حتی عسل طبیعی) نیز تأثیر می‌گذارد چون زنبورداران بالاخره باید این هزینه‌ها را به نوعی جبران کند.

ضرورت حمایت بخش دولتی از زنبورداران
یوسفی فر ادامه‌داد: اگر حمایت‌های بخش دولتی از زنبورداران نباشد، به طور طبیعی زنبوردار مجبور می‌شود عسلی را که در سال قبل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو فروخته است به ۵۰۰ هزار تومان به فروش برساند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در خراسان جنوبی حدود هزار و ۵۰۰ کیلو ژل رویال تولید کردیم، گفت: با توجه به اینکه در راستای حمایت از تولید داخل واردات ژل رویال با محدودیت رو یه رو شد، این میزان ژل تولیدی در داخل به فروش رسید.

پیش بینی تولید ۴۰۰ تن عسل در خراسان جنوبی
رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت: به نظر با توجه به اصلاح نژاد و برخی تغییرات در ساختار کندوها پیش بینی می‌شود به لطف خداوند ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن تولید عسل داشته باشیم.

یوسفی فر تأکید کرد: زنبورداران خراسان جنوبی علاوه بر تولید عسل توانسته اند با صادرات زهر زنبورها نیز ارزآوری برای استان و کشور داشته باشند.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha