۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
پیش‌بینی کاهش بارش‌ در حوضه‌های آبریز کشور

پیش‌بینی کاهش بارش‌ در حوضه‌های آبریز کشور

موسسه تحقیقات آب پیش‌بینی بارش، وضعیت دمای هوا و میزان تبخیر حوضه‌های آبریز کشور را برای این هفته و هفته آینده اعلام کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، ‌تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو درباره وضعیت بارش‌های این هفته و هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت و نیز دمای هوای کشور و وضعیت تبخیر منتشر شد که برای هفته جاری، وقوع بارش‌ها برای مناطق شمالی کشور به‌خصوص شمال غرب، غرب، محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و به‌صورت پراکنده در برخی از مناطق واقع در شرق و مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود.

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌ها برای مناطق واقع در نواحی شمالی، غرب و در برخی از مناطق مرکزی کشور مورد انتظار است.

برای هفته جاری، وضعیت دما نسبت به متوسط پنج سال اخیر و نسبت به هفته گذشته در بیشتر مناطق کشور به‌ویژه مناطق شرق و شمال شرق کشور افزایشی خواهد بود.

وضعیت دما نیز برای هفته دوم نسبت به متوسط پنج سال اخیر و نسبت به هفته گذشته در عمده مناطق کشور همراه با افزایش پیش‌بینی می‌شود، به‌طوری‌که افزایش دما هفته آتی نسبت به هفته گذشته، شدت بیشتری در مقایسه با متوسط پنج سال اخیر خواهد داشت.

برای هفته‌جاری، وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط پنج سال اخیر و نسبت به هفته گذشته در بیشتر مناطق واقع در نیمه شرقی کشور افزایشی و در مناطق غرب و شمال غرب کشور کاهشی خواهد بود.

وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم نسبت به متوسط پنج سال اخیر و نسبت به هفته گذشته در عمده مناطق کشور همراه با افزایش پیش‌بینی می‌شود.

حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۹ اردیبهشت شاهد بیشترین میزان بارش خواهد بود به‌طوری‌که بیشینه بارش آن به ۱۰۸ میلی‌متر و متوسط محدوده آن ۱۲ میلی‌متر خواهد بود.

مقام دوم پربارش‌ترین حوضه‌های آبریز این هفته کشور خلیج‌فارس و دریای عمان است که بیشینه بارش ۸۷ میلی‌متری و متوسط محدوه ۶ میلی‌متری را خواهد داشت.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه این هفته بیشینه بارشی ۷۱ میلی‌متری و متوسط محدوده ۲۴ میلی‌متری را دارد و پس‌ازآن حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه ۳۰ میلی‌متر و متوسط محدوده سه میلی‌متری قرار دارد.

وضعیت بارش این هفته حوضه آبریز قره قوم نیز با بیشینه ۱۷ میلی‌متری و متوسط محدوده سه میلی‌متری خواهد بود اما حوضه آبریز مرزی شرق با کمترین بارش روبه‌رو است، به‌طوری‌که بیشینه بارش آن ۱۰ میلی‌متر و متوسط در محدوده یک میلی‌متری است.

در هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت، حوضه آبریز فلات مرکزی بیشترین میزان بارش با بیشینه ۴۶ میلی‌متر و متوسط محدوده سه میلی‌متری را شاهد خواهد بود. پس از آن نیز حوضه آبریز دریای خزر بیشینه ۴۵ میلی‌متری و متوسط محدوده هشت میلی‌متری خواهد داشت.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه در هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت بیشینه بارش ۴۱ میلی‌متر با متوسط محدوده هفت میلی‌متری را خواهد داشت.

وضعیت بارش حوضه آبریز قره قوم در هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت بیشینه بارش ۳۴ میلی‌متر با متوسط ۶ میلی‌متر را تجربه خواهد کرد.

همچنین حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم بیشینه بارش ۱۳ میلی‌متر با متوسط یک میلی‌متر را دارا خواهد بود و کمترین میزان بارش در حوضه آبریز مرزی شرق با بیشینه ۱۰ میلی‌متر و متوسط محدوده یک میلی‌متر است.

بالاترین اختلاف دمای هوا در هفته منتهی به ۹ اردیبهشت نسبت به هفته قبل متعلق به حوضه آبریز قره قوم با ۷.۱ درجه سانتی‌گراد با میزان تبخیر روزانه ۱.۸ میلی‌متر در روز است و بالاترین اختلاف دمای هوایی در هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت هم متعلق به حوضه آبریز قره قوم با ۷.۵ درجه سانتی‌گراد با میزان تبخیر روزانه ۲.۲ میلی‌متر در روز است.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha