۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

بیت کوین بر خلاف انتظار بسیاری از تحلیل‌گران روندی نزولی را در پیش گرفته و قیمت آن تا تاریخ ۵ اردیبهشت به حدود ۳۸,۵۰۰ دلار کاهش یافت؛

بازار; گروه اقتصاد دیجیتال: بیت کوین بر خلاف انتظار بسیاری از تحلیل‌گران روندی نزولی را در پیش گرفته و قیمت آن تا تاریخ ۵ اردیبهشت به حدود ۳۸,۵۰۰ دلار کاهش یافت؛ البته پس از انتشار خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک موجود جدید از امیدواری در بازار رمزارزها ایجاد شد که توانست قیمت بیت کوین را تا ۴۰,۵۰۰ دلار افزایش دهد. طبق اخبار ارز دیجیتال میهن بلاکچین به تازگی مجلس قانون‌گذاری ایالت نیویورک تاریخ رای‌گیری درباره ممنوعیت فعالیت مرتبط با استخراج رمزارزها را اعلام کرده است. رای‌گیری درباره ممنوعیت استخراج رمزارزها در تاریخ ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند تاثیر بسازیی بر قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها داشته باشد. ممنوعیت استخراج در ایالت نیویورک ممکن است آغازگر ممنوعیت استخراج سایر رمزارزهای مبتنی بر گواه اثبات کار مانند بیت کوین و اتریوم در سایر ایالت‌ها نیز باشد.

همچنین مقامات اتحادیه اروپا نیز طی جلسات برگزار شده، پیشنهاداتی را درباره ممنوعیت استخراج رمزارزها و ممنوعیت معاملات بیت کوین مطرح کرده‌اند. برخی از مقامات قاره سبز معتقدند با متوقف شدن معاملات بیت کوین مصرف انرژی این شبکه نیز کاهش می‌یابد. دلیل اصلی این تصمیم‌گیری‌ها حفظ محیط زیست بیان می‌شود. این عوامل را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین دلایل ریزش قیمت بیت کوین در نظر گرفت.

همچنین مقامات اتحادیه اروپا نیز طی جلسات برگزار شده، پیشنهاداتی را درباره ممنوعیت استخراج رمزارزها و ممنوعیت معاملات بیت کوین مطرح کرده‌اند. برخی از مقامات قاره سبز معتقدند با متوقف شدن معاملات بیت کوین مصرف انرژی این شبکه نیز کاهش می‌یابد. دلیل اصلی این تصمیم‌گیری‌ها حفظ محیط زیست بیان می‌شود. این عوامل را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین دلایل ریزش قیمت بیت کوین در نظر گرفت.

یکی از مقامات اروپایی درباره احتمال ممنوعیت استخراج رمزارزهای مبتنی بر گواه اثبات کار از جمله بیت کوین، چنین بیان کرده است:

اتریوم با درخواست جامعه کاربری انتقال به گواه اثبات سهام (POS) کرده است؛ اگر اتریوم می‌تواند مکانیسم اجماع خود را از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام انتقال دهد، پس بیت کوین نیز می‌تواند این فرایند را در پیش گیرد. ما به دنبال حمایت از ارزهای دیجیتالی هستیم که خطری را برای محیط زیست ایجاد نمی‌کنند و دلیلی برای حمایت از بیت کوین متصور نیستیم.

قیمت بیت کوین به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

پس از رشد چند صد درصدی بیت کوین و رسیدن قیمت آن به سقف تاریخی ۶۵,۰۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، اصلاح قیمت و خارج شدن افرادی که از آن کسب سود کرده‌اند، دور از انتظار نیست. بیت کوین همواره بسیاری از تحلیل‌گران و افراد فعال در حوزه بازارهای مالی را غافلگیر کرده و مطابق با پیش‌بینی ها عمل نکرده است. اکنون و در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت بیت کوین در محدوده ۴۰,۵۰۰ دلار قرار دارد. بیت کوین روز گذشته یکی از مهم‌ترین حمایت‌های خود را که در قیمت ۴۰,۰۰۰ دلار شکل گرفته از دست داده است. به همین دلیل باید صبر کرد و دید که آیا بیت کوین می‌تواند با یک کندل قوی دوباره سطح از دست رفته را پس بگیرد. همچنین عبور بیت کوین از سطح ۴۰,۹۵۰ دلار می‌تواند نشانگر صعود کوتاه مدت این رمزارز باشد. برای بررسی و پیش‌بینی قیمت بیت کوین برای چند ماه آینده باید مجموعه‌ای از دیتاهای درون‌زنجیره و تکنیکال را در کنار هم قرار داد تا بتوان به یک نتیجه‌گیری جامع درباره رفتار قیمتی بیت کوین دست پیدا کرد. از این رو علاوه بر اخباری که در مورد بیت کوین منتشر می‌شود، بررسی رفتار سرمایه‌گذاران، اطلاعات آن‌چین و نظرات تحلیل‌گران به تشخیص روند بیت کوین کمک می‌کند. در ادامه وضعیت بیت کوین‌های موجود در کیف پول صرافی‌ها، قیمت فعلی بیت کوین، بررسی چارت قیمتی در تایم فریم یک هفته‌ای، تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین، شاخص ترس و طمع، شاخص DXY و همبستگی بیت کوین با شاخص نزدک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وضعیت کیف پول صرافی‌ها

طبق داده‌های درون‌زنجیره‌ای یا آن‌چین می‌توان دریافت که موجودی بیت کوین در صرافی‌ها به کمترین میزان خود در ۴ سال گذشته رسیده است. خروج بیت کوین از صرافی‌ها نشان‌گر انتقال آن به کیف پول‌های شخصی است. این اتفاق در دوره‌های مختلف با واکنش مثبت قیمت بیت کوین همراه بوده و معمولا باعث افزایش قیمت BTC می‌شود. طبق بررسی داده‌های سایت سنتیمیت تعداد بیت کوین‌های موجود در کیف پول صرافی‌ها حدودا به تعداد ۱.۹۱ میلیون واحد رسیده است. با توجه به نمودار زیر می‌توان روند خروج بیت کوین از کیف پول صرافی‌ها را مشاهده کرد همچنین شیب روند خروج بیت کوین از صرافی‌ها در ریزش‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

بررسی چارت قیمتی بیت کوین

در حال حاضر قیمت بیت کوین در محدوده ۴۰,۵۰۰ دلار قرار دارد؛ اما از دست رفتن سطح ۴۰,۰۰۰ دلار به حاکم شدن احساس بدبینانه و ترس در بازار کریپتو منجر شده و احتمال فروش بیشتر از روی احساسات، دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. تبعات جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیز بر ریزش بیشتر بازار دامن زده و باعث شده عملکرد بازارهای مالی تحت تاثیر قرار بگیرد.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

بررسی تکنیکال بیت کوین

بسیاری از تحلیل‌گران بازار کریپتو معتقدند ریزش‌های اخیر قیمت بیت کوین برای ادامه روند صعودی آن لازم است. تحلیل‌گران سطح ۳۷,۰۰۰ دلار را به عنوان یکی دیگر از خطوط حمایت بیت کوین در نظر می‌گیرند و عقیده دارند با رسیدن قیمت بیت کوین به این سطح روند ریزش آن کند شده و برای یک صعود جدید تا سطح ۸۵,۰۰۰ دلار آماده می‌شود. در نمودار زیر قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی مورد بررسی قرار گرفته و انتظار می‌رود قبل از شروع حرکت صعودی، قیمت بیت کوین تا کف کانال فعلی خود کاهش قیمت داشته باشد؛ البته کف کانال رسم شده برای قیمت بیت کوین اعدادی کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار را متصور می‌شود، که ممکن است در کوتاه مدت قیمت تا این سطح نیز کاهش داشته باشد، ولی این کاهش قیمت موقت بوده و به بازیابی و آماده شدن بیت کوین برای شروع یک رالی صعودی جدید کمک شایانی می‌کند.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

یکی دیگر از موضوعاتی که همواره بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد، هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج این رمزارز است. هاوینگ بیت کوین تقریبا هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد. بیت کوین تا کنون ۳ هاوینگ را پشت سر گذاشته است و اکنون در نیمه چرخه سوم به سر می‌برد. طبق اخبار منتشر شده در سایت میهن بلاکچین الگوهای رفتاری قیمت بیت کوین در طی هاوینگ‌های مختلف معمولا دیدگاه خوبی را برای پیش‌بینی رفتار آن در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد.

بررسی نمودار هاوینگ بیت کوین نشان می‌دهد که پس از نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین معمولا ۳ فاز رفتاری در قیمت آن رخ می‌دهد. در فاز اول قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد. در فاز دوم افزایش قیمت شدت بیشتری می‌گیرد که معمولا با ایجاد سقف‌های جدید قیمتی همراه می‌شود. در فاز سوم پس از سپری شدن اصلاح قیمتی، بیت کوین سعی می‌کند تا سقف قیمتی خود را بشکند که معمولا این اتفاق نمی‌افتد و در عبور از سقف تاریخی خود ناکام می‌ماند. مید هاوینگ در فاز سوم قرار دارد و معمولا در این فاز که پس از گذشت ۵۱۸ روز از انجام هاوینگ رخ می‌دهد، قیمت بیت کوین با اصلاحی قابل توجه روبرو می‌شود.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

بررسی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) یکی از شاخص‌هایی است که بر اساس آن احساسات حاکم بر بازار سنجیده می‌شود. این شاخص بین ۰ تا ۱۰۰ متغیر است. ترس بیش از حد در بازار با اعداد پایین نشان داده می‌شود که حاکی از حاکم شدن ترس بر افکار عمومی بازار و فروش دست جمعی است و اعداد بالا نشان‌دهنده طمع و افزایش تعداد خریداران است. در حال حاضر شاخص ترس و طمع بیت کوین روی عدد ۲۷ قرار دارد که نشان‌دهنده ترس شدید حاکم بر بازار است. در دوره‌های صعودی قبلی شاخص ترس و طمع در مقادیری بالاتر از ۵۵ قرار داشت. برای شروع یک روند افزایشی باید این شاخص از مقادیر فعلی فاصله بگیرد و حداقل تا سطح ۵۰ افزایش پیدا کند.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

بررسی شاخص ارزش دلار

طبق بررسی‌های انجام شده میهن بلاکچین و طبق داده‌های فوربس (forbes) شاخص ارزش دلار (DXY) یکی دیگر از اندیکاتورهایی است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره عملکرد انواع سهام یا ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار دهد. این شاخص قیمت بیت کوین را با شاخص قدرت دلار مقایسه کرده و عملکرد بیت کوین در مقابل دلار را مورد سنجش قرار می‌دهد. در حال حاضر شاخص DXY در بالاترین سطح خود نسبت به ۲ سال گذشته است. طبق تجربه و مطالعه سیکل‌های قبلی این شاخص و قیمت بیت کوین می‌توان دریافت که با نزدیک شدن این شاخص به محدوده خط روند نزولی خود، قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. اکنون شاخص DXY در نزدیکی خط روند نزولی خود قرار دارد و در صورتی که نتواند از این محدوده عبور کند می توان انتظار داشت که قیمت بیت کوین با افزایش روبرو شده و از روند نزولی بلند مدت خود خارج شود.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ آیا روند قیمتی بیت کوین صعودی می‌شود؟

بررسی همبستگی بیت کوین با شاخص نزدک (Nasdaq)

با افزایش نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا، شاخص نزدک در همان روز اعلام این خبر با ریزش ۲ درصدی مواجه شد. تحلیل‌گران اخیرا دریافته‌اند که شاخص نزدک همبستگی قابل توجه‌ای با قیمت بیت کوین پیدا کرده است. دور از انتظار نیست به دلیل همبستگی ایجاد شده بین قیمت بیت کوین و شاخص نزدک تا زمانی که این شاخص نتواند به سطوح بالاتری دست پیدا کند، قیمت بیت کوین نیز افزایش نخواهد یافت. بهبود وضعیت سهام و بالا رفتن شاخص‌هایی مانند نزدک و S&P 500 می‌تواند در روند کلی و بلند مدت بیت کوین و بازار کریپتو نیز تاثیرگذار باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا افزایش تورم در ایالات متحده آمریکا می‌تواند به بازیابی شاخص‌های بورس و اوراق بهادار این کشور منجر شود.

روند قیمتی بیت کوین در چند ماه آینده چگونه است؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده و تحلیل شاخص‌های مختلف مانند تکنیکال، فاندامنتال و آن‌چین می‌توان روند کلی قیمت بیت کوین را یک روند صعودی در نظر گرفت؛ اما برای بازگشت قیمت و اتمام روند نزولی نیاز است تا اخبار منفی چند وقت اخیر درباره ممنوعیت استخراج رمزارزها برطرف شود. همچنین با آغاز روند افزایش قیمت در شاخص‌هایی مانند نزدک می‌توان انتظار داشت که قیمت بیت کوین تا چند ماه آینده از روند نزولی بلند مدت خود خارج شود.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha