۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
امنیت سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی تأمین شود
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

امنیت سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی تأمین شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: هیچ کس حق ندارد به بهانه بروکراسی اداری در مسیر سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی مانعی ایجاد کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست ظهر امروز (دوشنبه، ۵ اردیبهشت) در نشست جمع‌بندی نظارت میدانی از شهرستان اسفراین گفت: کشاورزی محور توسعه بوده و امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است، کشاورزی می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند و این بخش حدود ۴ میلیون بهره‌بردار دارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر سه مورد شعار سال در حوزه کشاورزی اثربخشی دارد، ادامه داد: امروز به دلیل مشکلات اقتصادی و برخی سوء مدیریت‌ها سفره مردم کوچک شده که باید به آن توجه شود. کوتاهی‌ها، خسارت‌هایی را به همراه دارد. رویکرد ما در کمیسیون کشاورزی به روزرسانی قوانین قدیمی بوده تا بتوانیم مسیر توسعه حوزه کشاورزی را تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: شهرستان اسفراین سه اقلیم متفاوت دارد که می‌توانیم از آن به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم ظرفیت‌ها را در این حوزه به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل نماییم، از ابتدای حضور در کمیسیون کشاورزی تلاش کردیم تا مشکلات این حوزه احصاء و طرح جامعه امنیت غذایی تدوین شود؛ این طرح حدود دو ماه در صحن علنی چکش‌کاری و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مشکلات آن رفع گردید.

عسکری با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با رغبت تولید و مصرف کنند، افزود: در گذشته قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از بالا به پایین بود و این موضوع مشکلاتی را به همراه داشت اما در حال حاضر با تشکیل شورای قیمت‌گذاری، بهره‌برداران و کشاورزان نیز در قیمت‌گذاری‌ها تصمیم‌گیر هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه خواستار محصولات ایرانی هستند، عنوان کرد: بر این باور هستیم که اگر اراده‌ای برای تولید ارزآور محصولات کشاورزی داشته باشیم، نیازی به صادرات نفت نداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه میزان دام سبک شهرستان اسفراین باید توسعه پیدا کند هرچند در حوزه نهاده‌های دامی آسیب دیده‌ایم و بخشی از دام‌های مولد را از دست داده‌ ایم، افزود: باید ظرفیت‌های استان خراسان شمالی احصاء و از منابع مالی حوزه کشاورزی به آنها اختصاص داده شود و صنایع بسته‌بندی از جمله بسته‌بندی پسته و زعفران در این استان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید نقشه راه حوزه کشاورزی را مشخص کنند و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در کنار آن شکل بگیرد، تصریح کرد: پایلوت قرار گرفتن شهرستان اسفراین با توجه به اقلیم‌های موجود آن باید مورد توجه قرار گیرد، در بحران آب به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید از منابع به صورت بهینه استفاده کنیم و کشت‌های کم آب‌بر مورد توجه قرار گیرد.

عسکری با اشاره به اینکه علیرغم دارا بودن ظرفیت‌های ارزشمند نتوانسته‌ایم به خوبی بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه را تصاحب کنیم، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه جاده‌های بین مزارع، آبیاری تحت فشار و بازسازی قنوات نقشه راه ارائه کنند، افزود: باید در خصوص آب‌های مرزی، زمان‌بندی مشخص شود و از هم اکنون باید مطالعات لازم انجام گیرد، در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی برای بخش کشاورزی و آب و خاک اختصاص پیدا کرده است و در نشست با وزرا نیز تأکید داشته‌ایم که اولویت کشور باید مسائل کشاورزی باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه فرونشست زمین برخی از استان ها را به جد تهدید می‌کند، به همین دلیل باید موضوع آبخوان داری و آبخیزداری مورد توجه قرار گیرد، گفت: تمامی درآمدهای سازمان جنگل‌ها در اختیار این سازمان قرار گرفته تا در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری طرح‌های خود را عملیاتی و اجرایی کند و برای این شهرستان نیز باید حداقل ۱۰ طرح اجرا شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه برخی از دامداران از کیفیت داروهای دامی گلایه‌مند هستند، ادامه داد: سازمان محیط زیست باید تنوع زیست محیطی شهرستان را مورد توجه قرار دهد، مزارع گندم شهرستان مشکلاتی را در زمینه تأمین آب داشتند که این مشکلات باید بررسی و رفع شود زیرا کشت آنها به آب نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه با قیمت تعیین شده گندم کشاورزان گندمکار حدود ۴۳ درصد سودبری دارند، عنوان کرد: این اقدام از قاچاق گندم به عنوان یک محصول استراتژیک جلوگیری می‌کند و دراین راستا باید مشکلات موجود را برطرف کنیم تا با کاهش عملکرد مواجه می‌شویم.

عسکری با تأکید بر اینکه باید امنیت سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی فراهم شود، ادامه داد: هیچ کس حق ندارد به بهانه بروکراسی اداری مانعی را در مسیر سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی ایجاد نماید، با آن برخورد می‌نماییم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بانک‌ها مکلف هستند ۱۵ درصد از اعتبارات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند اما این موضوع انجام نشده است، قصد داریم سهم ۱۵ درصد آنها را به ۲۰ درصد افزایش دهیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha