۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
جای خالی بازرگام در مازندران| مشکلات لجستیکی پلتفرم‌های بومی
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی بازرگام در مازندران| مشکلات لجستیکی پلتفرم‌های بومی

ساری- سامانه‌ها و پلتفرم‌های فراوانی برای توزیع هوشمند و عرضه کالاهای اساسی در کشور فعال شده که سهم مازندران به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت‌ها در این حوزه صفر و حداقلی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با گذشت ماه‌ها از راه اندازی سامانه بازرگام برای خرید هوشمند و اینترنتی کالاها هنوز این طرح در مازندران عملیاتی و اجرایی نشده است و شهروندان سنتی خرید می‌کنند. با آنکه سامانه بازرگام از مدت‌ها قبل برای تسهیل در خرید کالاها و جلوگیری از گران فروشی در دیگر استان‌ها فعال شد، هنوز مازندران از مزایای این طرح بهره مند نشده است و شهروندان مجبورند کالاهای اساسی و مورد نیاز به صورت حضوری و سنتی خریداری کنند.

مسئولان امر نبود زیرساخت‌های موردنیاز، امکانات لجستیکی را دلیل فعال نشدن این سامانه در مازندران مطرح می‌کنند و کمبودهای فراروی شرکت‌های دانش بنیان را برآن داشت تا سامانه‌ای بومی برای جبران خلاء بازرگاه طراحی و راه اندازی کنند.

در سامانه بازرگام در دیگر استان‌ها کالاهای اساسی از جمله مرغ، شکر، برنج، روغن به همراه ۱۹ کالای دیگر به صورت هوشمند و اینترنتی عرضه می‌شود اما در سامانه بومی مازندران کالاهایی نظیر مرغ، برنج، شکر، گوشت قابل عرضه و توزیع است.

شهروندان مازندرانی برای خرید اینترنتی کالاهای اساسی باید به سایت tanzimbazar.com مراجعه کنند.

پلتفرم بومی جایگزین بازرگام شد
احمد رضائیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان و طراح سایت بومی تنظیم بازار در مازندران با اظهار اینکه با همکاری تعاون روستایی اقدام به راه اندازی پلتفرمی کرده است، افزود: در این پلتفرم تلاش می‌کنیم تا کالاهای موردنیاز مردم را به صورت رایگان به آنان عرضه کنیم.

جای خالی بازرگام در مازندران| مشکلات لجستیکی پلتفرم های بومی

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر فردی برای تهیه کالاها می‌تواند وارد پلتفرم شود و خرید را انجام دهد و علاوه بر کالاهای تنظیم بازاری، سایر کالاها نیز با قیمت‌های مناسب و کمتر در بازار در سامانه عرضه می‌شود.

وی با عنوان اینکه کالاهای خریداری شده همان روز تحویل مشتری می‌شود، تصریح کرد: اگر خرید بعد از ساعت ۱۶ عصر انجام شود، عرضه و تحویل به روز بعد موکول می‌شود.

رضائیان با اظهار اینکه اپراتورهایی برای راهنمایی مردم فعال می‌شود تا به آنان برای ثبت سفارش و یا دیگر موارد مورد نیاز مشاوره دهند، افزود: هدف از راه اندازی این سامانه است تا کالاهای مورد نظر مردم به آسانی تهیه شود.

این فعال شرکت دانش بنیان کاهش فاصله از خانه تا کارخانه را هدف اصلی راه اندازی پلتفرم بومی ذکر کرد و گفت: باید هر کالایی که مدنظر است با قیمت‌های نزدیک به تولید و کارخانه به دست آنان برسد و سود کالاهای عرضه شده در این سامانه زیر دو درصد است.

وی ادامه داد: کالاهای تنظیم بازاری با قیمت مصوب و مشخص شده عرضه می‌شود و هر فرد با اضافه کردن کالا به سبد خرید و پرداخت خودکار می‌تواند از مزایای طرح استفاده کند.

شهروندان ناآشنا با سامانه‌های خرید هوشمند بومی
سامانه خرید هوشمند در سه شهر مازندران از هفته جاری و به صورت محدود کلید خورد و اطلاع رسانی نامناسب از یک سو و نبود زیرساخت‌های مناسب اجرای طرح را با مانع روبرو می‌سازد. محمدی یک شهروند ساروی با بیان اینکه هنوز اطلاع رسانی مناسبی در زمینه سامانه تنظیم بازار و خرید هوشمند در منطقه صورت نگرفت، افزود: سامانه بازرگام در دیگر استان‌ها راه اندازی شد ولی مازندران از داشتن آن محروم است.

وی با بیان اینکه بیشتر کارهای خرید روزانه را به صورت حضوری انجام می‌دهم، گرانی را از مشکلات بیان کرد و گفت: باید با راه اندازی سامانه‌های خرید هوشمند و نظارت برآن، روند روبه رشد گرانی اقلام و اجناس را مهار کرد.

جای خالی بازرگام در مازندران| مشکلات لجستیکی پلتفرم های بومی

وی با عنوان اینکه خرید اینترنتی از لازمه‌های زندگی در عصر ماشینی و جدید است و باید خود را برای آن آماده کنیم خواستار مهیا شدن زیرساخت‌های مورد نیاز برای خریدهای آنلاین شد.

به رغم آنکه ادعا شده سامانه تنظیم بازار برای خرید هوشمند و خدمات دهی و تأمین و عرضه کالاهای اساسی در سه شهر مازندران بومی است اما پشتیبانی این سامانه در پایتخت صورت می‌گیرد و شهروندان برای مشاوره باید با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۹۶۷ تماس بگیرند تا مسائل در زمینه ثبت سفارش را پیگیری کنند.

سلیمان حاتم نژاد رئیس سازمان تعاون روستایی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رونمایی پلتفرم توزیع هوشمند کالا در استان اظهار داشت: از این طریق این سامانه می‌توان اقدام به توزیع برخی کالاها به صورت هوشمند در استان کرد.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی اقدام به راه اندازی سامانه‌ای به نام بازرگام کرده است و این سامانه کالاهای مورد نیاز را به صورت هوشمند توزیع می‌کند.

بازرگام امکانات لجستیکی ندارد
وی با عنوان اینکه شرکت بازرگام در استان امکانات لجستیکی مورد نیاز را نداشت با همکاری شرکت دانش بنیان سامانه دیگری در استان راه اندازی شد، ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال جاری سعی شد پلتفورم های بومی برای توزیع هوشمند کالا در استان طراحی شود و در این طرح کالاهای مورد نیاز مردم در شهرستان ساری، قائمشهر، جویبار به صورت هوشمند توزیع می‌شود.

حاتم نژاد ادامه داد: مشکل خاصی برای تأمین کالاهایی نظیر گوشت گوسفندی، مرغ، شکر، روغن و برنج نداریم و توزیع هوشمند کالاها از امروز در شهرستان‌های ذکر شده انجام می‌شود.

در حال حاضر در سامانه بازرگام ۲۹ قلم کالا عرضه می‌شود اما شمار آن در سامانه بومی مازندران محدود و پایین است و جای پلتفرم بومی برای ارسال کالاها و ارائه خدمات در مازندران امری مهم است.

کد خبر: ۱۴۷٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha