۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
اتصال موانع با انرژی های پاک استان سمنان  | وقتی عزم و اعتبارات وجود ندارد
میزگرد بازار؛

اتصال موانع با انرژی های پاک استان سمنان | وقتی عزم و اعتبارات وجود ندارد

سمنان- استان سمنان به واسطه داشتن ۳۲۰ روز آفتابی یکی از مهمترین ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها؛ یکی از مهمترین معضلات امروز ایران اسلامی و بالتبع استان سمنان مقوله مهم انرژی است علیرغم اینکه ایران یکی از مهمترین ذخایر نفت و گاز دنیا محسوب می‌شود باید به یاد داشت که به هرحال سوخت های فسیلی دارای محدودیت هایی هستند.

از یک سو مقدار مشخصی از این منابع در اختیار ما قرار دارند که می بایست با هزینه بسیاری آن را پالایش و به استان‌های کشور ارسال کنیم و از سوی دیگر اقتصاد رانتیر مشکلات و مصائب خود را نیز در اقتصاد کشور طی دهه های اخیر به منزله ظهور رساند است که کارشناسان متفق القول بر این عقیده هستند که می بایست از اقتصاد نفتی دور شویم.

دوری از اقتصاد نفتی
اگر بخواهیم از اقتصاد نفتی دور بشویم می بایست به راهکارهای جایگزین تامین انرژی بیاندیشیم از یک سو کم آبی و خشک شدن سد ها باعث شده تا در زمینه تامین برق با مشکل روبرو شویم و از سوی دیگر به واسطه مواردی که در بالا ذکر شد نیروگاه‌های گازی و قدیمی ما هم با مشکلات مشخصی روبه‌رو هستند.

علیرغم اینکه ایران یکی از مهمترین ذخایر نفت و گاز دنیا محسوب می‌شود باید به یاد داشت که به هرحال سوخت های فسیلی دارای محدودیت هایی هستند

باید دقت داشت که هر سال که می‌گذرد هزینه تامین برق در نیروگاه های سنتی ما که با انرژی فسیلی کار می کنند بیشتر می شود در نتیجه و راهکار عبور از از سوخت های فسیلی و استفاده از انرژی های طبیعی است در میزگردی با حضور دو کارشناس حوزه اقتصاد و انرژی به این موضوع می پردازیم در این میزگرد محمد حسن رحیمیان کارشناس حوزه نفت و گاز و انرژی و همچنین امین فرهادی کارشناس و فعال در حوزه پنل های خورشیدی و یک شرکت دانش بنیان با تحلیل بازار همراه هستند.

اتصال موانع با انرژهای پاک استان سمنان  | وقتی عزم و اعتبارات وجود ندارد

اقلیم منحصر به فرد استان سمنان
فرهادی:
استان سمنان به واسطه اقلیم منحصر به فرد خود یکی از مهمترین مراکز انرژی خورشیدی در کشور محسوب می شود اما متاسفانه سال‌ها است که به این موضوع اهمیتی داده نشده است هر چند به تازگی دو نیروگاه خورشیدی در سمنان و دامغان در دست ساخت است و حتی بخشی از نیروگاه دامغان راه اندازی شده، اما بسیار کم فایده است زیرا هم دیر به این فکر رسیدیم که می توانیم از انرژی خورشیدی بهره مند شویم و هم در اجرای روند کار با کندی زیادی روبرو هستیم.

پنج سال است که این نیروگاه در دسترس هستند و هنوز نیمی از آنها نیز به پایان نرسیده است این نشان می‌دهد که ازم و البته اعتبارات مناسبی برای این امر گذاشته نشده است. اخیراً مسئولان ما در استان سمنان به اهمیت انرژی خورشیدی پی بردن اما هنوز آن طور که باید و شاید در خصوص این موضوع اعتبارات کافی گذاشته نمی شود تا شاهد راه‌اندازی دو نیروگاه باشیم.

البته یک موضوع را هم باید به یاد داشت و آن اینکه پنل های خورشیدی که تازه امروز آنها را استفاده می کنیم سال ها است که در کشورهای غربی از دایره عملیاتی بودن فاصله گرفته و انواع فناوری های جدید جایگزین آنها شده اند حال آنکه بعد از دو دهه تازه ما به این فکر رسیده ایم که می توانیم از پنل های سنتی خورشیدی انرژی برق تولید کنیم اما بازهم همین هم غنیمت است چرا که انرژی پاک خورشیدی روز به روز در استان سمنان هدر می‌رود و ما از آن استفاده نمی‌کنیم.

استان سمنان به واسطه اقلیمه منحصر به فرد خود یکی از مهمترین مراکز انرژی خورشیدی در کشور محسوب می‌شود

انرژی خورشیدی به واسطه پاک بودن عدم نیاز به سوخت های فسیلی و همچنین سهل الوصول بودن مزیت‌های بسیاری دارد اما باید به وسیله فناوری بتوانیم هزینه تولید انرژی را هم کاهش دهیم برای مثال پنل های خورشیدی به هرحال عمر مشخصی دارند می بایست آنها را جایگزین کرد.

هزینه‌های تولید
از سوی دیگر ایجاد راه اندازی و نگهداری آنها بسیار هزینه بر است در نتیجه می‌بایست از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی خواست تا به راهکارهای مدون در حوزه کاهش هزینه تولید برق خورشیدی دست پیدا کنند که البته یافته‌های بسیار خوبی هم در این زمینه صورت گرفته اما مشکل اینجا است که دولتمردان کمتر به این شرکت‌های دانش‌بنیان که عمدتاً هم جوان هستند، اعتماد دارد و از آنها کمک می خواهند حال آنکه این شرکت ها در کشور از جمله پیشرو محسوب می شوند.

ما حتی در زمینه انرژی خورشیدی به همت جوانان مان به چنان جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم فناوری خودمان را به کشورهای همسایه صادر هم کنیم اما هنوز این اعتماد در درون کشور به دانش بنیان ها وجود ندارد از سوی دیگر می بایست به موضوع بومی کردن فناوری های حال حاضر اروپا توسط شرکت‌های دانش بنیان هم فکر اساسی کرد.

اینکه در استان سمنان بیش از ۳۰۰ روز آفتابی وجود دارد واقعاً این موضوع عجیبی است که کمتر با آن روبرو هستیم. کافی است بدانید که در کشورهای اروپایی برای ۱۱۰ روز آفتابی در سال هم نیروگاه خورشیدی و آینه‌ای (تابشی) ایجاد می‌کند زیرا آن‌ها اهمیت و قدرت این نوع انرژی پاک را می‌دانند.

اتصال موانع با انرژهای پاک استان سمنان  | وقتی عزم و اعتبارات وجود ندارد

مزیت های اقتصادی
رحیمیان: یکی از مهمترین مباحثی که در حوزه انرژی خورشیدی می توان به آن اشاره کرد مزیت اقتصادی آن است. انررژی خورشیدی به صورت رایگان در طبیعت وجود دارد و ما به راحتی می توانیم از آن بهره بگیریم از سوی دیگر می‌تواند به خوبی به ما در فاصله گرفتن از نیروگاه های سنتی متکی به سوخت های فسیلی کمک کند اما چرا تا کنون از این ظرفیت نتوانستیم بهره کافی را ببریم؟

این امر به دو دلیل عمده باز می گردد نخست اینکه مسئولان ما به درستی ظرفیت اقتصادی انرژی خورشیدی را برای سرمایه گذاری در سطح کشور و دنیا معرفی نکردند یعنی در واقع در زمینه برندسازی استان سمنان در بخش انرژی خورشیدی کم کاری صورت گرفته است در نتیجه آنچنان که باید و شاید از ظرفیت‌های استان شناسانده نشده است.

دومین مشکل ما این است که متاسفانه بسیار دیر به فکر بهره‌برداری از انرژی خورشیدی و افتادیم یعنی درست زمانی که پنل های خورشیدی کنونی به یک فناوری نسبتاً قدیمی بدل شده، سوخت های فسیلی آسیب های جدی به محیط زیست ما وارد کرده و بسیاری از منابع را در تحریم ها از دست دادیم به فکر بهره برداری از خورشید افتاده ایم و در نتیجه هزینه و تولید و نگهداری آنها بالا رفته و راندمان شان نیز کاهش پیدا کرده است.

کشور های اروپایی برای ۱۱۰ روز آفتابی در سال هم نیروگاه خورشیدی و آینه ای (تابشی) ایجاد می‌کند

یعنی در واقع میزان برقی که از این پنل ها که نسل قدیم حساب می شوند، استحصال خواهد شد کمتر، و هزینه نگهداری و تعمیر آنها (به واسطه تحریم ها تورم، گرانی و ...) بیشتر شده است اگر یک دهه قبل به فکر بهره‌برداری از این نوع نیروگاهها بودیم قطعاً شاهد عملکرد بهتری می بودیم اما فرصت را از دست دادیم این نشان می‌دهد که مسئولان استان سمنان به بخش انرژی نگاه درستی نداشتند.

موانع سرمایه گذاری
همچنین باید به موانع سرمایه گذاری در استان سمنان هم اشاره کرد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم رغبتی برای ورود به این زمینه نداشته باشند از جمله این موانع می‌توان به کم آبی، بروکراسی طولانی اداری، تلاطم ارزی و گران شدن پنل های خورشیدی، عدم ایجاد اطمینان نسبت به خرید برق تولیدی از سرمایه گذار بخش خصوصی و غیره اشاره کرد.

دو نیروگاه اصلی برق استان سمنان به بخش خصوصی واگذار شده و در حال تولید است اما مشکلاتی که این نیرو با در زمینه تامین سوخت و همچنین بدهی دولتی و فروش انرژی دارند نیز سبب شده تا سرمایه گذاران جدید در بخش انرژی خورشیدی کمتر رغبت به ورود به این استان داشته باشند در نتیجه مسئولان باید نسبت به رفع موانع سرمایه‌گذاری نیز اقدام می‌کردند.

در حقیقت اتفاقی که در استان سمنان رخ داد این بود که نه دولت خودش در موقع درست اقدام به ایجاد انرژی خورشیدی کرد و نگذاشت بخش خصوصی وارد این حوزه شود از سوی دیگر کنسرسیوم های بین المللی شرکتهای مثل چین و هند می توانستند به سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک کنند اما به دلایلی که در بالا ذکر شد نتوانستیم از این کنسرسیوم‌ها هم بهره بگیریم.

کد خبر: ۱۴۷٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha