۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
۲۴ ماهه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی؛ از حرف تا عمل| معنی ناگوار  حذف آتش نشانی از تائیدیه ایمنی
«بازار» گزارش می دهد

۲۴ ماهه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی؛ از حرف تا عمل| معنی ناگوار حذف آتش نشانی از تائیدیه ایمنی

در حالیکه به گفته شهردار تهران مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در سال جاری به دو ماه خواهد رسید اما سنگ اندازی ها نشان می دهد این اقدام از حرف تا عمل فاصله زیادی دارد و این زمان به ۲۴ ماه هم می رسد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روزهای ابتدایی سال جاری نشان می دهد که بازار ساخت و ساز همچنان در وضعیت خوبی به سر نمی برد و اگر قرار است روند صعودی ساخت و ساز را شاهد باشیم باید این روند را در صدور پروانه های ساختمانی و تغییر برخی رفتارها در شهرداریها مشاهده کرد.

آنطور که برخی از انبوه سازان به آن تاکید و به آن اشاره می کنند این است که وضعیت ساخت و ساز در سال جاری از سال گذشته بهتر نخواهد بود و این روزها برخی اقدامات از سوی شهرداری تهران نشان می دهد که وضعیت ساخت و ساز پیچیده تر خواهد شد.

برخی از انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه این روزها سازندگان به نام و معتبر در مناطق مختلف تهران وارد عرصه ساخت و ساز نشده اند و منتظر هستند تا وضعیت برخی ابلاغیه ها مشخص شود می گویند: وقتی به یکباره اعلام می شود تاییدیه ایمنی ساختمان های تهران از سازمان آتش نشانی گرفته شد باید داستان مفصل سنگ اندازی جلوی پای ساخت و ساز را تا پایان خواند.

ابلاغیه شهرداری تهران نشان می دهد که تاییدیه نقشه های معماری منطبق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به مسولیت طراحان و با کنترل دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای احداث ساختمان های مسکونی تا ۱۱ طبقه و ساختمان های احداثی با کاربری تجاری و اداری تا ۷ طبقه صورت گیرد و نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک شهر در این خصوص توسط شهرداری های مناطق و سازمان آتش نشانی خواهد بود.

۲ ماهه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی؛ از حرف تا عمل| شهرداری ها مخالف ساخت و ساز؟

اما در خصوص کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی علیرضا زاکانی شهردار تهران در اسفند ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی تا این حد بالا و حتی به بیش از شش ماه تا یک سال می رسد گفته بود که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران به طور متوسط ۷ تا ۱۰ ماه است. که شهرداری تهران تلاش می کند آنرا به زیر دو ماه کاهش دهد.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران حداقل ۶ ماه است؟ تاکید کرده بود که در سال آینده با اقداماتی که خواهد شد تلاش خواهد شد که زمان صدور پروانه ساختمانی به زیر دو ماه برسد.

این پیام شهردار تهران را اگر چه همان روزها سازندگان به فال نیک گرفتند اما با گذشت زمان و گذشت ۴۵ روز از سال جاری خبرها از شهرداری های مناطق نشان می دهد که این وعده دو ماهه به هیچ وجه رعایت و پیاده نشده است.

۲ ماهه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی؛ از حرف تا عمل| شهرداری ها مخالف ساخت و ساز؟

فرشید پورحاجت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت صدور پروانه های ساختمانی در سال جاری بهتر و زمان انتظار برای صدور پروانه کاهش داشته است؟ گفت: ابتدا باید در خصوص ساخت و ساز و رابطه رشد قیمت تمام شده ساخت و ساز با طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان می تواند یک رابطه مستقیم داشته باشد و قطعا این روند می تواند در نهایت به بالا رفتن قیمت مسکن و متضرر شدن مصرف کننده ها و متقاضیان مسکن منجر شود.

در خوشبینانه ترین حالت زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها برای ساخت و ساز از زمانی که متقاضی به شهرداری مراجعه می کند تا زمانی که دستور نقشه تهیه کند و جواز ساخت بگیرد شش ماه به طول می انجامد

وی ادامه داد: این روزها در خوشبینانه ترین حالت زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها برای ساخت و ساز از زمانی که متقاضی به شهرداری مراجعه می کند تا زمانی که دستور نقشه تهیه کند و جواز ساخت بگیرد شش ماه به طول می انجامد. حالا اینکه گفته شده است در تهران زمان آن به دو ماه قرار است کاهش یابد باید به این اقدام و دستور تا حدودی شک کرد.

گزارش ها از وضعیت و روند نزولی صدور پروانه ساختمانی نشان می دهد که از سال ۹۰ به این سو صدور پروانه های ساختمانی به شکلی غیر قابل باور نزولی بوده است.

۲ ماهه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی؛ از حرف تا عمل| شهرداری ها مخالف ساخت و ساز؟

حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص دلایل زمانبر بودن صدور پروانه های ساختمانی که باعث کاهش تعداد پروانه های ساختمانی شده است به خبرنگار خبرگزاری بازار گفته است که می توان زمان صدور پروانه ساختمانی را به یک ماه هم رساند که این مهم با این ساختار موجود در شهرداری ها بعید است.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم به زمان یک ماه صدور پروانه ساختمانی برسیم باید ساز و کاری ایجاد کرد از زمان درخواست تا صدور پروانه کمترین زمان طی شود ادامه می دهد: شهرداریها دلیل زمانبر بودن صدور پروانه ساختمان را بررسی کرده اند و قطعا می دانند مشکل کجاست بنابراین اگر اراده ای باشد ظرف یک ماه می تواند پروانه ساختمانی صادر شود. اگر هم متوسط به دو ماه برسد می تواند مفید باشد. اما در حال حاضر متوسط زمان صدور پروانه ساختمانی شش ماه است.

آمارها نشان می دهد که در سال ۹۰ میزان صدور پروانه ساختمانی در تهران عدد ۵۰ هزار فقره را نشان می داد اما الان این عدد به ۸ هزار فقره رسیده است. در طی ۴ تا ۵ سال اخیر و هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش صدور پروانه ساختمانی داشتیم

آمارها نشان می دهد که در سال ۹۰ میزان صدور پروانه ساختمانی در تهران عدد ۵۰ هزار فقره را نشان می داد اما الان این عدد به ۸ هزار فقره رسیده است. در طی ۴ تا ۵ سال اخیر و هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش صدور پروانه ساختمانی داشتیم. در سال ۹۹ حدود ۸ هزار پروانه ساختمانی در تهران داشتیم و برای سال ۱۴۰۰ را هم شهرداری باید اعلام کند.

۲ ماهه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی؛ از حرف تا عمل| شهرداری ها مخالف ساخت و ساز؟

اما مهیار فرنیا رئیس انجمن مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی شش ماه است و حتی بیشتر از یک سال است؟ آیا این درست است؟ می گوید: صدور پروانه ساختمانی یک فرایندی است که تایم و زمان آن صرفا در اختیار مهندسان نیست. میانگینی که دوستان در شهرداری گرفته اند اعلام کرده اند شش ماه است بله ممکن است شش ماه باشد اما به جرات می توان گفت که ۵ و نیم ماه آن شاید زمانی باشد که خود کارفرما پیگیر این باشد که فیش عوارض پرداخت کند.
وی ادامه می دهد : آن قسمت زمانی که در اختیار مهندسان و یا سازمان نظام مهندسی است کمتر از یک هفته است. انتخاب ناظر ساختمانی در سه فرایند زمانی صورت می گیرد. مجموعا در ۴۸ ساعت و این سازمان نظام مهندسی ساختمان تمام کنترل هایی که انجام می دهد در مقایسه با آن اتفاقی که برای بحث تاخیر صدور پروانه ساختمانی صورت می گیرد خیلی ناچیز است.

۲ ماهه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی؛ از حرف تا عمل| شهرداری ها مخالف ساخت و ساز؟

این تاخیر و قصور را اخیرا محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز مطرح و در نهایت اعلام کرده است که این تاخیر به دلیل اقدامات شهرداری ها است.

او اخیرا در گفتگویی اعلام کرده است که "شهرداری‌ها عامل تطویل صدور پروانه ساختمانی هستند" و کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی بازده اقتصادی سازندگان را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

این اظهارات از سوی یک مقام دولتی نشان می دهد که شهرداریها باید هر چه سریعتر تغییری در رفتار و برنامه های خود برای رسیدن به یک زمان نُرمال در صدور پروانه ساختمانی برسیم.

آیینی با بیان اینکه شهرداری ها حداکثر ۵ روز پس از دریافت نقشه های مربوطه با رعایت ضوابط اعلام شده نسبت به ارائه برگ های پرداخت عوارض و سایرحقوق قانونی متعلقه به ملک مورد تقاضا اقدام کنند می گوید: شهرداری ۲ روز پس از پرداخت و تسلیم قبوض عوارض فوق الذکر نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند. شهرداری‌ها پس از دریافت عوارض مربوط مهلت دارند تا طی ۲ روز نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دلیل طولانی شدن زمان صدور پروانه نوسازی بروکراسی طولانی در ادارات و بخش‌های زیر مجموعه شهرداری است، تصریح کرد: فرآیند پروانه ساختمان به استعلام از ادارات زیر مجموعه شهرداری‌ها نظیر آتش‌نشانی، فضای سبز و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، ادارات ثبت اسناد، املاک و ... گره خورده که گردش بین سازمان‌ها و کارتابل‌های اداری باعث طولانی شدن این فرایند شده است.

این گزارش نشان می دهد اگر چه شهرداری‌ها موظفند به‌تدریج زمان مصروفه مراحل صدور پروانه ساختمان را از ۱۴ روز به حداکثر ۷ روز کاهش دهند اما در برخی موارد صدور پروانه ساختمانی ۱۷ ماه تا ۲۴ ماه طول می کشد. به نظر می رسد این طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی در نهایت به ضرر متقاضیان مسکن تمام خواهد شد چرا که هر چقدر زمان صدور پروانه ساختمانی افزایش یابد و از سوی دیگر تولید مسکن کاهش یابد این مصرف کننده نهایی است که باید با تورم فزاینده ای به سمت خرید مسکن حرکت کند.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha