۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«غصه تأمین نهاده» شیر دامداران را خشک کرد| خروج تولیدکنندگان از دایره تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

«غصه تأمین نهاده» شیر دامداران را خشک کرد| خروج تولیدکنندگان از دایره تولید

مشهد- در حال حاضر نهاده در سامانه بازارگاه به‌ کندی تأمین و با تأخیر به دامداران عرضه می‌شود بنابراین مشکل اصلی و اساسی در صنعت دام‌پروری و هم‌چنین طیور تأمین نهاده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تأمین و توزیع نهاده دامی و طیور طی دو سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده و هنوز پس از موانع بیش‌ازحد این موضوع به‌درستی حل‌نشده است و تأمین و توزیع نهاده نه‌تنها با تأخیر انجام می‌شود بلکه به دلیل کفاف ندادن نیاز تولیدکنندگان آن را با مشکل تولید روبرو کرده است.

بنا بر اظهارات تولیدکنندگان دامی و طیور اگرچه هیچ کبودی برای دام و یا جوجه ریزی وجود ندارد اما کمبود نهاده برای تأمین نیاز دام و طیور یکی از مشکلاتی است که درنهایت به گرانی و افزایش قیمت گوشت و شیر و هم‌چنین گوشت مرغ منجر خواهد شد.

خروج تولیدکننده از دایره تولید
رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضر نخستین و مهم‌ترین مشکل بر سر راه تولید دامداران کمبود و گرانی نهاده است به بازار گفت: اگرچه خبرهای منتشره حاکی از تأمین و توزیع نهاده دامی است اما در واقعیت این‌گونه نیست و در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه تولیدکننده تأمین همین نهاده است.

فرشید صراف در پاسخ به این سؤال که آیا ورود دولت برای تأمین و توزیع نهاده در قالب سامانه بازارگاه توانسته به مشکلات دامداران پاسخ دهد یا خیر نیز اظهار کرد: مدیریت دولت بر بازار نهاده نیز نتوانسته مشکل دامداران را حل کند و متأسفانه نه‌تنها نهاده کافی در اختیار دامدار قرار نمی‌گیرد بلکه به دلیل تأخیر در توزیع لذا دامداران به‌ناچار باید نیاز خود را از بازار آزاد و باقیمت‌های گزاف تأمین کنند که این موضوع کاملاً به ضرر آن‌ها بوده و فشار مضاعفی را همین حالا بر تولیدکننده وارد کرده است.

وی بابیان اینکه دولت برای تأمین نیاز کشور به گوشت و شیر باید از این صنف حمایت کرده و در راستای رفع دغدغه‌های تولیدکننده برآید اضافه کرد: سردرگمی در تأمین نهاده یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان است.

«غصه تأمین نهاده» شیر دامداران را خشک کرد| خروج تولیدکنندگان از دایر ه تولید

ضرورت اعمال سیاست‌های حمایتیرئیس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که در سال جدید هزینه‌های کرایه حمل‌ونقل و هم‌چنین کارگری باری دیگر با افزایش چشمگیری همراه بوده است، اظهار کرد: این افزایش هزینه‌های اضافی همان‌طور که تاکنون بسیاری از دامداری‌های سنتی را به تعطیلی و کاهش دام سوق داده است گاوداری‌های صنعتی را نیز از گردونه تولید خارج خواهد کرد.

صراف با اشاره به این موضوع که بهتر است با این وضعیت دولت وارد میدان شده و تولیدات را به تضمینی خریداری کرده و یا مابه‌التفاوت ارز ترجیحی را به مصرف کننده پرداخت کند و قیمت‌ها آزادسازی شود، ادامه داد: در غیر این صورت امکان فعالیت و ادامه کار برای تولیدکننده با این وضعیت و گرانی لجام‌گسیخته امکان‌پذیر نیست.

وی با ابراز تعجب از اینکه چرا دامداری‌های صنعتی با پتانسیل خودکفایی چندان به آن‌ها توجه نمی‌شود، افزود: متأسفانه برخی افراد ازآنجایی‌که سود خود را در واردات محصولات لبنی و پروتئینی می‌دانند تمایلی برای تقویت صنعت دام‌پروری کشور و خودکفایی نمی بینند و این موضوع درنهایت به ضرر این صنعت تمام خواهد شد.

صراف سیاست‌های حمایتی دولت را ناقص و نادرست خواند و گفت: عواقب این سیاست‌ها منجر به عدم امنیت شغلی برای تولیدکننده و حذف تولیدکننده و دامداران از گردونه تولید خواهد شد.

نهاده دولتی جوابگو نیست
در همین حال مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: نهاده‌های تأمین‌شده از طرف دولت تنها نیمی از نیاز تولیدکنندگان را تأمین می‌کند و لذا نیمی دیگر نیاز تولیدکننده باید از بازار آزاد با نرخ‌های گزاف تأمین شود که این موضوع به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

سید حسین موسوی نژاد بابیان اینکه با تداوم این وضعیت به‌طور حتم در آینده‌ای نزدیک شاهد ورشکستگی و خروج بسیاری از تولیدکننده‌ها از مدار تولید خواهیم بود افزود: باوجود تحمل این شرایط و سختی‌های متحمل شده به تولیدکننده اما در کمال ناباوری مشاهده می‌شود که برخی فصول و به دلیل شرایط خاص محصول تولیدشده روی دست تولیدکننده مانده و لذا ضرری مضاعف به واحدهای تولید وارد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه دولت باید سیاست‌های حمایتی از این صف در دستور کار قرار بدهد ادامه داد: به‌طور مثال خرید تضمینی تخم‌مرغ برای حمایت از مرغداران این استان در شرایط کنونی ضروری است.

«غصه تأمین نهاده» شیر دامداران را خشک کرد| خروج تولیدکنندگان از دایر ه تولید

وی بابیان اینکه از سال گذشته تاکنون تمامی هزینه‌های تولید مانند حامل‌های انرژی و یا نهاده‌های مصرفی و از همه مهم‌تر هزینه‌های کارگری افزایش قابل‌توجهی داشته است بیان کرد: این در حالی است که قیمت تخم‌مرغ از سال گذشته تاکنون تفاوتی و یا تغییری را به خود ندیده است و لذا همین موضوع موجب ضرر دهی تولیدکننده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر با احتساب افزایش هزینه‌های یادشده قیمت هر کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکننده حدود ۲۲ هزار تومان تمام می‌شود اما قیمت تخم مرغ هنوز به نرخ همان سال گذشته و کمتر از ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلو از تولیدکننده خریداری می‌شود و لذا تغییر قیمت و اعلام نرخ جدید برای جلوگیری ا این ضرر هنگفت توسط دولت ضروری و یکی از خواسته های تولید کنندگان است.

وی هم‌چنین اذعان کرد: قیمت‌های عنوان‌شده و موجود در بازار در حالی است که هنوز نیمی از نهاده‌های طیور با ارز ترجیحی تأمین می‌شود و لذا با حذف ارز ترجیحی به‌طور حتم شاهد افزایش حداقل دو برابری قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.

تهدید امنیت غذایی
ایران یک کشور واردکننده نهاده‌های دامی و طیور به شمار می‌رود به‌طوری‌که ۸۰ درصد از نیاز کشور به این اقلام از طریق واردات تأمین می‌شود بیا این حال مشکلاتی مانند عدم به‌موقع تخصیص و تأمین ارز درنهایت ذخیره شدن نهاده‌های دامی در گمرکات یا مانند سال گذشته نقص در سیستم حمل‌ونقل و توزیع همواره برای تولیدکننده دغدغه آفرین بوده است .

کمبود و یا عدم توزیع به‌موقع نهاده‌های دامی و طیور هم‌چنین در بازار آزاد و یا به عبارتی بازار سیاه نیز تأثیر مستقیم داشته و همواره به التهاب قیمت ا در این بازار دامن زده است.

بنا بر گفته کارشناسان مشکلات بازار نهاده‌های دامی محدود به ارز نیست بلکه نهاده‌هایی که حتی تأمین ارز شده‌اند نیز باید از طریق سامانه بازرگاه توزیع شوند که به گفته فعالان بازار به‌غیراز مشکلات نرم‌افزاری این سامانه و فقدان دانش کافی برای بهره‌برداری از آن این سامانه به دلیل فقدان شفافیت در برخی فرایندها دارای مشکلات متعددی است در فرایندهای توزیع است و از سوی دیگر میزان نهاده‌هایی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود تنها ۳۰ یا درنهایت ۵۰ درصد نیاز تولیدکنندگان را تأمین می‌کند.

از چالش‌های دیگری که در حال حاضر تولیدکننده با آن روبروست سیاست‌گذاری دستوری در حوزه قیمت است که تولیدکننده شیر، گوشت و تخم‌مرغ را ملزم به رعایت نرخ‌های مصوبی می‌کند که کمتر از قیمت تولید است و لذا نه‌تنها منجر به ضرر انباشته برای تولیدکننده می‌شود بلکه درنهایت به تهدید امنیت غذایی خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      4 0
      آقا در سال خوشکسالی صادرات علوفه را ممنوع کنید کبود علوفه داریم
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 0
      دامدار داره نابود میشه پس فردا مردم باید گوشت ۵۰۰هزار تومنی وارداتی ک معلوم نیس گوشت چی باید بخرن با لبنیات هم خدا حافظی کنن
    • علی IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      3 0
      دامدار که هر چی داد زد کسی صدا شو نشنید،من که همه سرمایه مو ازدست دادم،فقط دلم میخواد قحطی گوشت بشه،قدر دامدار رو بیشتر بدونن
    • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      1 0
      دامدار دعا می‌کند که از این باتلاق که رانت خواران درست کرده نجات پیدا کند واین شغل پر استرس و ضرر ده را رها کند
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      ما که تا پاییز میفروشیم همه شو انشالله
    • محمد IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      تابوده همین بوده هیچ دولتی ونه وزارت خانه ای پشتیبان دامدار توی ایران نبوده سود تووارداته تبریک میگم دولت به آرزوش داره میرسه