۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
بازار کم‌رمق آهن آلات

بازار کم‌رمق آهن آلات

در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات، بازار آهن و فولاد با ثبات قیمت روز آهن آلات آغاز به کار کرد، به عبارتی غالب محصولات فولادی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات، بازار آهن و فولاد با ثبات قیمت روز آهن آلات آغاز به کار کرد، به عبارتی غالب محصولات فولادی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند و این درحالی است که بخش تقاضا همچنان راکد و بدون رونق بود.

بازار ارز نیز که نوسان افزایشی داشت با نزدیک شدن قیمت دلار به مرز ۲۸ هزار تومانی مبادله شد، به طوری که در پایان روز گذشته در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۸۳۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
اگرچه غالب گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از ثبات نرخ اهن است اما کم و بیش در برخی مبادی نوسانات اندکی نیز به چشم می‌خورد، به عنوان مثال روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما در چند شرکت با کاهش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ نبشی و ناودانی ایرانی نیز با ثبات در اکثر کارخانه‌ها اعلام قیمت شد اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در چند شرکت به ویژه در ناب تبریز نیز مشهود بود.

همچنین به تبعیت از جو غالب بازار، قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، صنعتی و ... در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی، در چند شرکت نیز اعلام قیمت نشد.

قیمت روز تیرآهن نیز در کلیه شرکت‌های کیلوفروشی با ثبات قیمت همراه بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات در برخی مبادی، کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی در برخی از شاخه‌های تیر ذوبی قابل مشاهده بود.

انواع ورق‌ها نیز غالبا با ثبات قیمت همراه بودند، به طوری که قیمت ورق سیاه تقریبا بدون تغییر اعلام قیمت شد، اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در کنار ثبات در تعدادی از مبادی فروش، کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد.

در طی یک ماه گذشته آنچه بازار آهن و فولاد با آن مواجه بود، رکود و سکون بود به طوری که در بخش تقاضا تحرکی دیده نمی‌شود و عرضه‌کنندگان بدون توجه به این بخش از بازار و کمبود تقاضا به عرضه محصولات خود مداومت دارند، همچنین با انتشار اخباری مبنی بر تعیین عوارض صادراتی سنگین برای محصولات فولادی صادراتی، بازار صادرات نیز منزوی شده و همه توجه‌ها به بازار داخلی معطوف شده است.

اما به نظر می‌رسد روند عرضه محصولات با بالاترین قیمت و نرخی نزدیک به نرخ محصولات صادراتی در بورس کالا و تداوم عدم تقاضای مصرف چندان بی‌هدف و اتفاقی نیست.

از سوی دیگر گزارش‌های غیررسمی درباره افزایش ۳۵ درصدی نرخ حمل و نقل شنیده می‌شود که در صورت تأیید ممکن است بازار را با چالش‌های مضاعف مواجه کند.

عرضه مهندسی شده آهن در بورس
محمدرضا هوشمند مدیرعامل شرکت رایان تجارت در زمینه عدم شفافیت عرضه و قیمت‌گذاری در بورس کالا و نحوه عرضه محصولات فولادی اظهار کرد: آنگونه که بورس کالا محصولات را عرضه می‌کند به نظر می‌رسد این نهاد شناخت کافی از زنجیره فولاد ندارد و این شبهه را ایجاد می‌کند که عرضه‌ها مهندسی شده است و به نظر می‌رسد برای مدیریت این اوضاع بهتر است از هر واحدی یک متخصص در بورس کالا حضور داشته باشد.

وی در ادامه افزود: موضوع عرضه‌های مهندسی شده مدتهاست که مورد انتقاد فعالان این حوزه قرار دارد و به عبارتی این موضوع مطرح می‌شود که عرضه‌ محصولات کم تقاضا مانند شمش و میلگرد در بورس کالا مهندسی شده و نرخ محصولات نیز دستوری است که این امر نظم بازار را به هم می‌ریزد.

هوشمند بیان کرد: تا چندی پیش مشکل عرضه نادرست آهن اسفنجی را در بورس کالا داشتیم که به زیان مالی برخی منجر شد، پس از آن نیز عرضه شمش با نرخ دستوری بود که باز هم به زیان بخشی از تولیدکنندگان انجامید و اکنون نیز این مشکل در عرضه مقاطع طویل مشاهده می‌شود.

مدیر عامل شرکت رایان تجارت اظهار کرد: نبود نیروی متخصص از هر واحد زنجیره فولاد در بورس کالا، موجب زیان بازار آهن و فولاد خواهد شد که به طبع علاوه‌بر زیان تولیدکنندگان به ضرر مصرف‌کنندگان نیز منتهی می‌شود.

هوشمند در پایان افزود: فراهم کردن تمهیدات افزایش عرضه محصولات در بورس کالا، به افزایش تولید محصولات فولادی منجر خواهد شد ولی آنطور که به نظر می‌رسد این اتفاق رخ نمی‌دهد و اختلاف فاحش نرخ محصولات عرضه شده در بورس با بازار آزاد به ضرر همه از جمله تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خوهد بود.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha