۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۷
لزوم توجه به ملزومات شهرسازی و زندگی اجتماعی در مسکن سازی
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد

لزوم توجه به ملزومات شهرسازی و زندگی اجتماعی در مسکن سازی

شاوردیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت باید موضوع احیای بافت های فرسوده را جدی گرفته و از خویش مالکان در این مناطق برای ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی حمایت کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، آرا شاوردیان در رابطه با ضرورت نوسازی بافت های فرسوده شهری گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم که زیر ساخت لازم مانند، آب، برق، گاز و زیرساخت های حمل و نقلی را دارند اما متاسفانه نوسازی این مناطق در برنامه های دولت بسیار کم رنگ مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه نوسازی و بازآفرینی مناطق بافت فرسوده بر ساخت شهرهای جدید در اولویت هستند، افزود: وزیر راه و شهرسازی اخیرا به برنامه های وزارت متبوع خود برای ساخت ۳۰ الی ۴۰ شهر جدید اشاره کرده است در حالی که این میزان شهر جدید به زیرساخت نیاز دارند و نمی‌شود تنها به بعد مسکن سازی بدون توجه به ملزومات شهرسازی و زندگی اجتماعی پرداخت از طرفی ایجاد زیرساخت های زیر و روبنایی در این مناطق بسیار پر هزینه است در حالی که مناطق بافت فرسوده از این مزیت برخوردار بوده و به لحاظ اقتصادی برای ساخت مسکن به صرفه تر هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن نباید موجب جا به جایی جمعیت و مهاجرت روستائیان به شهرها شود، عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی همواره اعلام کرده که در مناطقی که متقاضی نباشد، خانه نخواهد ساخت. این درحالی است که هم اکنون برنامه ساخت تعداد زیادی شهر در دستور کار وزارت بود که عمده آنها از مراکز شهرها فاصله داشته و زیر ساخت های لازم برای تردد ساکنین را نیز ندارند. چنین تجربه‌ای را در مسکن مهر داشتیم که هنوز با وجود گذشت یک دهه، ساکنان برخی سایت‌های مسکن مهر در تعدادی از شهرها از مشکلات زیرساختی رنج می‌برند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اگر بافت‌های فرسوده نوسازی و احیا شوند، مشکلات کمبود مسکن در بسیاری از شهرها خصوصاً کلانشهرها که با محدودیت زمین روبه‌رو هستند، برطرف می‌شود اضافه کرد: دولت باید موضوع احیای بافت های فرسوده را جدی گرفته و از خویش مالکان در این مناطق برای ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی حمایت کند تا ضمن کاهش آسیب های اجتماعی و بهبود فضای تردد خودروها امدادی در مواقع ضروری، ساختمان‌های مستحکم و ایمن تری نیز ساخته شود کما اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه ۱۰ درصد بافت‌های ناکارآمد شهری نوسازی می‌شد که از این برنامه به شدت عقب هستیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha