۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
رخنه مشکلات در صنعت نوغان‌داری خراسان جنوبی| اینجا پیله‌ها پروانه نمی‌شوند
گزارش بازار؛

رخنه مشکلات در صنعت نوغان‌داری خراسان جنوبی| اینجا پیله‌ها پروانه نمی‌شوند

بیرجند- خشکسالی و کاهش برگ درخت توت، تکمیل نبودن چرخه نوغانداری، فراهم نبودن امکان فروش پیله در داخل استان از جمله مشکلات نوغانداران خراسان جنوبی است.

بازار، گروه استان‌ها: هنگامی که می‌گوییم ماندگاری روستائیان در زادگاه با خودکفایی اقتصادی میسر می‌شود مقصود کارهای دور از دسترس نیست. گاه با ایجاد یک کارگاه صنایع دستی و یا اعطای تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم.

زمانی نیز روستائیان با تجربه‌ای از پیله پروانه‌ها برای خود درآمدزایی می‌کنند و با ورود به عرصه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم به عنوان یک کار جانبی در کنار کشاورزی و دامداری برای خود درآمدزایی دارند.

اما همین نوغانداران دغدغه هایی دارند که اگر پای صحبت آنان بشنیم و در راستای حل این دغدغه‌ها قدم برداریم آینده روشن‌تری را در این حوزه شاهد خواهیم بود و قادر خواهیم بود در این بخش فرصت های اشتغال‌زایی بیشتری را فراهم کنیم.

حسین آذر که بیش از چهار سال است در حوزه نوغان‌داری فعالیت می‌کند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: از همان اولین سالی که جهاد کشاورزی فردوس بحث پرورش کرم ابریشم و نوغانداری را راه انداخت من نیز ورود پیدا کردم.

خشکسالی و کمبود برگ درخت توت
وی که در باغستان فردوس نوغان داری را پیگیری می‌کند، بیانکرد: یکی از مهمترین مشکلات نوغانداران در خراسان جنوبی بحث تهیه برگ درخت توت است که به واسطه خشکسالی در استان با مشکلاتی در این زمینه رو به رو هستیم.

نوغاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه من برگ را از کلات و کاخ تهیه می‌کنم، گفت: اگر جهاد کشاورزی یک تاکستان داشته باشد که بعد برگ‌های آن را به نوغانداران بفروشد، نقش مهمی در رونق نوغان داری در خراسان‌جنوبی ایفا خواهد کرد.

رخنه مشکلات در صنعت نوغانداری خراسان جنوبی| اینجا پیله ها پروانه نمی‌شوند

فروش پیله‌ها در استانی دیگر میسر است
آذر بیان‌کرد: برای فروش پیله هم نقاطی را خود جهاد کشاورزی معرفی می‌کند ولی من بیشتر برای فروش به شهرستان تربت حیدریه مراجعه می‌کنم.

وی درباره سود اقتصادی حاصل از کار نوغانداری نیز گفت: خوشبختانه درآمد و سود آن بد نیست ولی اگر بخواهیم به سودآوری مطلوبی برسیم باید در حجم و مقیاس بالایی پرورش کرم ابریشم و کار نوغانداری را پیگیری کنیم که با توجه به خشکسالی و کمبود برگ درخت توت این کار مشکل است.

نوغاندار خراسان‌جنوبی یادآورشد: در مورد آموزش نیز در همان سال‌های ابتدایی شروع نوغانداری در خراسان‌جنوبی کارگاه‌ها و کلاس هایی توسط جهادکشاورزی برای استفاده علاقمندان به این کار برگزار شد.

اگر جهاد کشاورزی یک تاکستان داشته باشد که بعد برگ‌های آن را به نوغانداران بفروشد، نقش مهمی در رونق نوغان داری در خراسان‌جنوبی ایفا خواهد کرد

قول تسهیلات به نوغانداران عملی نشد
حسین اکبرزاده از دیگر نوغانداران خراسان جنوبی با گلایه از اینکه قول و وعده‌های مسئولین در زمینه حمایت از نوغانداران به نتیجه نرسیده است، به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته قول تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را دادند که عملی نشد.

وی اظهارکرد: حتی خود من پیشنهاد وارد کردن دستگاه نخ کشی را دادم تا مردم مجبور نشوند برای فروش پیله‌ها به تربت بروند که مورد استقبال قرار نگرفت.

این نوعاندار خراسان جنوبی بیانکرد: گاه یک فرد روستایی تنها یک جعبه نوغان برمی‌دارد که بعد از تبدیل شدن به پیله باید برای فروش به تربت حیدریه ببرد که از جنبه‌های مختلف برای او نمی‌صرفد و از این جهت روی دست او می‌ماند.

امکان نخ کشی از پیله ها در خراسان‌جنوبی فراهم شود
وی گفت: از این جهت پیشنهاد من این است که یا در خراسان‌جنوبی امکان نخ کشی فراهم شود و یا جهاد کشاورزی پیله‌ها را از نوغان داران بخرند.

اکبرزاده که ۶ سال است در حوزه نوعان داری فعالیت می‌کند، ادامه‌داد: به نظر من نوغان داری از نظر اقتصادی خوب و سودآور است و سرمایه مورد نیاز آن هم فقط هزینه جعبه‌های نوغان(قیمت هر جعبه نوغان ۳۰ هزار تومان) و برگ درخت توت است و می‌تواند فرصت اشتغال زایی بسیار خوبی برای مردم و به ویژه روستائیان باشد.

رخنه مشکلات در صنعت نوغانداری خراسان جنوبی| اینجا پیله ها پروانه نمی‌شوند

مشکل فروش پیله ها برای برخی روستائیان
نوغاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حال حاضر تنها باید تدبیری برای فروش پیله‌ها داشته باشیم چرا که افرادی که جعبه‌های کمی خریداری کرده‌اند برای فروش پیله‌ها مشکل دارند.

وی با اشاره به اینکه تمایل افراد برای نوغانداری به واسطه همین عدم حمایت‌ها و برخی از مشکلات کاهش پیدا کرده است، گفت: خود من سال گذشته چهار جعبه نوغان خریداری کردم و امسال نیز به همان چهار جعبه اکتفا کردم و البته دو جعبه را نیز به فرد دیگری دادم.

اکبرزاده در پاسخ به این سؤال که چرا بیشتر نوغانداری در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان فردوس است، یادآور شد: در این منطقه درخت توت فراوانی وجود دارد و از طرف دیگر سختکوشی مردم نیز مزید بر علت برای گسترش نوغانداری شده است.

فعالیت ۷۳ نفر در حوزه نوغانداری در خراسان جنوبی
محمدابراهیم ابراهیمی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار بازار اظهارکرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی تعداد ۷۳ نفر در حوزه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه توزیع یارانه‌ای تخم نوغان و برگ مورد نیاز نوغانداران از جمله حمایت‌های جهاد در این بخش است، گفت: آموزش‌های مورد نیاز به نوغانداران هنگام تحویل تخم نوغان به بهره‌برداران در این بخش داده می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه نوغانداری به عنوان یک شغل جانبی می‌تواند از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار باشد، بیان‌کرد: در سال گذشته هشت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم پیله تر در خراسان‌جنوبی تولید شد.

رخنه مشکلات در صنعت نوغانداری خراسان جنوبی| اینجا پیله ها پروانه نمی‌شوند

افزایش تولید پیله تر در خراسان‌جنوبی برنامه جهاد برای نوغانداری
ابراهیمی ادامه‌داد: توسعه صنعت نوغانداری در خراسان‌جنوبی، افزایش تولید پیله تر، افزایش تولید داخلی با تأکید بر ارتقای بهره وری عوامل تولید، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تقویت مشارکت بخش خصوصی از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای حوزه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم است.

علی رغم اقدامات خوب و مؤثری که در حوزه نوغانداری انجام شده است، به نظر می‌رسد چرخه نوغانداری باید در خراسان جنوبی تکمیل و از پرورش تا نخ کشی را داشته باشیم.

به طور طبیعی برای یک روستایی در یکی از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی سفر به شهرستانی در استانی دیگر(تربیت حیدریه) آن هم برای مقدار کمی پیله صرفه چندانی ندارد و از این جهت برای سودآوری بیشتراین کار و در راستای خودکفایی روستائیان باید نخ کشی را نیز داشته و در استانمان نخ ابریشم تولید کنیم.

از طرف دیگر اگر بخواهیم که پرورش کرم ابریشم و نوغانداری شکل صنعتی به خود بگیرد باید به دنبال ایجاد مزرعه پرورش درخت توت برای نوغان داری باشیم و از این مهم نیز غفلت نکنیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha