۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
۹۰ درصد آفت های کشاورزی کشور در گلستان وجود دارد
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان:

۹۰ درصد آفت های کشاورزی کشور در گلستان وجود دارد

گرگان- فرجی، رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به تنوع اقلیمی گلستان ۹۰ درصد آفت‌های کشاورزی کشور در این استان وجود دارد.

ابوالفضل فرجی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برای اینکه محصولی در یک منطقه کشت شود، تحقیقات علمی انجام می‌شود و مزیت‌ها و معایب آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اصلی ترین عامل تصمیم گیری برای کشت یک محصول کشاورزی را اقتصادی بودن آن محصول با توجه به نیاز کشور دانست و گفت: در مورد چغندر بحث‌های زیادی است اما کشور بر اساس نیاز تصمیم به کشت یک محصول در منطقه می‌گیرد.

فرجی با بیان این نکته که کشور حدود دو تا دو و نیم میلیون تن نیاز به شکر دارد، افزود: سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن واردات این محصول را داریم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان کشت پاییزه چغندرقند را جایگزین خوبی برای شالی دانست و افزود: کشت شالی اگر چه از لحاظ اقتصادی درآمد خوبی برای کشاورز دارد اما با توجه به از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی صدمات زیادی برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: به همین منظور کشت پاییزه چغندر در استان‌های مانند گلستان و خوزستان که پاییز و زمستان نسبتاً ملایمی دارند شکل گرفته است.

فرجی در خاتمه با بیان اینکه هر گیاهی آفت و بیماری‌های خاص خودش را دارد، تصریح کرد: گلستان به دلیل شرایط آب و هوای خاص دارای اقلیم‌های مختلف و تنوع محصولات زراعی و باغی است و همین مساله سبب شده که از حدود ۶۰۰ نوع بیماری و آفت‌هایی که در کشور شناسایی شده، ۵۸۰ نوع آن در گلستان وجود داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۷٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha