۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
خلاء تنفس جنگل در بازار چوب| نبض بازار در دست چوبکارها
تحلیل بازار چوب؛

خلاء تنفس جنگل در بازار چوب| نبض بازار در دست چوبکارها

ساری- ۹۰ درصد چوب مورد نیاز صنایع و کارخانه ها از تولیدت باغی تامین می شود و با این حال تنفس جنگل و ممنوعیت برداشت درختان جنگلی خلاء موجود در بازار چوب را تشدید کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نیاز هفت تا ۱۰ میلیون مترمکعبی صنایع مختلف به چوب از یک سو و قطع بهره برداری از جنگل‌های شمال در قالب طرح تنفس جنگل و موانع فراروی تأمین چوب از طریق واردات از سویی دیگر سبب شده تا بازار چوب در کشور با نوسانات قیمتی زیادی روبرو باشد.

سیری در بازار چوب شمال و مازندران نشان از روند روبه رشد قیمت‌ها دارد و نرخ چوب آلات بسته به کیفیت آن متفاوت است. در حال حاضر بخش عمده‌ای چوب آلات مورد نیاز از طریق زراعت چوب و باغات مردم تأمین و تولید می‌شود.

راش، ملج، افرا، توسکا، ممرز، بلوط و چوب آلات باغی نظیر صنوبر بیشترین گونه‌هایی هستند که در بازار چوب مورد معامله و داد و ستد قرار می‌گیرند و نرخ آن نیز متفاوت است.

چوب آلات جنگلی موجود در بازار بیشتر به صورت قاچاق است
سید محمد مطهری رئیس اداره بهره برداری و بازرگانی منابع طبیعی مازندران - نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بخشی از چوب آلات موجود در بازار شامل چوب‌های جنگلی و باغی است، اظهار داشت: با توجه به تعطیلی بهره برداری از جنگل‌های شمال در قالب طرح تنفس و عدم برداشت، چوب آلات جنگلی به صورت مجاز در بازار وجود ندارد و معمولاً به صورت غیرمجاز و قاچاق عرضه می‌شود.

وی با اظهار اینکه چوب آلات جنگلی غیرمجاز کم و بیش در بازار وجود دارد، افزود: از سال ۹۵ به بعد بهره برداری از جنگل و طرح‌های بهره برداری متوقف شده است از این رو تولید چوب را در جنگل‌های شمال شاهد نیستیم به همین دلیل بازار چوب با خلاء و کمبودی روبرو شد.

خلاء تنفس جنگل بر بازار چوب| نبض بازار در دست چوبکارها

مطهری تصریح کرد: در عین حال در دوره‌ای تلاش شد از طریق واردات نراد از گرجستان تأمین چوب صورت گیرد این درحالی که در گذشته صدها هزار تن چوب و هیزم از جنگل وارد بازار می‌کردند و قطع آن سبب ایجاد خلاء و افزایش قیمت چوب آلات شده بود.

تأثیر تنفس جنگل بر افزایش قیمت چوب
وی با اظهار اینکه اجرای طرح تنفس و توقف بهره برداری از جنگل‌های شمالی از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت چوب در بازار به شمار می‌رود، ادامه داد: در حال حاضر یکسری از چوب های جنگلی وارد بازار می‌شود که این مربوط به پروانه‌هایی است که صادرشدن آن اجتناب ناپذیر است.

وی صدور پروانه برداشت درختان ریشه و افتاده بستر رودخانه‌ها را اجتناب ناپذیر دانست تصریح کرد: منابع طبیعی برای ساماندهی این چوب آلات اقدام به فروش و عرضه آن می‌کند.

مطهری بابیان اینکه سالانه حدود دو تا سه هزار مترمکعب چوب آلات افتاده و شکسته جنگلی وارد بازار می‌شود، تصریح کرد: اجرای طرح‌های عمرانی عام المنفعه گاز و آب نیز به نوعی سبب می‌شود که برداشت چوب جنگلی و عرضه آن را داشته باشیم.

سالانه حدود دو تا سه هزار مترمکعب چوب آلات افتاده و شکسته جنگلی وارد بازار می‌شود و اجرای طرح‌های عمرانی عام المنفعه گاز و آب نیز به نوعی سبب می‌شود که برداشت چوب جنگلی و عرضه آن را داشته باشیم

رئیس اداره بهره برداری و بازرگانی منابع طبیعی مازندران - نوشهر با اطهار اینکه عرضه چوب جنگلی چندان تأثیری در بازار و نرخ چوب آلات ندارد، اظهار داشت: به دلیل قطع برداشت و تنفس جنگل‌ها میزان ورود این گونه چوب آلات به بازار بسیار اندک و محدود است.

وی با عنوان اینکه بهره برداری از جنگل‌های دیگر مناطق کشور نظیر بلوط و غیره سال هاست که ممنوع شده است، تصریح کرد: با این حال ورود هرگونه ورود چوب آلات جنگلی به بازار یا در قالب قاچاق صورت می‌گیرد و یا برداشت ناشی از پروانه قطع‌های اجتناب ناپذیر است.

نرخ ۶ میلیونی هر مترمکعب راش
مطهری با اظهار اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت چوب آلات بالا است، به نرخ آن اشاره و تصریح کرد: هم اکنون فرآورده گرده پینه راش در بازار بسته به کیفیت آن یعنی قطر ۳۰ سانتی متر و طول ۲.۸۰ متر به بالا بیش از شش میلیون تومان قیمت دارد.

وی گونه‌های ملج و راش را از گونه‌های با ارزش جنگلی یاد کرد و افزود: فرآورده گرده پینه الوار راش نیز قیمت بالای شش میلیون تومان به ازای هر مترمکعب دارد و نوسانات قیمتی به دلیل کیفیت آن است.

رئیس اداره بهره برداری و بازرگانی منابع طبیعی مازندران - نوشهر یادآور شد: گونه‌هایی نظیر توسکا که هم ردیف افرا، نمدار، آزاد و غیره هستند به ازای هر مترمکعب بین چهار تا پنج میلیون تومان و گونه‌های ممرز، بلوط نیز بین سه تا چهار میلیون تومان رنج قیمتی دارند.

خلاء تنفس جنگل بر بازار چوب| نبض بازار در دست چوبکارها

وی قیمت هیزم را بازار چوب مهم دانست و گفت: کارخانه‌های تبدیل، ام دی اف، نئوپان، کاغذسازی ها و غیره از محصولات هیزم استفاده می‌کنند و این هیزم در کارخانه تبدیل به چیپس می‌شود و در حال حاضر هیزم به صورت تنی در کارخانه‌ها و از سوی صنایع خریداری می‌شود که قیمت آن بین دو تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان است.

۹۰ درصد چوب آلات در باغات تولید می‌شود
وی با بیان اینکه اکنون بیشترین تولید چوب آلات از باغات اشخاص صورت می‌گیرد، نیاز کشور به چوب را در حال حاضر هفت تا ۱۰ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد چوب مورد نیاز از تولیدات باغی تأمین می‌شود.

وی با اظهار اینکه صنوبر بیشترین گونه مورد استفاده از کارخانه‌ها و بازار چوب است، گفت: کارخانه‌ها صنوبرهای قطر بیش از ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر را خریداری می‌کنند و در کنار صنور، توت، انجیر، اکالیپتوس و غیره نیز در باغات تولید می‌شود.

رئیس اداره بهره برداری و بازرگانی منابع طبیعی مازندران - نوشهر یادآور شد: در قالب طرح محوری زراعت چوب، نهال رایگان به مردم داده می‌شود تا در باغات به تولید چوب بپردازند و قیمت هیزم صنوبر حدود دو میلیون تومان بوده و از نظر قطر هر مترمکعب بین سه تا سه میلیون مترمکعب نرخ دارد.

نرخ ۱۰ تا ۱۳ میلیون چوب وارداتی نراد
مطهری درباره نرخ چوب‌های وارداتی نیز با بیان اینکه چوب نراد در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، افزود: در حال حاضر چوب‌های خارجی کمی در بازار وجود دارد، با این حال نراد خوب چکش خوار و خوش تراش محسوب می‌شود و در صنایع مختلف مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی در عین حال تصریح کرد: هرچند درختان سوزنی برگ و نراد و غیره از نظر کیفیت به پای راش جنگل‌های شمال نمی‌رسد اما بازارپسندی خوبی دارد و نرخ آن بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان به ازای هر مترمکعب است.

مطهری با عنوان اینکه قیمت‌ها در قالب عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود و دستوری نیست، گفت: نرم و دستورالعمل رسمی برای قیمت گذاری چوب نداریم و نرخ ها از سوی بازار تعیین می‌شود.

بیش از ۲۳۶ صنایع چوب بر و سلولزی در مازندران وجود دارد و روزانه یا ماهانه مواد اولیه چوب را از بازار تهیه می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که چوب درخت آبنوس گران‌ترین چوب موجود در بازار و درختان کاج و صنوبر ارزان‌ترین چوب آلات را تشکیل می‌دهند. در ایران، چوب گردو نیز که در صنعت و نجاری مورد بهره برداری می‌گیرد، قیمت بالایی دارد.

از سوی دیگر نرخ ثابتی در بازار چوب وجود ندارد و ضخامت و قطر و کیفیت از عوامل مهم تعیین کننده در قیمت چوب آلات هستند.

کد خبر: ۱۴۷٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha