۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۱
اجرای ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان گردو در همدان| سرشاخه کاری در یک قدمی ثمردهی
بازار گزارش می‌دهد؛

اجرای ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان گردو در همدان| سرشاخه کاری در یک قدمی ثمردهی

همدان - اجرای ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان گردوی استان همدان در قالب طرح سرشاخه کاری تولید محصول یکنواختی را نوید می دهد که در میدان رقابت صادراتی در بازار جهانی امتیاز را به همدان خواهد داد.

بازار؛ گروه استان ها: گردو یکی از درختانی است که از تمام بخش های آن از ریشه گرفته تا تنه درخت، برگ، میوه، پوست سبز، پوست چوبی و مغز گردو در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی، غذایی، صنایع و معادن، شیرینی پزی و مصارف دارویی استفاده می شود به طوری که از گردو به عنوان گیاهی معجزه آسا یاد می شود و به واسطه بهره مندی از خواص قابل توجه؛ مصرف آن توصیه شده است.

ایران حدود ۱۲.۶ درصد گردوی دنیا را در اختیار دارد و سطحی معادل ۱۵۰ هزار هکتار را به کشت گردو اختصاص داده اما از نظر تولید هفت درصد تولید گردوی دنیا را با ۲۶۱ هزار تن تولید داراست.

گردو در ایران سومین محصول خشکباری به لحاظ سطح زیر کشت و تولید است و بعد از پسته و بادام رتبه سوم را به خود اختصاص داده در حالی که در استان همدان دومین محصول باغی بعد از انگور است و در استان همدان ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغات گردو است و ۱۳ درصد باغات گردوی کشور در استان همدان قرار دارد.

سرانه تولید گردو در دنیا به ازای هر نفر حدود ۰.۵ کیلوگرم، در کشور ۳.۳ کیلوگرم و در استان همدان افزون بر ۳۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است

همچنین سرانه تولید گردو در دنیا به ازای هر نفر حدود ۰.۵ کیلوگرم، در کشور ۳.۳ کیلوگرم و در استان همدان افزون بر ۳۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است ضمن اینکه در بین شهرستان های استان همدان تویسرکان رتبه اول سطح زیر کشت را با پنج هزار و ۶۰۰ هکتار به خود اختصاص داده و ۲۹ درصد از گردوی استان در تویسرکان کشت و کار می شود که این اعداد نشان می‌دهد همدان دارای مزیت نسبی در تولید گردو است.

اجرای ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان گردو در همدان| سرشاخه کاری در یک قدمی ثمردهی

گفتگو با مسئولان دست اندرکار سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گویای این واقعیت است که همدان در بین استان های مختلف کشور از نظر سطح و تولید گردو جایگاه خوبی دارد و بالاترین تولید را به خود اختصاص داده است.

استان همدان با ۱۹ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو نزدیک به ۱۲ درصد گردوی کشور را کشت کرده و با تولید ۶۴ هزار گردو در سال گذشته بیش از ۲۴ درصد از گردوی کشور در استان تولید شده است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه استان همدان بزرگترین تولید کننده گردو در کشور است و از نظر مساحت هم اولین استان در کشور تلقی می شود، گفت: استان همدان با ۱۹ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو نزدیک به ۱۲ درصد گردوی کشور را کشت کرده و با تولید ۶۴ هزار گردو در سال گذشته بیش از ۲۴ درصد از گردوی کشور در استان تولید شده است.

حجت الله شهبازی گفت: از مهمترین نگرانی ها برای محصول گردو سرمازدگی بهاره و مهمترین بحث در تولید این محصول کیفیت، یکنواختی و عملکرد در واحد سطح است که برای رسیدن به این موارد یکی از مهمترین راهکارهای پیش بینی شده در سطح کشور و دنیا که از نظر علمی قابل اجراست سرشاخه کاری برای درختان گردوی موجود است.

اجرای ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان گردو
وی با بیان اینکه سرشاخه کاری درختان گردو در استان همدان از سال ۹۵ به عنوان نخستین استان شروع شد، گفت: تا پایان سال گذشته ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان موجود در باغ های گردوی استان مستقر و پیاده شد که عملکرد و گیرایی خوبی داشت.

شهبازی عنوان کرد: از این تعداد پیوند سرشاخه کاری شده بر روی درختان موجود باغات گردوی استان تعداد ۷۰ هزار پیوند سرشاخه کاری در سال گذشته انجام‌ گرفت که بر اساس پیش بینی امسال نیز به همین میزان پیوند سرشاخه کاری باغات گردو در استان اجرا خواهد شد.

افزایش کیفیت محصول، کاهش قابل توجه هزینه کارگری، افزایش مکانیزاسیون، افزایش درآمد باغداران گردو و اقتصادی‌تر شدن تولید گردو از مهمترین اثرات سرشاخه کاری درختان گردو است

شهبازی با تاکید بر اینکه با این اقدام شاهد یکنواختی محصول گردوی تولیدی استان در آینده خواهیم بود تا با این اقدام صادرات گردوی خود را در بازار جهانی افزایش دهیم، گفت: افزایش کیفیت محصول، کاهش قابل توجه هزینه کارگری، افزایش مکانیزاسیون، افزایش درآمد باغداران گردو و اقتصادی‌تر شدن تولید گردو از مهمترین اثرات سرشاخه کاری درختان گردو است.

اجرای ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان گردو در همدان| سرشاخه کاری در یک قدمی ثمردهی

وی با بیان اینکه همدان به عنوان نخستین استان کشور زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده را اجرا کرده و استان‌های دیگر دنباله‌رو همدان بوده و در رابطه با تولید نهال گردو پیوندی و ایجاد باغ مادری مقلد هستند، گفت: گردو در استان همدان دومین محصول باغی بعد از انگور است اما به لحاظ سطح و تولید چهارمین محصول بعد از انگور، سیب و هلو به شمار می‌رود.

تیرماه سال ۹۸ طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی برای نخستین بار در کشور در تویسرکان که مهد تولید گردو محسوب می شود راه اندازی شد

بررسی اخبار و مطالب منتشر شده پیرامون اقدامات صورت گرفته در استان همدان پیرامون اجرای زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده گویای آن است که تیرماه سال ۹۸ طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی برای نخستین بار در کشور در تویسرکان که مهد تولید گردو محسوب می شود راه اندازی شده است.

این طرح شامل سه بخش احداث باغ مادری به مساحت ۶ هکتار شامل پنج هکتار باغ و یک هکتار خیابان دسترسی و پیرامون، احداث خزانه تولید نهال گردو به مساحت پنج هکتار و احداث گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار شامل دو هکتار گلخانه و یک هکتار فضای پیرامونی گلخانه بوده است.

طبق اعلام مسئولان وقت سازمان جهادکشاورزی کل مساحت اجرای طرح ۱۴ هکتار و سرمایه گذاری طرح افزون بر ۱۰۵ میلیارد ریال بوده و اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان همدان به عنوان مجری، این طرح را در شهرستان تویسرکان، دهستان میانرود و در روستای مراد آباد اجرا کرده به طوری که ظرفیت تولید سالانه این طرح ۲۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده گردوی پیوندی، دو میلیون شاخه پیوندک ۲۵ سانتی متری و ۱۵۰ هزار پایه نهال گردو است.

نهال‌های پیوندی اصلاح شده این مجموعه چهار سال پس از کاشت به محصول اقتصادی و هشت سالگی به اوج باردهی می‌رسند ضمن اینکه در این فن آوری نوین، نهال‌های پایه بذری در مدت دو سال در گلخانه و خزانه این زنجیره پرورش می‌یابد و سپس جوانه‌ای که از نهال‌های پایه رویشی در باغ مادری تهیه شده برروی آن پیوند زده می‌شود.

زنجیره تا حد قابل قبولی به نتیجه رسیده
به هر حال پس از گذشت حدود سه سال از اجرای این طرح زنجیره تا حد قابل قبولی به نتیجه رسیده به طوری که بیشتر استان ها در پرداختن به نحوه اجرای آن از همدان الگو برداری می کنند.

اجرای ۳۷۰ هزار پیوند روی درختان گردو در همدان| سرشاخه کاری در یک قدمی ثمردهی

کارشناس جهاد کشاورزی استان همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: ظرفیت تولید باغ مادری دو میلیون شاخه شامل ۶ میلیون چشمه پیوندک است که می تواند برای سرشاخه کاری و پیوند در سراسر کشور استفاده شود.

نسرین دانشمند با بیان اینکه بیشتر باغهای کشور با استفاده از درختان بذری احداث شده اند و همین عامل باعث شده علیرغم اینکه ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده گردو است ولی در بین کشورهای صادر کننده جایگاهی نداشته باشد، گفت: اصلاح باغات موجود و تبدیل آن به طرحهای اقتصادی باید از اولویت ها باشد.

جایگزین کردن درختانی که باید حذف شوند نیازمند تولید نهال گردوی پیوندی و یا استفاده از پیوندک در عملیات سر شاخه کاری است

وی بابیان اینکه جایگزین کردن درختانی که باید حذف شوند نیازمند تولید نهال گردوی پیوندی و یا استفاده از پیوندک در عملیات سر شاخه کاری است، گفت: در باغ مادری ارقام انحصاری ایرانی شامل الوند، چالدران، پرشیا و کاسپین توسط اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان همدان تولید می شود.

دانشمند از معایب استفاده از نهال بذری را ایجاد درختان غیر یکنواخت، رسیدن همزمان محصول، دوره طولانی نونهالی،دیرباردهی محصول و کاهش میزان عملکرد و کیفیت پایین محصول برشمرد و گفت: در حال حاضر بهترین پایه برای پیوند گردو در ایران پایه گردوی ایرانی است چراکه این پایه با شرایط اقلیمی کشور سازگاری دارد.

این کارشناس کشاورزی کاهش دوره نونهالی از ۱۰ به پنج سال و جوانسازی باغ‌های گردو و پروراندن محصول بازار پسند و اقتصادی را از مزایای طرح یاد شده عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها تویسرکان را به عنوان پایگاه ژنتیکی گردوی جهان معرفی کرده است.

وی راه اندازی زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده و نهالستان گردو در تویسرکان را یک مزیت برای اصلاح باغ‌های گردو و تامین پیوندک در کشور دانست و با بیان اینکه این زنجیره تولید نهال گردو گواهی شده کشور مربوط به تویسرکان است که در خاورمیانه نظیر ندارد، گفت: این مجموعه علاوه بر تامین نیازهای داخلی می‌تواند در سال های آینده نهال ها و پیوندک‌های گواهی شده گردو را به خارج از کشور صادر کند.

در طح سرشاخه کاری درختان قدیمی و تنومند که حاصل کمی می دهند و دربرابر سرما هم مقاوم نیستند بریده می شود و پیوندک اصلاح شده مقاوم در برابر سرما بر روی آن درخت پیوند زده می شود که امیدواریم با توسعه این اقدام شاهد رساندن همدان به جایگاه واقعی خود در تولید گردو باشیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha