۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴
چگونه طرح «افزایش دامنه نوسان» کاراتر می‌شود؟
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» مطرح کرد

چگونه طرح «افزایش دامنه نوسان» کاراتر می‌شود؟

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» گفت: افزایش دامنه نوسان از سویی اثر مثبت و از سوی دیگر، در صورت انجام نشدن کامل آن می‌تواند اثر منفی به همراه داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» با مثبت دانستن افزایش دامنه نوسان گفت: این اتفاق سبب افزایش حجم معاملات و رونق در بازار می‌شود. طبق وعده‌ای که در جهت رونق بازار در سال ۱۴۰۰ عنوان شد، مقرر شد دامنه نوسان در تابلوی اول بورس و فرابورس و نمادهای دارای بازارگردان حداکثر تا دو برابر دامنه نوسان فعلی افزایش یابد.

امین دامچه افزود: البته این افزایش به طور تدریجی انجام خواهد شد، به نحوی که در هر فصل از سال با صلاحدید هیئت مدیره سازمان و پس از انجام بررسی‌های لازم، به طور یک درصد یک درصد افزایش انجام خواهد شد.

او اظهار کرد: در نظر داشته باشید که افزایش دامنه نوسان از سویی اثر مثبت و از سوی دیگر، در صورت عدم انجام کامل آن، می‌تواند اثر منفی به همراه داشته باشد. افزایش حجم معاملات، افزایش کارایی و همچنین به تعادل رسیدن سریعتر، از اثرات مثبت طرح است، اما این طرح زمانی کامل است که حجم مبنا هم کاهش یابد و به طور کامل صفر شود.

دامچه اضافه کرد: در غیر این شرایط شاید این طرح به طور کامل عمل نکند؛ به طور مثال در دامنه نوسان ۱۰ درصدی اگر حجم مبنا کاهش نیابد، ممکن است تغییرات برای اثرگذاری روی قیمت پایانی کافی نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می رسد هدف از این طرح علاوه بر افزایش نقدشوندگی و رونق در بازار، عدم تشکیل صف‌های خرید و فروش باشد، زیرا تشکیل صف با خود تقاضای سفته بازی به همراه می آورد.

او در مثالی گفت: در بورس لندن دامنه نوسان ایستا وجود ندارد و دامنه نوسان پویا به میزان ۳ درصد است، همچنین دامنه نوسان پویا در بورس نیویورک ۵ درصد است. در نظر داشته باشید در بورس امریکا، اگر ۵ دقیقه سفارشات عجیب که تبدیل به صف خرید و فروش شود، به وجود آید و به مدت ۱۵ ثانیه صف تشکیل بدهد، نماد متوقف شده و با دامنه نوسان ۴۰ تا ۵۰ درصد با توجه به قیمت معین بازگشایی می‌شود، بنابراین این روش در بازار سرمایه ایران نیز می‌تواند انجام شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» بیان کرد: باید این اقدام سازمان را به فال نیک گرفت، زیرا به سمت الگو گرفتن از بازارهای جهانی پیش می‌رود. امیدوارم محدودیت‌هایی چون دامنه نوسان و حجم مبنا در جهت افزایش رونق و کارایی، به سرعت از پیش روی بازار برداشته شود.

یادآور می‌شود، از روز ۲۹ فروردین ماه سال جدید، دامنه نوسان نمادهای معاملاتی در بازار اول (تابلو اصلی و فرعی) بورس تهران و فرابورس مثبت و منفی ۶ درصد شد. این اقدام با اعلام شرکت بورس تهران و با صدور اطلاعیه‌ای بر اساس بند یک هفتصد و نود و دومین صورت جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ ۲۴ همین ماه رقم خورد؛ به زعم کارشناسان بازارسرمایه برآیند این اتفاق و حذف تدریجی دامنه نوسان به نفع کل بازار است.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha