۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
امکان افزایش ۲ برابری صادرات به اوراسیا با شناخت بازار هدف
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح کرد

امکان افزایش ۲ برابری صادرات به اوراسیا با شناخت بازار هدف

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: با دقت بیشتر نهادهای نظارتی کشورمان نسبت به قرنطینه کالاها، امکان صادرات به روسیه، قزاقستان و ازبکستان تا ۲ برابر افزایش می یابد.

به گزارش بازار، مهدی صفری با بیان اینکه هم اکنون صادرات ما به روسیه حدود یک و ۲ دهم میلیارد دلار، به قزاقستان حدود ۵۰۰ میلیون دلار و به ارمنستان هم حدود ۳۰ میلیون دلار است، گفت: بحران بوجود آمده بین اوکراین و روسیه، بهترین فرصت برای استفاده از فرصت صادرات کالاهای ایرانی به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا است.

او افزود: چنانچه نهادهای نظارتی کشورمان نسبت به قرنطینه کالاها و استاندارد محصولات صادراتی دقت بیشتری کنند صادرات به روسیه، قزاقستان و ازبکستان را که بازار مصرف بزرگی دارند می‌توان تا دو برابر افزایش داد.

صفری در ادامه با اشاره به از سرگیری ساخت پل دوم آستارا به آذربایجان و امکان تردد روزانه بیش از ۹۰۰ کامیون از این مسیر، افزود: با گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی هم می‌توانیم سهم بیشتری از بازار چند میلیارد دلاری اتحادیه اوراسیا را در اختیار بگیریم. علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در چند وقت اخیر هیئت بزرگی از تجار روسیه متشکل از ۳۰۰ تاجر روس با ۷۰ تاجر ایرانی مذاکرات چند روزه‌ای را با هم داشتند، افزود: در روزها آینده هم هیئت‌هایی از اتاق تعاون و اتاق بازرگانی به روسیه می‌رود تا ارتباط نزدیکی با تجار روسی برای شناخت بیشتر امکانات موجود در ایران و برقراری ارتباط نزدیک‌تر برای براورده سازی تقاضای بازار روسیه داشته باشند.

پیمان پاک درباره اهمیت حمل و نقل و لزوم تقویت زیرساخت‌های این موضوع گفت: ما باید با تقویت خطوط کشتی رانی دریای خزر با استفاده از کشتی‌های رو رو، کانتینربر، تانکرهای حمل روغن و حمل سوخت و سرعت بخشی در صادرات کالا به روسیه، از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: در سفری که به همراه مدیرعامل کشتیرانی خزر و مسئولین کشتیرانی به روسیه داشتیم، پس از مذاکره با طرف‌های روسی و توافقات به دست آمده، هم اکنون برای افزایش ظرفیت حمل بار تعدادی کشتی خریداری و تعدادی هم اجاره شده است. در زمینه حمل و نقل ریلی هم به دنبال افزایش ظرفیت حمل بار با استفاده از لوکوموتیو، واگن‌های یخچالی، واگن‌های فله بر و کشنده‌ها و تجهیز زیرساخت‌ها و فعال‌تر کردن مسیر تجاری شمال – جنوب هستیم.

پیمان پاک در ادامه گفت: در بحث تجارت روسیه با هند و کشورهای حوزه خلیج فارس، توافقاتی برای حمل حدود ۴ میلیون تن کالا یعنی چند برابر تجارت ما با روسیه، حاصل شد که این ظرفیت بالای ترانزیتی و انتقال کالا ازروسیه به این کشورها و بالعکس، فضای خوبی را برای درآمدزایی کشور ما به وجود می‌آورد.

او درباره مسأله بانکی و انتقال پول بین ایران و روسیه و کشورهای جزو اتحادیه اوراسیا گفت: در حال راه اندازی یک شبکه بانکی نه تنها در روسیه بلکه در کشورهای قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان هستیم تا هم انتقال ارز به راحتی صورت بگیرد و مهم‌تر از آن بحث اخذ تضامین، شبه ال. سی ها، مسائل ضمانتی برای اطمینان خاطر تجار از بازگشت پولشان هستیم.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته برای تقویت صادرات کالاهای ایرانی به روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مربوط به قبل از بحران اوکراین و در پی دستور رئیس جمهور برای تقویت همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه صورت گرفته است، افزود: ما به دنبال تقویت زیرساخت‌های موجود از جمله کشتیرانی، ریلی و جاده‌ای هستیم تا علاوه بر تجارت مفید با کشورهای اتحادیه عضور اوراسیا با دیگر کشورهای همسایه نیز مراودات تجاری و اقتصادی خوبی داشت باشیم.

صفری با اشاره به حجم بالای ترانزیت کالاهای چینی با اروپا با حدود روزانه ۱۷ خط ریلی، گفت: به دنبال فعال سازی مرز اینچه برون و سرخس برای ترانزیت این کالاها از مسیر ایران هستیم.


وی گفت: در زمینه فعال سازی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه صادرات، با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان را به ۵، ۴ و ۳ ستاره دسته بندی کردیم و سفرایمان در کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکایی موظف به بازاریابی برای این شرکت‌ها کردیم که پس از بازاریابی ۳ یا ۴ کالا در هر کشوری، بلافاصله خانه نوآوری تشکیل و نمایشگاهی برای معرفی و فروش کالاها برگزار می‌شود.

جواد معصومی کارشناس حوزه بازرگانی نیز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: ما علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که بخش خصوصی در موضوع صادرات خیلی قدرتمند نیست و در حوزه‌های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند کمک است.
علیرضا پیمان پاک گفت: نسبت به حجم بازارهای بزرگی که در اطراف ماست بخش خصوصی و دولتی ما حتی توان پاسخگویی کوتاه مدت به این اوضاع را ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایران بر خلاف برخی از کشورهای منطقه، مازاد مصرفش را صادر می‌کند نه اینکه تولید کند برای صادرات، افزود: اولین مسأله این است که ما سازوکار را به نوعی تعریف کنیم که واقعاً تولید برای صادرات صورت بگیرد. اگر اینکار اتفاق بیفتد اولین گام، جهت دهی تولید و سرمایه گذاری بر مبنای استانداردهای بازار هدف است. برای اینکه بخش خصوصی تقویت شود باید آموزش ببیند، با اصول فعالیت و تجارت در بازارهای هدف صادراتی آشنا شود، نحوه فعالیت را یاد بگیرد و در کنارش بتواند بر مبنای آن استانداردها ارتقاء تکنولوژی داده و تولید را افزایش دهد.

پیمان پاک گفت: همان طور که اشاره شد فضا و شیوه صادرات در بخش خصوصی و مدیریت در مجموعه‌های دولتی باید تغییر کند. بحث پیوستن و ارتباط اتوماتیک و نرم افزاری گمرکات ما با گمرکات کشورهای هدف یکی از مهمترین مسائل است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایجاد مسیرهای تجاری سبز که دو گمرک باید با همدیگر تعریف کنند یکی از مسائل بسیار مهم است. گذار از ارسال اسناد به صورت سنتی با مهر زدن در اتاق به رویکرد ارتباط نرم افزاری و آنلاین و برخط گمرکات کشورهای هدف برای مبادلات اسناد و صحت سنجی و تأیید اسناد همه از جمله بحث‌هایی است که ما واقعاً نیازمند تغییردر آن هستیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha