۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
مشاوره مالیاتی واردکنندگان

مشاوره مالیاتی واردکنندگان

حساسیت موضوع خروج ارز از کشور و حمایت از تولید داخلی باعث شده است که دولت سیاست‌های سختگیرانه‌ای نسبت به وارد کنندگان در پیش گیرد و در همین راستا وارد کنندگان با محدودیت در تأمین ارز مواجه شوند.

به گزارش بازار، حساسیت موضوع خروج ارز از کشور و حمایت از تولید داخلی باعث شده است که دولت سیاست‌های سختگیرانه‌ای نسبت به وارد کنندگان در پیش گیرد و در همین راستا وارد کنندگان با محدودیت در تأمین ارز مواجه شوند. البته مسبوق بر این اوضاع اقتصادی سبب شده بود تا دولت نگاهی مبتنی بر کسب سود حداکثری نسبت به واردات یا واردکنندگان داشته باشد. اما در سالهای اخیر وارد کنندگان با چالش‌های جدی دیگری از جمله سیاست‌های سختگیرانه گمرک و نحوه ترخیص کالا نیز مواجه هستند. گفتنی است در چنین شرایطی باید به نحوی چرخه فعالیت خود را به مسئول رسیدگی کننده سازمان امور مالیاتی ارائه کنید که قابل استناد و در عین حال قابل استعلام باشد. ما در این نوشتار به واسطه پیچیدگی و نکات حائز اهمیت واردات سعی کردیم از آقای علی مولایی، مدیر مؤسسه دادیس، از تمام جهات مشاوره مالیاتی وارد کنندگان کسب اطلاع کنیم تا بتوانیم به نحو مطلوبی چالش‌ها و راه‌حل‌های موجود را بررسی کنیم. بعنوان شاه‌کیلد رسیدگی مالیاتی باید در نظر داشته باشیم، یکی از شاخصه‌های قابل قبول در ارائه گزارش‌های مالی شفافیت در ارائه اسناد و مدارک و ارائه گزارشی شفاهی به استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی است.

مشاور مالیاتی واردات

قبل از ارائه گزارشگری یا به عبارت بهتر در ابتدای سال مالی باید مدنظر داشته باشیم، تمام گزارش‌های، موجودی مواد و کالا، خرید و فروش، هزینه‌های جاری، هزینه‌های تأمین مالی، محل تأمین مالی واردات، مقدار ارز مصرفی، مقدار کالای دریافتی از گمرک در انبار و سایر گزارش‌های طبقه‌بندی شده حائز اهمیت است. از جمله این گزارش‌ها باید بنا به محوریت واردات نسبت به ارائه تمام اسناد و مدارک مرتبط با یک برگ سبز از جمله، اینویس یا فاکتور خرید، پکینگ لیست، مستندات محل تأمین ارز، مقدار ارز مصرفی، بیمه‌نامه، اسناد و مدارک ترخیص، قرارداد با ترخیص کار، بارنامه‌ها و سایر اسناد مرتبط دقت کنیم. اما پرسش‌هایی که مطرح می‌شود به این قرار است: آیا ارائه این اسناد و مدارک به تنهایی کافی است؟ آیا ممیز مالیاتی فرصت بررسی تمام اسناد و مدارک را دارد؟ آیا گزارشگری مالیاتی، ارائه اسناد و مدارک مثبته به ممیز مالیاتی است؟ چه گزارشی‌هایی باید به ممیز مالیاتی ارائه کنیم که جامعیت داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها شما می‌توانید با یک مشاور مالیاتی واردات مشورت کنید و از نحوه صحیح ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری صحیح مطلع شوید و اسناد و مدارک خود را به نحوی ارائه کنید تا مورد قبول ممیز مالیاتی به عنوان شریک تجاری شما باشد. به دلیل حساسیت خروج ارز از کشور و مسئله پولشویی در اوضاع اقتصادی کنونی، پیشنهاد ما به شما این است که با یک مشاور مالیاتی از گروه موسسه مالیاتی دادیس به آدرس وب سایت dadis.ir در ارتباط باشید.

نحوه رسیدگی مالیاتی وارد کنندگان

نحوه رسیدگی مالیاتی وارد کنندگان سوالی است که کارفرمایان اکثراً در ابتدای جلسه مشاوره می‌پرسند. در رسیدگی مالیاتی، شما باید چرخه فعالیت را به صورت کلی، خلاصه و شفاف یا بعبارتی، گزارش های مالی را به نحو زیر خدمت ممیز مالیاتی ارائه کنید:
۱- در هر ستون واحد ارزی را که در طول یک سال مالی با آن کار کرده‌اید، درج بفرمایید؛ به نحوی که در پایین جدول، مصرف ارز دلار، یورو، درهم یا هر ارز دیگری به صورت مجموع و منفک از سایر ارزهای دریافتی مشخص باشد. در مقابل، محل مصرف ارز مربوط به شماره کوتاژ برگ سبز نمایش داده شود؛ یعنی تمام ارزهای مصرفی مربوط به هر برگ سبز نشان داده شود. دقت داشته باشید جدول آنالیز ارز مصرفی باید منطبق با گزارش شما در اظهارنامه عملکرد باشد.
۲- بهای تمام شده هر سفارش به تفکیک گزارش گردد. بهای تمام شده هر سفارش شامل شماره کوتاژ، شماره اعتبار، محل تأمین ارز، نام مواد و کالای خریداری شده به تفکیک شامل: واحد خرید (کیلوگرم، عدد یا ...)، مقدار هر کالا، فی ارزی، هزینه حمل، نرخ ارز با رقم واقعی، تعرفه برگ سبز، هزینه حمل داخلی، سایر هزینه‌های مشترک و در ستون آخر بهای تمام شده هر عدد یا کیلو یا ... کالا مشخص شود. در پایان، ممیز مالیاتی بهای تمام‌شده‌ی هر واحد کالا را با بهای تمام‌شده خرید محصول در دفاتر شما بررسی و مقایسه، و در مواردی نیز کنترل محاسبات را بررسی می‌کند.
۳- گزارشی مبنی بر تعداد بارنامه‌های دریافتی در محل قانونی ارائه بفرمائید که باید به لحاظ شماره کوتاژ و وزن با برگ سبز گمرکی مطابقت داشته باشد.
۴- ارائه گزارشی از موجودی مواد و کالای اول دوره، کالای خریداری شده، کالای مصرفی و موجودی کالای خام و کالای ساخته شده در پایان دوره ارائه بفرمائید.
۵- ارائه لیستی از اقداماتی که در گمرک برای ترخیص کالا باید صورت بگیرد و ترخیص‌کار عهده‌دار وظایف محوله است. البته که به لحاظ مبلغی باید با گزارش بهای تمام‌شده‌ی سفارش مطابقت داشته باشد.
۶- ارائه گزارش بهای تمام شده به همراه آنالیز و بی‌اوام محصول را ارائه بفرمائید.

مشاوره مالیاتی واردکنندگان

نحوه کتمان درآمد واردات

چند روز پیش، به اتفاق حضور کارفرمایی در جلسه مشاوره مالیاتی بودم که کارفرما اصرار بر کتمان درآمد واردات خود داشت. جلسه مشاوره از این قرار بود که می‌فرمودند علی‌رغم ورود و خروج منابع مالی از حساب شخصی شرکای شرکت، تصمیم داریم که معاملات را اظهار نکنیم. به عبارتی کارفرما توقع داشت با وجود گردش مالی که از محل ورود منافع حاصل از فروش کالای وارداتی ایجاد می‌گردد، گزارشی از این محل به سازمان امور مالیاتی ارسال نشود یا بعبارتی در نتیجه‌ی رسیدگی مشمول مالیات نگردد. در جلسه مشاوره از کارفرما سوال کردیم که بر چه اساسی این توقع را دارید. به‌عبارتی کارفرما باید با توجه به یک نمونه مشابه یا واقعی این ایده را مطرح می‌کرد. در ادامه کارفرما توضیح داد که سایر همکاران در این چند سال به این شکل واردات کرده‌اند و هنوز هم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. اما آیا کارفرمایان از آینده مالیاتی رقبا یا همکاران خود که اقدام به کتمان درآمد می‌کنند نیز به خوبی مطلع هستند.
در این قسمت توجه شما را به نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی جلب می‌کنم. طبق ماده ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی این مجوز را دارد که تا ۵ سال بعد از پایان مهلت تسلیم اظهارنامه سال عملکرد، به حساب‌های شما به منظور رسیدگی ورود کند و تا ۳ ماه بعد از دور مربوطه برگ تشخیص را به شما ابلاغ فرماید؛ به بیانی دیگر، اگر عملکرد سال ۱۴۰۰ را در نظر بگیریم، اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد خود هستند. طبق قانون، سازمان می‌تواند تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۶ به حساب‌های شما رسیدگی و تا پایان شهریور ۱۴۰۶ برگ تشخیص را صادر و به شما ابلاغ کند. چنانچه نسبت به برگ تشخیص توجهی نداشتید، قطعی و به مراجع وصول اجرا محول می‌گردد. هدف از عنوان کردن مهلت قانونی رسیدگی توسط سازمان جلب توجه شما به این نکته است که عواقب کاری که امروز انجام می‌دهید، ۶ سال بعد معطوف به پرداخت مالیات می‌گردد.

مشاوره مالیاتی واردکنندگان

مشاوره مالیاتی وارد کنندگان کالا و خدمات

هر چند که امکان ارائه مطلب به طور تمام وکمال در این نوشتار وجود نداشت. اما توصیه می‌شود در کنار رویکرد ارائه‌شده، همواره از ظرفیت متخصصین حوزه مالیاتی برای گزارشگری قانونی بهره‌مند شوید. به منظور مشاوره مالیاتی وارد کنندگان کالا و خدمات، ما به شما مؤسسه مالیاتی دادیس را پیشنهاد می‌کنیم. برای ارتباط با کارشناسان این مجموعه می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۹۶۶۲۹۱ تماس بگیرید و نسبت به اعتبارسنجی تصمیمات قانونی خود با توجه به تغییرات روزانه قوانین مؤخر نسبت به قوانین مستمر اطمینان حاصل فرمایید.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha