۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
مشاور مالیاتی واردات چگونه است؟

مشاور مالیاتی واردات چگونه است؟

مهم‌ترین موضوعی که وارد کنندگان محترم در این چند سال اخیر با آن مواجه بوده‌اند، نوسانات قیمت ارزی است.

به گزارش بازار، مهم‌ترین موضوعی که وارد کنندگان محترم در این چند سال اخیر با آن مواجه بوده‌اند، نوسانات قیمت ارزی است که نگاه جامعه و مسئولین سازمان امور مالیاتی مبتنی بر ایجاد موقعیتی طلایی برای وارد کنندگان بوده است. اما آیا در عمل نیز اینگونه بوده است؟ جواب به این سوال منفی است؛ زیرا دولتی که با کمبود منابع ارزی مواجه است، چطور می‌تواند به سهولت، ارز کافی را در اختیار وارد کنندگان قرار بدهد؟ در این میان، فشارهای بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و ستاد مبارزه با پولشویی بر جامعه حسابداران رسمی، باعث شده است تا حسابرسان نیز عهده‌دار تعیین و ارائه گزارشی از وضعیت ارزی وارد کنندگان باشند. اما فرایند واردات به تأمین ارز خرید و دریافت کالا منتهی نمی‌شود و ارگانی به اسم گمرک نیز در این بین دست‌اندازی می‌کند که با در نظر گرفتن توقف کالا در گمرک باعث ضرر و زیان به صنعت بازرگانی می‌شود. به‌عبارتی، نگاه جامعه و مخصوصاً مجریان دستگاه دولتی کسب حداکثری سود توسط وارد کنندگان است و موضوعی که در عمل شاهد آن هستیم، مشکل تامین ارز از مبادی آزاد و در ادامه خواب سرمایه به واسطه مقررات گمرک ایران می‌باشد. در این خصوص از آقای علی مولایی، مدیر موسسه مالیاتی دادیس، کمک گرفتیم تا در این نوشتار ما را همراهی کنند.
با توجه به مسائلی که مطرح شد، نقش مشاور مالیاتی واردات در رویارویی با مسئول رسیدگی‌کننده سازمان امور مالیاتی این است که مسئله را به دور از ابراز دغدغه‌ها و فشارهای موجود بر وارد کنندگان با صورت‌های مالی به همراه یادداشت‌های توضیحی به نحوی ارائه کند که چرخه فعالیت و فشارهای وارده بر موضوع واردات و بازرگانی به خوبی نمایش داده بشود؛ چرا که طرح دغدغه‌های اجتماعی در بدو جلسه باعث گمراهی و قضاوتی ناعادلانه از جانب ممیز مالیاتی می‌شود.

مشاور مالیاتی واردات چگونه است؟

حسابداری مالیاتی واردات

شایان توجه است، برای حسابداری مالیاتی واردات، بهای تمام شده کالا و مسئله ضایعات مهم‌ترین نقش را در تعیین سود خالص و پرداخت مالیات ایفا می‌کند. اما قبل از شروع گزارشگری، باید به مبانی استفاده کنندگان از گزارش‌های درون سازمانی و برون سازمانی بپردازیم. در گزارشگری صحیح به سازمان امور مالیاتی لازم است نگاهی مبتنی بر ارائه گزارش به شریک تجاری داشته باشید که طبق قانون در ۲۵% سود خالص شریک شماست. شما باید به نحوی گزارش خود را ارائه کنید که اگر به جای ایشان بودید، بعد از بررسی اطلاعات دریافتی در مقایسه با اطلاعات ارائه شده توسط سایر وارد کنندگان، مربوط بودن، صحت محاسبات و اتکای اسناد و مدارک مربوط به شرکت، هیچ‌گونه ایرادی نمی‌دیدید. در این خصوص، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به منظور نظارت و ارائه راه حل برای رفع ایرادات گزارشگری با یک مشاور مالیاتی از موسسه مالیاتی دادیس به آدرس وب سایت dadis.ir در ارتباط باشید.
یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات با آن مواجهیم، متن صریح قانون است که بر اساس آن، هزینه‌های بالای ۵ میلیون تومان باید از حسابی پرداخت شود که در دفاتر منعکس شده باشد. شما برای ارائه اسناد و مدارک قابل اتکا، از ترخیص کننده‌ی کالا، باید علاوه بر ارائه قرارداد، صورت‌حساب رسمی دریافت نمایید و در صورت امتناع تشریح کنید که با توجه حق‌العمل کمی که ایشان دارند، سازمان امور مالیاتی در رسیدگی به حساب‌های بانکی قطعاً ایشان را برای پاسخگویی دعوت می‌نماید. به این ترتیب، شما برای گزارشگری به سازمان امور مالیاتی در پایان دوره مالی، از ابتدای دوره مالی باید بتوانید با رویکری مبتنی بر گزارشگری به خواسته‌ی سازمان امور مالیاتی گام به گام در مسیر صحیحی حرکت کنید. به عبارتی اگر بدانید که مشتری چه محصولی از شما می‌خواهد، کالا را منطبق با خواست و سلیقه ایشان تولید می‌کنید. در یک شرکت بازرگانی، مدیران، سهامداران و سازمان امور مالیاتی در حکم مشتری هستند که کالای تحت عنوان صورت های مالی اساسی برای تصمیم‌گیری، قضاوت و سود و زیان‌سنجی دریافت می‌کنند.
توجه داشته باشید که تشریح چرخه فعالیت یا چرخه عملیاتی باعث می‌شود تا نحوه ارائه اسناد و مدارک مورد قبول ممیز مالیاتی قرار بگیرند. البته که تشریح چرخه فعالیت با اعداد و ارقام قابل استعلام است و به هیچ وجه به‌معنی شکایت از اوضاع نابسامان اقتصادی نیست.

تغییر قوانین مربوط به واردات در سال ۱۴۰۱

در قانون بودجه موصوب سال ۱۴۰۱ بعنوان یک قانون مؤخر و لازم الاجرا قید شد، وارد کنندگانی که کالاهایی شامل پسماند قابل بازیافت را وارد می‌کنند، چنانچه آن کالاهای پسماند را بازیافت نمایند، مشمول مالیات نمی‌شوند. ولی چنانچه اقدامی برای بازیافت پسماند ایجاد شده از کالاهای وارداتی نکنند، مشمول یک در هزار ارزش کالای بازیافتی به عنوان عوارض می‌شوند.

مشاور مالیاتی واردات چگونه است؟

نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی در شرکت های وارد کننده

در مبحث رسیدگی های مالیاتی توسط ممیز، باید با نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی در شرکت های خدماتی آشنا باشیم. در صورتی که اطلاعات مناسبی نسبت به جلسه رسیدگی ندارید، در خصوص اسناد و مدارک درخواستی از ایشان کسب اطلاع کنید. اما در جلسه رسیدگی نیاز است تمام مواردی که توسط مؤدی ارائه شده‌اند، به تفکیک در صورت‌مجلس قید گردند و اسناد و مدارکی که ارائه نشده‌اند نیز، به تفکیک و با جزئیات در صورت‌مجلس قید گردد. اما مهم‌ترین اسناد و مدارک درخواستی توسط ممیز به این شرح است:
۱- دفاتر قانونی پلمپ تحریر شده ارائه شد.
۲- اسناد و مدارک فروش از شماره ... تا شماره ... ارائه شد.
۳- صورت‌حساب‌های بانکی به همراه صورت مغایرت بانکی، به تفکیک در صورت‌مجلس قید گردد و در این صورت در رسیدگی‌های بعدی به تراکنش های بانکی سازمان به این شماره حساب‌ها ورود پیدا نمی‌کند.
۴- تصویر کلیه اوراق سبز گمرکی به همراه فاکتور فروش خارجی یا اینویس به انضمام پکینگ لیست، اسناد تأمین‌کننده ارز، بارنامه‌های گمرک و اسناد حق‌العمل کاری ارائه شد.
۵- صورت معاملات فصلی ارائه شده در اسناد و مدارک ارائه شده مشخص گردد.
۶- اسناد و مدارک خرید رسمی و اسناد هزینه‌ای ارائه شد.
۷- تراز آزمایشی چهار ستونی در تمام سطوح حساب، گردش حساب درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی، گردش حساب ارزش افزوده به تفکیک هر فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان در سال مورد رسیدگی و تصویر اولین و آخرین فاکتورهای فروش یا ارائه خدمات.
۸- گردش موجودی مواد و کالا و مصرف مواد و بهای تمام شده هر محصول به صورت تفکیکی و تجمیعی به همراه موجودی کالای پایان دوره ارائه شد.
۹- تراز آزمایشی سالیانه قبل و بعد از بستن حساب‌های موقت ارائه شد.
۱۰- گردش حساب سود و زیان انباشته و حساب تعدیلات.
۱۱- اظهارنامه عملکرد و گزارش حسابرسی به همراه تصویر آخرین برگ تشخیص عملکرد.
۱۲- ارائه مجوزهای مربوطه و صورت‌جلسات و مصوبات هیئت‌مدیره ارائه شد.
شایان ذکر است، هیچ منعی برای اینکه مسئول رسیدگی‌کننده اسناد و مدارک و دفاتر را به امانت دریافت کند، وجود ندارد، اما شما موظفید رسید اسناد و مدارک دریافتی را از مسئول رسیدگی‌کننده دریافت کنید و در صورت دریافت رسید، ایشان عهده‌دار عودت اسناد و مدارک هستند.

حسابداری واردات

در حسابداری واردات توجه داشته باشید که موارد زیر به عنوان مبانی کتمان درآمد و رد دفاتر قانونی شما می‌باشند:
۱- مسئول رسیدگی کننده به واسطه‌ی اهمیت ورود کالای اعلام شده در برگ سبز در مقایسه با کالای دریافتی توسط شما در محل قانونی شرکت حتما بارنامه‌های دریافتی شما را کنترل می‌کند.
۲- عدم ثبت تمامی مبلغ خرید در دفاتر.
۳- ثبت هزینه‌های مستقیم خرید یا واردات کالا در حساب هزینه‌های جاری.
۴- تسعیر غیر واقعی نرخ ارز بیشتر از واقع به منظور کتمان قیمت اصلی و ابراز زیان در دوره‌ی مورد رسیدگی.
۵- ارائه قیمت تمام شده کالای ساخته شده بیشتر از قیمت واقعی از طریق افزایش غیر واقعی قیمت مواد اولیه که خریداری نشده‌اند یا با صورت‌حساب‌های صوری و صورت غیر واقعی در دفاتر نشان داده شده‌اند.
شایان ذکر است، ممیز مالیاتی این امکان را دارد که قیمت معاملاتی ارائه شده توسط شما را در صنعت مشابه شما استعلام کند. پس باید چرخه فعالیت خود را به‌نحوی نشان بدهید که قابل استناد به اسناد و مدارک باشد و در صورت عدم وجود اسناد و مدارک قابل اتکا، ادعای شما باید امکان استعلام‌ داشته باشد.

مشاور مالیاتی واردات چگونه است؟

سخن پایانی

در پایان یادآور می‌شویم که امکان ارائه مطلب به کمال در این نوشتار وجود نداشت. اما توصیه می‌شود در کنار رویکرد ارائه‌شده، همواره از ظرفیت متخصصین حوزه مالیاتی برای گزارشگری قانونی بهره‌مند شوید. ما به شما موسسه مالیاتی دادیس را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید با کارشناسان این مجموعه با شماره تماس ۰۹۱۲۱۹۶۶۲۹۱ در ارتباط باشید و نسبت به اعتبارسنجی تصمیمات قانونی خود با توجه به تغییرات روزانه قوانین مستمر و قوانین مؤخر اطمینان حاصل فرمایید.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha