۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
انقلاب کسب و کار با ایجاد مشاغل خانگی
پیشنهاد محقق اقتصاد مقاومتی در گفت و گو با بازار؛

انقلاب کسب و کار با ایجاد مشاغل خانگی

یک محقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه فرهنگ تولید از کشور رخت بربسته است گفت: برای تحقق جهش تولید دولت باید واحدهای تولیدی و کارخانه هایی که نیمه تعطیل شده اند را با اعطای تسهیلات مجددا فعال کند اما بهترین گزینه می تواند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برای تبدیل شدن به قطب امنیت غذایی منطقه باشد.

خبرگزاری بازار- استفاده از فرصت ها در بحران ها یک هنر است و همواره دولت هایی که نهایت استفاده را در بحران ها می برند می توانند در تامین اهداف خود در آینده آن کشور نقش بسزایی داشته باشند. انتشار ویروس کرونا در تمام کشورها باعث شد تا یک فضای جدیدی چه از لحاظ فرهنگی،چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ اقتصادی باز شود.

ویروس کرونا این روزها اکثر بازارها را به تعطیلی کشاند و شاید بازارهای جدیدی را بر روی جوامع اغلب کشورها باز کرد. نامگذاری سال ۹۹ به جهش تولید و همزمانی این سال با شیوع ویروس کرونا باعث شد تا تدابیر ویژه تری برای تحقق عنوان سال اندیشیده شود . مساله تا حدود زیادی چالش برانگیز شد.

سید محمدرضا رضی محقق اقتصاد مقاومتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در تحلیل خود برای تحقق جهش تولید در روزهای کرونایی معتقد است که باید در بحران از فرصت ها به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در همین شرایط کرونا نباید تنها دولت را مخاطب قرار دهیم و بگوییم که فقط دولت باید برای رونق و جهش تولید وارد عمل شود گفت: مخاطب قرار دادن دولت به عنوان موتور اقتصاد اشتباه است و باید در کنار دولت، بخش خصوصی و مردم را نیز دید. هر چند وجود بخش خصوصی و سرمایه داران در کنار دولت مهم است اما از همه مهمتر این مردم هستند که نقش بسزایی در تولید و رونق آن دارند.

فرهنگ تولید از کشور رخت بربسته

رضی با تاکید بر اینکه عمده مردم به تولید فکر نمی کنند و این یک موضوعی است که سالها با آن درگیر هستیم گفت:در این شرایط که ۵۰ الی ۷۰ درصد واحدهای تولیدی و کارخانه ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند به فرض اینکه دولت هیچ اقدامی و هیچ برنامه ریزی خاصی برای فعال کردن واحدهای تولیدی جدید انجام ندهد می تواند با فعال کردن همین واحدهای نیمه تعطیل تولید را دو برابر کند.پس دولت اگر در این شرایط با اعطای تسهیلات به این واحدهای تولیدی نیمه فعال شرایط کار آنها را تسهیل کند می توان به دو برابر شدن تولید در کشور امیدوار شد.

اقدامی که می تواند منجر به رونق تولید و جهش تولید شود این است که کشور به سمت سرمایه گذاری پرفشار در بخش کشاورزی حرکت کنیم زیرا  تمام کشورهای دنیا با ویروس کرونا درگیر بوده و با مشکل غذایی مواجه خواهند شد

ایران می تواند در شرایط کرونا به قطب امنیت غذایی تبدیل شود

محقق اقتصاد مقاومتی ادامه داد: دومین اقدامی که می تواند منجر به رونق تولید و جهش تولید شود این است که کشور به سمت سرمایه گذاری پرفشار در بخش کشاورزی حرکت کندزیرا با توجه به اینکه تمام کشورهای دنیا با ویروس کرونا درگیر هستند با مشکل غذایی مواجه خواهد کرد و از این ناحیه این کشورها آسیب جدی خواهند دید.پس اگر دولت بتواند در این ناحیه یعنی امنیت غذایی و بخش کشاورزی سرمایه گذاری کند می تواند به عنوان قطب امنیت غذایی به این کشورها صادرات خوبی از لحاظ تامین مولد غذایی و محصولات کشاورزی انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای تبدیل شدن به قطب امنیت غذایی دولت می تواند دو استان فارس و خوزستان را به عنوان نمونه ظرفیت های آنها را فعال کند اظهار داشت :با فعال شدن ظرفیت این دو استان در بخش کشاورزی می توانیم به جهش تولید در کشور کمک کنیم.

فعال کردن کسب و کارهای خانواده و کپی برداری از روش های موفق کشور چین

رضی در ادامه با اشاره به اینکه دولت می تواند با کپی برداری از کشور چین که توانست با فعال کردن کسب و کارهای خانواده گام های بزرگی در جهت تولید بردارد خاطر نشان کرد:دولت برای رونق و جهش تولید می تواند کسب و کارهای خانواده و مشاغل خانگی را راه اندازی کند کاری که سالهاست چین انرا انجام می دهد و موفق بوده است.

محقق اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه حال که توصیه می شود در خانه بمانید تا ویروس کرونا را شکست دهیم گفت: دولت می تواند از پشت بام ها و حتی حیاط منازل مسکونی نهایت استفاده را برده و از ظرفیت خالی آنها برای تولید استفاده کند.کاری که چینی ها به عنوان مثال برای تولید تلفن همراه انجام دادند و مردم با سر هم کردن گوشی تلفن همراه آن کالای تولیدی را در نهایت در یک مرکز جداگانه مونتاژ و تحویل متقاضیان می دهند.

وی ادامه داد: این مدل یک انقلاب در کسب و کار کشور چین ابجاد کرد.پس وقتی فرهنگ تولید از کشور رخت بربسته می توان با این اقدامات مردم را متوجه این کرد که باید آنها نیز در اقتصاد کشور و تولید در کنار دولت باشند و تنها به این موضوع بسنده نکنند که دولت باید همه اقتصاد و رونق تولید را به دوش بکشد.پس کشور در حال حاضر علاوه بر مشکل تولید با مشکل نبود فرهنگ تولید نیز درگیر هستیم.

وی تصریح کرد: پس اگر جرقه ورود مردم به تولید فراهم شود تنها منوط به این نخواهد بود که تسهیلات پرداخت شود .حال دولت در این شرایط کرونا و برای محقق شدن جهش تولید می تواند مردم را وارد عرصه تولید کند.

رضی خاطر نشان کرد: شهید سردار سلیمانی همواره مثال خوبی می زد و آن این بود که فرصتی که در بحران ها است در خود فرصت ها نیست.حال با توجه به شهرایط به وجود آمده می توان با مدیریت راهبردی مردم را در کنار دولت قرار داد و از این پیچ کرونا نیز عبور کرد.

کد خبر: ۱۴٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha