۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
واگذاری امتیاز احداث تصفیه خانه فاضلاب؛ فرصتی سود آور برای صنعت و کشاورزی
یادداشت؛

واگذاری امتیاز احداث تصفیه خانه فاضلاب؛ فرصتی سود آور برای صنعت و کشاورزی

کرج - استفاده از ظرفیت واگذاری امتیاز احداث تصفیه خانه فاضلاب به هلدینگ‌های صنعتی فرصتی برای توسعه صنایع و رشد اقتصادی است که شرکت آبفای البرز در راستای اجرای آن قدم برداشته است.  

امروزه چالش بزرگی که پیش پای صنایع وجود دارد تامین آب مورد نیاز برای مصرف آنهاست. شهرام حافظ، کارشناس ارشد عمران و مدیر آبفا شهرستان کرج در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

مشکل کمبود آب و تحلیل رفتن سفره های زیرزمینی سالهاست که علاوه بر مسئولان تامین این نعمت حیاتی، برای بخش کشاورزی و صنعت نیز دغدغه جدی شده است. البرز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به شرایط و ظرفیت خاص در حوزه کشاورزی، مهاجر پذیری و همچنین برداشت های غیرقانونی در سالهای گذشته با کمبود آب مواجه است.

حال استفاده از ظرفیت فاضلاب و واگذاری امتیاز ایجاد شبکه فاضلاب به صنایع، به عنوان یک راهکار برای حل معضل کمبود آب مطرح است که شرکت آبفای البرز در این راه اقدام کرده است.

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از آب شرب مردم البرز از طریق چاهها تامین می شود و ۳۰ درصد آن از سدهای کرج و طالقان تامین می شود و این درحالی است که مردم تهران و قزوین نیز باید از سد کرج و طالقان بهره مند شوند و این تامین آب در البرز را بامشکل مواجه می کند.

در این بین بخش کشاورزی و صنایع نیز با توجه به نیاز مبرم به آب با چالش بزرگی مواجه هستند که برای ادامه بقای تولید باید راهکارهای ممکن مورد استفاده قرار گیرد.

استحصال آب از تصفیه خانه های فاضلاب با استانداردهای زیست محیطی

موقعیت خوبی در حال حاضر به وجود آمده که آن احداث تصفیه خانه هاست و می توان از فاضلاب، آب با استانداردهای لازم و زیست محیطی استحصال کرد که برای صنعت و کشاورزی قابل استفاده است.

در البرز شرکت آبفا با ارائه و اشتراک گذاری طرح های پیشنهادی به هلدینگ های صنعتی احداث تصفیه خانه و یا شبکه فاضلاب را به متقاضیان واگذار می کند و آنها با قبول این پیشنهاد مالک آب استحصال شده هستند و آن را برای کشت وصنعت و ‌یا کارخانه های تولیدی خود به کار می گیرند که این کار باعث توسعه صنعت و رشد اقتصادی می شود.

گام دیگر در این راستا تعامل با شهرداری هاست. شهرداری ها برای آبیاری پارک ها و فضای سبز خود به منابع آبی نیاز دارند. شهرداری کرج توانسته با تعامل در این بخش و اجرای این طرح علاوه بر گسترش فضای سبز با ایجاد شغل های جانبی نیز در راستای اشتغالزایی قدم بردارد. چرا که با احداث یک پارک، علاوه بر استفاده و آرامش مردم در آن، از باغبان گرفته تا متصدی کیوسک پارک و فروشگاه های فرهنگی و تفریحی، و همچنین عرضه نهال و گل در پارک مشغول به کار می شوند.

راه اندازی تصفیه خانه در ۱۰ نقطه از کرج

شهرداری کرج با راه اندازی تصفیه خانه بزرگی مطابق استانداردهای روز در ضلع جنوبی امامزاده محمد کرج، با استفاده از آب تصفیه خانه آبیاری و احداث کمربندی اتوبان را انجام می دهد و طبق توافقات مقرر شده در ۱۰ نقطه از کرج این طرح را اجرا کند.

 این ۱۰ تصفیه خانه در نقاطی که شهرداری امکان احداث داشته باشد و تاسیسات شرکت آب وفاضلاب هم در آن محدوده باشد تا امکان واگذاری فاضلاب مهیا باشد راه اندازی می شود.

بعد از فراهم کردن زیرساخت ها و احداث تصفیه خانه ها توسط شهرداری، شرکت آب و فاضلاب آمادگی دارد در تعامل دو سویه فاضلاب را در اختیار آنها قرار داده و کمک های فنی را در خصوص نظارت بر اجرا، نقشه های فنی و محاسبات انجام دهد.

گفتنی است هزینه آنها صرفا از روی ساخت پکیج تصفیه خانه ها و با توجه به حجم تصفیه آب و ابعاد آن از ۲ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه اجرا دارد. 

واگذاری اجرای فاضلاب به صنایع گامی برای تحقق اهداف صنعتی و پیشرفت اقتصادی 

این طرح در حوزه صنعت نیز می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. سال گذشته هلدینگ های اقتصادی مختلفی مراجعه کردند تا با اشتراک گذاری طرح ها در این راستا اقدام شود. با اجرای تصفیه خانه و خط انتقال توسط آنها و واگذاری فاضلاب توسط ما در یک فاصله زمانی ۱۵ تا ۲۰ ساله از مواهب آب تصفیه شده برای تحقق اهداف صنعتی و پیشرفت اقتصادی می توان بهره برد.

جمع آوری فاضلاب مردم یکی از وظایف و خدمات شرکت آب وفاضلاب است که شبکه را اجرا می کند و شبکه توسط آبفا اجرا می شود و آب تصفیه شده به موجب قانون در اختیار آب منطقه ای قرار داده می شود تا در اختیار کشاورزان قرار گیرد و یا به هر منظور دیگری به مصرف برسد.

با واگذاری امتیاز اجرای فاضلاب به صنایع و شهرداری ها گام بزرگی در راستای توسعه صنایع و رشد اقتصادی و همچنین بهبود شرایط اجتماعی و شهری برداشته می شود. 

در واقع می توان گفت این طرح یک امتیاز است که قانون به شهرداری ها و صنایع داده تا از این آب استفاده کنند بدون اینکه هیچ هزینه یا پولی به شرکت آب منطقه ای پرداخت کنند و همچنین هزینه ای برای آبفا داشته باشد.  

کد خبر: ۱۴٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha