۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
آخرین آمار واحدهای مسکن مهر نیمه تمام| دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار را از کجا می آورد؟
«بازار» گزارش می دهد

آخرین آمار واحدهای مسکن مهر نیمه تمام| دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار را از کجا می آورد؟

در حالیکه تعداد واحدهای مسکن مهر نیمه تمام در شهرهای جدید همچنان بالاست و گفته می شود تا نیمه سال تکمیل خواهند شد شنیده ها حاکی از کمبود اعتبار برای تکمیل این واحدها می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: برنامه اتمام واحدهای مسکن مهر در حالی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که خبرها حاکی از این است که فقط در شهرهای جدید بیش از ۳۸ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده است که نیازمند تامین منابع و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی هستند.

آنطور که وطن خواهی مدیر عامل شهر جدید پرند اخیرا اعلام کرده است دلایل تاخیر در تکمیل واحدهای مسکن مهر پرند را کمبود منابع مالی اعلام کرده است. هر چند او گفته است که کمبود منابع مالی برای تکمیل پروژه‌ها یکی از دلایل تاخیر در تحویل واحدها به متقاضیان است که با تامین منابع توسط شرکت عمران شهر پرند این مشکلات در حال برطرف شدن است.

مدیرعامل شهر جدید پرند با یادآوری اینکه ۹۶ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پرند ساخته شده است، گفت: باقیمانده آن بیش از ۴ هزار واحد است که تا شهریور امسال تکمیل می‌شود.

اما علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه رویکرد دولت برای تکمیل واحدهای مسکن مهر چیست؟ گفت: رویکرد اصلی شرکت عمران شهرهای جدید توجه به تعهدات تکالیف باقی‌مانده گذشته و اجرای تعهدات جدید در قالب نهضت ملی مسکن و ساخت شهرهای جدید است.

سهمیه شهرهای جدید از مسکن مهر ۳۶۰ هزار واحد بود که تاکنون ۳۱۶ هزار و ۳۷۴ مسکن مهر شهرهای جدید تحویل شده و تنها حدود ۳۹ هزار واحد باقی مانده است

او با بیان اینکه در رویکرد اول تکمیل مسکن‌های مهر باقی‌مانده که ۳۸ هزار و ۷۸۸ واحد است، در اولویت قرار دارد ادامه داد: سهمیه شهرهای جدید از مسکن مهر ۳۶۰ هزار واحد بود که تاکنون ۳۱۶ هزار و ۳۷۴ مسکن مهر شهرهای جدید تحویل شده و تنها حدود ۳۹ هزار واحد باقی مانده است.

آنطور که برخی اظهارنظرها نشان می دهد این است که افرادی هستند که از سال ۹۲ تاکنون منتظر تحویل واحد مسکن مهر خود هستند و علیرغم اینکه در برخی مناطق شهرهای جدید که واحدهای مسکونی مهر تحویل شده، ساکنان مشکل نبود زیرساخت‌ها و تأسیسات روبنایی را دارند.

حال با گذشت چندین سال از استارت پروژه مسکن مهر هنوز هم این طرح نیازمند تخصیص اعتبار است و گفته می شود که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که همه کمبودهای خدمات زیربنایی روبنایی برطرف و واحدهای مسکن باقی‌مانده تکمیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که باید برای تامین اعتبار منتظر دولت و اعتبارات دولتی نماند چرا که چیزی از خط اعتباری مسکن مهر و اقساط بازگشتی آن باقی نمانده تا برای تکمیل مسکن مهر نیمه‌تمام هزینه شود

هر چند معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که باید برای تامین اعتبار منتظر دولت و اعتبارات دولتی نماند چرا که چیزی از خط اعتباری مسکن مهر و اقساط بازگشتی آن باقی نمانده تا برای تکمیل مسکن مهر نیمه‌تمام هزینه شود.

شرکت عمران شهرهای جدید این روزها به دنبال روش‌های دیگر از جمله ایجاد ارزش افزوده از طریق فروش اراضی شهرهای جدید است تا مسکن‌های مهر باقی‌مانده در شهرهای پردیس، هشتگرد، پرند، صدرا، فولادشهر، بینالود و گلبهار تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

افشین پروین پور کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه علت اصلی تکمیل نشدن تعدادی از واحدهای مسکن مهر، نبود خدمات زیرساختی و روبنایی بود، گفت: پیشرفت برخی از واحدها هم به علت مکان یابی نامناسب، کُندتر بوده است.

وی درباره آمارها و ارقامی که در حوزه مسکن مهر وجود دارد و اینکه چه تعداد تحویل داده شده و چه تعداد باقی مانده است، افزود: مسکن مهر یک بسته چهار میلیون واحدی بود که حدود ۲ میلیون واحد آن روستایی و حدود ۲ میلیون واحد شهری بود که واحدهای روستایی تقریباً کامل و تحویل داده شدند و از واحدهای شهری حدود ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha