۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
بازی بی معنی مسقف و غیر مسقف با اصناف کرونا زده
گزارش بازار از سیاست های متناقض دولت در قبال اصناف

بازی بی معنی مسقف و غیر مسقف با اصناف کرونا زده

بی توجهی به سلامت عمومی و تلاش برای عادی نشان دادن شرایط در روزهایی که تمام دنیا درگیر مقابله با شیوع ویروس کرونا است و کاهش تعهدات دولت در قبال تامین هزینه های مردم موجب شده تا تصمیماتی سریع برای بازگشایی واحدهای صنفی اتخاذ شود.

ملیحه خورده پا؛ خبرگزاری بازار: چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ بود که سرانجام اعلام شد که پای ویروس کرونا به ایران هم باز شده و جان دو هموطن مان را گرفته است. تجربه هایی که از چی به عنوان کشور ناشر این ویروس در رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شد یک واقعیت را بیان می کند؛ کرونا ویروسی بی رحم و ناشناخته است که برای عبور از لا به لای چنگالش باید تلاش کرد تا مبتلا نشد زیرا در شرایط کنونی این ویروس وحشتناک نه دارویی دارد و نه قصد کوتاه آمدن در کشتن تعداد مبتلایان دارد و همین دیدگاه مردم را به رعایت بیشتر بهداشت عمومی و فردی و قرنطینه ترغیب کرد تا شاید بدین ترتیب بتوانند از جان خود و عزیزانشان محافظت کنند.

البته تلاش برای اجرای راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تبعاتی را به بازارهای کشورهای درگیر در تامین مواد ضدعفونی کننده، الکل و دستمال کاغذی و ماسک تحمیل کرد اما این آثار سوء به  همین میزان ختم نشد و بعد از مدتی تجربه چین نشان داد که برای کاهش تعداد مبتلایان باید از قرنطینه کامل شهرها و تعطیلی واحدهای تولیدی و تجاری استفاده کرد به این امید که هر چه سریعتر راهکاری برای درمان بیماری کرونا یافت شود و یا اینکه با شکستن زنجیزه ابتلا تعداد افراد کمتری مبتلا به این بیماری شده و در معرض خطر مرگ قرار بگیرند.

مقاومت مسئولان در پذیرش خطر ویروس کرونا

اما درست در روزهایی که مردم ایران همانند سایر مردم دنیا در هراس از ابتلا به بیماری کرونا بود حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم  هراس ازویروس کرونا را توطئه ای از سوی دشمنان همیشگی معرفی و اعلام کرد که تا شنبه ویروس کرونا از ایران می رود و توطئه دشمن علیه ایران خنثی می شود.

خوش بینی بیش از حد رئیس دولت تدبیر و امید موجب شد تا شنبه های متمادی بگذرد و همچنان ویروس کرونا و هراس ان و تلفات ناشی از آن  میهمان ناخوانده ایرانیان باقی بماند و نشان دهد که اگر هم شیوع این ویروس توطئه دشمن است حداقل قصد ندارد به این سرعت بساطش را جمع و جور کرده و از ایران و سایر کشورها خارج شود بنابراین مسئولان ایرانی نیز چاره ای به غیر از استفاده از شیوه قرنطینه برای کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا ندارند.

اما عملکرد مسئولان ما برای اجرای نیم بند طرح قرنطینه و واحدهای تولیدی، تجاری و بانکها و ادارات به حدی با تعلل و به امید اینکه بار مالی زندگی مردم همچنان بر گرده مردم در این روزهای سخت باقی بماند و دولت متحمل هزینه ای نشود ادامه پیدا کرد که به نوعی واحدهای تولیدی حداکثر تولید و واحدهای عرضه نیز در حداکثر فروش را داشته باشند زیرا به گفته پیروز حناچی شهرداری که تلاش می کند در رسانه ها نشان دهد زندگی ای از نوع حیات مردم دارد به صراحت اعلام کرد که در ایران نمی توانیم از شیوه قرنطینه استفاده کنیم چون پول نداریم. این همان حرفی است که این روزها  نیز وزیر بهداشت ان را تکرار کرده است.

ادامه گفتار درمانی دولت تا رسیدن به تعطیلات نوروزی

مسئولان دولتی همچنان سرگرم بازی تشکیل ستاد و کمیته و بودند و بحث اصلی رسانه ها شده بود نامه هایی که سعید نمکی وزیر بهداشت برای سایر وزرا می نویسد و از آنجایی که رتبه آنها در دولت یکسان است نسبت به اجرای درخواست های وزیر بهداشت اقدامی صورت نمی گیرد و همین امر موجب شد تا رهبر معظم انقلاب اسلامی رئیس جمهوری را به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین کنند و سرانجام بعد از دو هفته مردم بتوانند رئیس دولت تدبیر و امید را از طریق رسانه ها ببینند و شایدبه نوعی به شایعات ابتلا وی به ویروس کرونا  خاتمه داد شود.

در هفته های ابتدایی که از شیوع ویروس کرونا می گذشت مسئولان  به شدت سرگرم استفاده از کیت های تشخیصی کرونا و راه انداختن چالش من هم به کرونا مبتلا شدم؛ بودند و این درحالی بود که مردم برای تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده و فشارهای روانی ناشی از هراس  ابتلا به ویروس کرونا بودند و چاره ای غیر از حضور در ادارات دولتی و خصوصی و واحدهای صنفی و تجاری نداشتند زیرا عملکرد مسئولان به درستی نشان داده بود که آنها باز هم قصد حمایت از مردم را ندارند و تلاش دارند تا بارمالی هزینه های شیوع ویروس کرونا را به عهده مردم بیندازند کمااینکه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به صراحت این مطلب را اعلام کرد.

کرونا این ویروس ناشناخته و ترسناک شاید برای مردم ایران کمی ترسناکتر باشد زیرا عملکرد اکثر مسئولان ما نشان داده افرادی که قرار بود به فرموده امام خمینی(ره) خادم ملت باشند و شوق خدمتگذاری داشته باشند شاید کمتر تصمیمی اتخاذ کرده باشند که منافع مردم در آن لحاظ شده باشد درست مثل قرنطینه کردن بعد از شیوع ویروس، ادامه پروازهای ماهان به چین که منجر به انتقال ویروس کرونا به ایران شد و اجرای ناقص همان طرح نیم بند قرنطینه.

اما این روزها قرار است مسئولان برای حمایت از مردم ایران چه اقدامی انجام دهند؟ پاسخ این سوال در دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا روشن است آنها برای عادی سازی مجدد شرایط تلاش می کنند که بدون تردید این امر منجر به رسیدن دوباره به پیک شیوع ویروس کرونا می شود اما مردم و کشور خرج دارند بنابراین باید خود مردم تلاش کنند که هزینه های زندگی و مملکت داری را تامین کنند و شاید به هیچ عنوان مهم نباشد که کارمندان بانکها به دلیل ارتباط مستقیم با پول های آلوده و مردم بیش از ۵۰۰۰ نفر فوتی داشته اند و یا  اهالی بازار با کوهی از چک های برگشتی و اقساط معوق به بانک و پیامک های سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه و اخطارهای سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف مالیات سال ۹۸ روبرو هستند و همین مشکلات آنها را ناگزیر به حضور در واحدهای صنفی می کند.

یک بام و چند هوای دولتی ها در مقابل اصناف

رئیس دولت در ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش دارد تا برای واحدهای صنفی که در ایام تعطیلات نوروز به اسم قرنطینه فعالیت نکردند مجوز مجدد فعالیت صادر کند امالازم است این اقدام به صورت تدریجی انجام شود برای همین دستورالعمل بازگشایی واحدهای صنفی که در خیابان و یا فضاهای غیرمسقف فعالیت می کنند از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده است. حال مساله این است که اگر مراکز تجاری و یا واحدهای صنفی واقع در فضاهای مسقف امکان انتشار ویروس کرونا را دارند مگر واحدهای صنفی سقف ندارند؟ آیا می توان مانع ورود افراد مبتلا و یا ناقل به واحدهای صنفی شد؟ چه برنامه ای برای اجرای پروتکل های بهداشتی در تمامی واحدهای صنفی باتوجه به گرانی بیش از حد اقلام بهداشتی وجود دارد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی براین باور است که دولت سیاست های دو گانه ای را در قبال اصناف در پیش گرفته است.

مرتضی میری در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در حال حاضر مهمترین مساله ما این است که چرا باید در زمان آغاز به فعالیت اصناف تفاوت دیدگاه از سوی مسئولان وجود داشته باشد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح می کند: امکان انتقال ویروس در همه جا وجود دارد و تمامی صنوف چه آنهایی که در مراکز تجاری و فضاهای مسقف بازار فعالیت می کنند و چه آن دسته از اصنافی که در فضایی غیرمسقف فعالیت می کنند با مشکلات مالیات، بیمه و اجاره ملک و هزینه های آب و گاز و برق و تلفن و عوارض های متعددی که شهرداری صادر می کند روبرو هستند بنابراین نباید نسبت به شروع فعالیت اصناف دیدگاههای متفاوتی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان می کند: با مسئولان اتاق اصناف ایران و تهران نامه نگاری های متعددی برای حل این مشکل انجام داده ایم؛ اگر هدف اصلی حفظ جان مردم است از اصناف حمایتهای لازم به عمل آمده و مدت زمان قرنطینه را طولانی تر کنند در غیر این صورت به تمامی صنوف اجازه فعالیت بدهند.

کد خبر: ۱۴٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha